Beginnen met pessoa

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

itsmi

Beginnen met pessoa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-10 19:48

Met pessoa longeren lijkt me een heel goed idee voor mn verzorgpaardje. Nu gaan de eigenaren dus een pessoa aanschaffen. Ik heb al eerder met pessoa gelongeerd (bij andere ervaren paarden), maar dit paardje heeft dat nooit gedaan.

Hoe kan ik het beste ermee beginnen? Ze is een paniekerig paardje, snel gestresst.. Dus ik ben bang dat ze dat bontje achter haar benen niet gelijk zal accepteren..

Hoe kan dat het beste aanpakken? Pessoa heel los zetten en haar laten lopen met het bontje erachter? Dat als ze gek doet en gaat rennen, ze niet meteen in paniek raakt door de werking van de pessoa?

Ik hoop op tips..

groetjes itsmi.

froukje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 20:40

kent ze al wel andere hulpteugels?
ik zou haar eerst rustig longeren totdat ze in elke geval rustig loopt en dan voorzichtig en los vastmaken dan eerst alleen stappen als dat goed gaat draven en de als draf ook goed is gegaan natuurlijk volgende keer pas galoperen omdat ze het balans vaak nog wat moeten vinden;)

itsmi

Re: Beginnen met pessoa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-10 22:30

Ja ze kent alles al. Ik longeer haar nu vaak met de slof als bijzet zeg maar, dan knoop ik die vast aan de ringen. Maar de pessoa is handiger omdat dan de achterhand erbij getraint wordt..

Ben alleen bang dat ze dat bontje van achteren niet zal accepteren...

Alle hulpen e.d. kent ze...

Thanx voor de tip!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 13:11

Van tevoren kun je als grondwerkoefening het paard laten wennen aan iets dat achter de achterbenen langs loopt. Bijvoorbeeld een halstertouw, maakt niet zoveel uit wat je gebruikt. Wanneer je dan gaat longeren met de pessoa kent ze dat gevoel in ieder geval vast. Wanneer je eenmaal met de pessoateugel gaat longeren zou ik eerst alleen de achterkant, met het bontje, vastmaken, en heel los. Dat steeds strakker doen tot het goed gaat, en na een paar keer zo longeren ook de voorkant vastmaken. Ook eerst losjes, en daarna steeds iets strakker tot je de boel zo hebt afgesteld als je uiteindelijk wil. Succes!

Yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 13:19

Ik heb die van mij als wenning de eerste keer met bijzet gedaan en een bandage achter z'n kont gehangen, (gewoon vastgeknoopt, niet te strak, niet te los) dan hangt er wel wat, maar werkt niet in, de keer daarna was het bontje geen probleem.

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-10 16:52

@ Hestejente, ik heb weleens een longeertouw achter haar langs gedaan. Daar reageerde ze niet echt op, maar ze stond toen wel stil, ze hoefde daar niet mee te stappen. Dat was alleen voor Vrijheidsdressuur, rondje draaien zeg maar.. Geeft wel goede hoop. Bedankt voor je tip.

@ Yess jij ook bedankt voor de tip. Ik weet nog niet precies welke manier ik ga proberen. Bandage achterlangs is natuurlijk ook een goed idee, maar als nou blijkt dat ze er amper op reageert, wil ik meteen stap 2 doen, en dat gaat wat lastig als ik alleen die bandage heb, en niet de pessoa er al aan zit..

maar longeren met alleen et bontje aan de achterkant, is ook wat lastig als ze in paniek raakt.... Ik weet niet of het dan goed vastzit dat het niet losraakt (de touwtjes) waardoor ze alsnog in paniek raakt.

Ga toch voor methode van hestejente denk ik.

Nog 1 vraag:
De katrol, moet die nou bij de singel of bij het bit?
Heb zelf altijd bij de singel gedaan ( aan de zijkant dus ) maar las laatst op bokt een tegenstrijdige reactie. Degene zei dat het op bit vastgemaakt moet worden, omdat het dan beter rolt? Is dit waar?

littleloekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 08:17

Mischien eerst de longeerlijn losjes achter haar kont langs doen, en dan laten stappen draven.
Wij hebben net gister bij onze jonge pony ook de pessoa erop gehad. Hij reageerde er een beetje op. Niet bokken ofzo, maar gewoon een beetje met z'n kont zo naar beneden. Hij dacht echt; wat heb ik nou achter mijn kont?! :P

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-10 08:40

Met longeertouw achter haar billen, ben ik bang dat die zakt! Dan zou ik die sowieso door een ring in de longeersingel moeten doen, anders blijft die echt niet zo hoog zitten.. En als zij gek gaat doen en bokt, en met haar been in de lijn blijft hangen? ......

Maar bedankt voor je tip!

willieby

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 08:48

Doe het bontje achter de benen niet té los, dan beweegt deze juist veel meer en maak je kans dat ie onder de hakken komt. Dan wordt het gevaarlijk. Hij moet ong. 10 cm boven de hakken zitten.
Nog een tip: de eerste keer gewoon longeren zoals je normaal doet en dan aan het einde even het bontje proberen. Als dat goed gaat direct stoppen. En daarna dat steeds meer uitbreiden. De training met een pessoa moet je altijd rustig opbouwen, het is best zwaar voor je paard.

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-10 08:49

Okee! Bedankt voor je tip!

En moet ik de katrol aan het bit of aan de longeersingel vastmaken?