hoe sterk is(ervaringen) kunststof ponyzadel tov leer

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

querido

hoe sterk is(ervaringen) kunststof ponyzadel tov leer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-10 20:57

Mijn dochter van 7 krijgt volgende week haar nieuwe pony en ik zit te denken er een kunststof zadel voor te kopen omdat dat niet zo zwaar is en ze het zelf makkelijk kan optillen. Zelf ben ik eigenlijk meer van de leren zadels, lekker poetsen en invetten maar ik zie voor haar wel de voordelen van kunststof. Nu vraag ik me af zit er veel kwaliteitsverschil in die zadels en zijn ze wel sterk? Zijn bijv. de singelstoten ook van kunststof en kun je die laten vervangen als ze uitgerekt zijn?
Wie heeft er ervaringen mee..

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 21:04

Ik heb ervaring met wintec (kunsttsof) en met leer.
Wintec vind ik hard voor mijn kont, maar verder een lekker makkelijk zadel. Ook lekker licht voor het paard. singelstoten kun je gewoon vervangen daarbij.
Mijn voorkeur gaat uit naar een leren "merk"zadel, maar das puur vanwege mijn kontje en het "vertrouwen" in het merk.

Ik denk dat het gewoon heel belangrijk is met hoe het ligt op de pony en hoe je dochter erop zit.
Merkloos, daar heb ik iig geen vertrouwen is..... :o
Laatst bijgewerkt door superwoman op 24-03-10 21:06, in het totaal 1 keer bewerkt

VERAx

Re: hoe sterk is(ervaringen) kunststof ponyzadel tov leer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 21:06

Mijn verzorgpony heeft ook een wintec.
Inderdaad een fijn, licht zadel, maar om echt lekker te zitten heb ik liever een ander zader :j

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 22:06

Ik heb voor mijn ene merrie een kunststof Thorowgood T4 en voor mijn andere een leren Massimo Trail. Er zit veel verschil in de zitting van het zadel, maar ook de Thorowgood zit niet slecht. Wintec kon ik nooit op zitten, voelde altijd de gehele boom lopen. Stap nu ook niet zo makkelijk meer voor langer dan een half uur op een paard waar een wintec op ligt, want geheid dat ik 2 dagen last heb.

Als er goed met een kunststof zadel omgegaan wordt en het in het iets hogere prijs/kwaliteits segment ligt dan kan zo'n zadel prima 15 tot 20 jaar meegaan.

Voordeel van die kunststof dingen is vaak ook dat je veel kunt verstellen.

Volgens mij zitten er aan mijn thorowgood kunststof (semi-leer) singelstoten, maar dat levert geen probleem op. Nu je die vraag zo stelt moet ik er zelfs hard over nadenken wat er precies aan zit omdat het gewoon niet opvalt. Het voelt iets stugger aan dan de stoten van mijn Massimo, maar daar zit dan ook de helft prijsverschil tussen.

Als eerste zadel is een kunststof zadel een prima oplossing. Je groeit ook mee, zowel qua paard, qua rijtechniek en qua zadels. Na verloop van tijd zullen er toch aanpassingen gedaan moeten worden en er is best kans dat dit zadel na een x aantal jaar ingeruild wordt voor een goed leren exemplaar. Dan is je dochter echter ook weer een aantal jaar ouder en heeft beter leren rijden. Tegen die tijd kan ik me voorstellen dat je voor een leren zadel kiest en dan zou ze hem ook aan moeten kunnen.

Voor nu zou ik het gewoon doen.

querido

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-10 22:11

fjordnina schreef:
Ik heb voor mijn ene merrie een kunststof Thorowgood T4 en voor mijn andere een leren Massimo Trail. Er zit veel verschil in de zitting van het zadel, maar ook de Thorowgood zit niet slecht. Wintec kon ik nooit op zitten, voelde altijd de gehele boom lopen. Stap nu ook niet zo makkelijk meer voor langer dan een half uur op een paard waar een wintec op ligt, want geheid dat ik 2 dagen last heb.

Als er goed met een kunststof zadel omgegaan wordt en het in het iets hogere prijs/kwaliteits segment ligt dan kan zo'n zadel prima 15 tot 20 jaar meegaan.

Voordeel van die kunststof dingen is vaak ook dat je veel kunt verstellen.

Volgens mij zitten er aan mijn thorowgood kunststof (semi-leer) singelstoten, maar dat levert geen probleem op. Nu je die vraag zo stelt moet ik er zelfs hard over nadenken wat er precies aan zit omdat het gewoon niet opvalt. Het voelt iets stugger aan dan de stoten van mijn Massimo, maar daar zit dan ook de helft prijsverschil tussen.

Als eerste zadel is een kunststof zadel een prima oplossing. Je groeit ook mee, zowel qua paard, qua rijtechniek en qua zadels. Na verloop van tijd zullen er toch aanpassingen gedaan moeten worden en er is best kans dat dit zadel na een x aantal jaar ingeruild wordt voor een goed leren exemplaar. Dan is je dochter echter ook weer een aantal jaar ouder en heeft beter leren rijden. Tegen die tijd kan ik me voorstellen dat je voor een leren zadel kiest en dan zou ze hem ook aan moeten kunnen.

Voor nu zou ik het gewoon doen.

Als ik het goed begrijp is kunststof prima maar wel van goed merk.. ga eens kijken wat er zoal te koop is en wat het kost. Ik vind het wel belangrijk dat ze lekker en goed zitten zeker als ze net beginnen met rijden wil je dat ze een goede houding aanleren. Het voordeel van kunststof is toch wel dat ze zelf kan opzadelen, het lukt haar gewoon niet haar leren zadel zo hoog te tillen en het is toch wel leuk als je zelf je eigen pony kunt op en afzadelen. Zag ook dat er kunststof zadels zijn met wisselbare boom.. het is een vrij jonge pony met nog ongecompliceerde rug zover ik het gezien heb.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 22:19

De betere merken zijn dan toch wel Wintec en Thorowgood. Middenklassers zijn Norton en Harry's Horse.

Persoonlijk zou ik voor een van de eersten gaan en dan kiezen voor degene die je dochter het fijnste vindt zitten en die het beste op de pony ligt. Beiden hebben ook een verwisselbare boom en hebben 4 plekken om de singelstoten aan te bevestigen. Wat ik nog het fijnste vind aan mijn kunststof zadel is dat het zo'n fijne open zit heeft. Je kunt zelf zitten ipv dat je in een houding gedwongen wordt.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 22:26

querido schreef:
Als ik het goed begrijp is kunststof prima maar wel van goed merk.. ga eens kijken wat er zoal te koop is en wat het kost. Ik vind het wel belangrijk dat ze lekker en goed zitten zeker als ze net beginnen met rijden wil je dat ze een goede houding aanleren. Het voordeel van kunststof is toch wel dat ze zelf kan opzadelen, het lukt haar gewoon niet haar leren zadel zo hoog te tillen en het is toch wel leuk als je zelf je eigen pony kunt op en afzadelen. Zag ook dat er kunststof zadels zijn met wisselbare boom.. het is een vrij jonge pony met nog ongecompliceerde rug zover ik het gezien heb.

qua houding van je dochter denk ik niet dat het uit maakt mits hij goed past voor bijde en dat is ook zo bij zadels van leer.
Ik heb best lang zonder last op een wintec gereden en vroegah ook op manegezadels geen last gehad. Nu is dat een ander verhaal, ik ben blijkbaar verwend :o
De wisselbare boom is voor zover ik weet alleen de kamer en past dus echt niet op de meeste paarden zoals ze je willen laten geloven ;)

elias

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 15:17

VERAx schreef:
Mijn verzorgpony heeft ook een wintec.
Inderdaad een fijn, licht zadel, maar om echt lekker te zitten heb ik liever een ander zader :j

inderdaad, ben het met je eens.
mijn verzorgpony heeft ook een wintec, maar ik ben er toch niet zo'n hele grote fan van, ik vind invetten altijd wel leuk, maar ik ga niet zelf een ander zadel voor hem kopen, terwijl dit zadel gewoon goed past..
zadel is wel heerlijk licht, dat is inderdaad wel echt een voordeel, maar het zadel (leren zadel) van een vriendin van mij zit toch echt lekkerder, is ook zachter, ik schuif nogal op mn wintec, kan er niet goed op stilzitten..