[WN] Droge plekken onder pad/zadel, wie kan mij helpen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

connie1964

Droge plekken onder pad/zadel, wie kan mij helpen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-10 09:28

Heb dus een westernzadel met daaronder een naar mijn idee dik goed pad liggen.
Na t rijden is mijn paardje dus nat op 2 stukken na.
Aan de ene kant waar hij dus droog is zitten verkleuringen van zijn bruine haar,haar is wit geworden.
Iemand vertelde mij dus dat dit wrijf plekken zijn en dus pad en of zadel niet goed is?
Klopt dit?
De plekken zitten niet boven op de schoft maar aan weerszijden.

Na rijden dus nat overal behalve op die 2 stukken van ong tja wat zal t zijn 25 bij 25 cm ofzo?
Heb toendertijd zadel laten nakijken door iemand met verstand ervan (geen discussie hierover graag)en die zei dat t allemaal goed er uit zag.

Hebben jullie paarden dus ook droge plekken onder t pad of zijn jullie paarden helemaal nat?
Laatst bijgewerkt door Ods op 25-03-10 21:10, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel verduidelijkt

Anoniem

Re: wie kan mij helpen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 09:29

Dergelijke plekken zijn wel een teken aan de wand dat er iets niet goed zit ja. Zéker als je ook nog eens een kleurverandering hebt op die plek.
Ik zou dit héél snel door een deskundig iemand laten checken.

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 09:33

als je al haarverkleuring krijgt, is dit zeker fout!!! plekken van ongeveer 25 bij 25 zijn al enorme pijnlijke plekken voor je paard hoor. het doet ook echt pijn om daar je zadel weer elke dag opnieuw op te leggen. dat is als weer dezelfde schoenen aan moeten (en moeten rondlopen) terwijl je bleinen op je voeten zit.

Sammy_Jo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 12:38

Droge plekken betekend dat de huid daar zo verdrukt wordt dat het niet kan zweten! Niet goed dus!

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 18:03

Da's discutabel volgens mij ;) maar witte plekken is zeker niet goed.

SilverSan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 12:56

Dit klinkt mij als een rockend zadel, maar zonder het te zien is er niks over te zeggen. Witte plekken geven drukplekken aan, is een teken van een slecht passend zadel en een goed pad kan daar niks aan helpen. Ik weet niet door wie je het zadel hebt laten controlen en hoe, maar in dit filmpje wat uitleg over correct passen:
http://www.youtube.com/watch?v=KagpBhj6aFo

Als je gaat naar http://www.whoa.nl, doorklikt naar wat is > equipment > zadels > saddle sores, kan je een uitgebreid artikel lezen over dit soort plekken en hoe ze ontstaan. Veel succes er mee en beterschap voor je paardje!

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 14:08

Wat jammer te horen dat Ramon witte plekken krijgt, da's idd geen goed teken. Droge plekken (zeker bij grote droge plekken) of niet is inderdaad discusieerbaar maar zoals jij het beschrijft klinkt het niet goed...
Een heel goede pad kan kleine probleempjes eventueel wel opvangen maar zal in dit geval, vrees ik, niet helpen. Een zadel dat te smal is, wordt alleen nog maar smaller als je er een pad onderlegd...
Vergeet niet dat je met Ramon nu veel rijdt en hij dus meer bespiering heeft gekregen, dus het kan goed zijn dat je zadel vroeger wel pastte, maar nu niet meer.

connie1964

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-10 17:33

hmm klinkt allemaal niet positief ik begrijp t...

t vervelende is dat ik argentijns zadel heb liggen wat bij hem past in die zin dat zulke zadels echt noooit drukplekken kunnen geven maar ik mis steeds een paar onderdelen ervan en ben al heeeel erg lang bezig om t bij me kaar te krijgen maar t lukt niet....

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 17:40

Wat voor een zadel is dat dan? Boomloos? Het lijkt me namelijk stug dat er boomzadels zijn waarvan je met zekerheid kunt zeggen dat ze NOOIT drukkingen kunnen geven...

ALTIJD en NOOIT zijn twee woorden waarvan je ALTIJD moet onthouden dat je ze NOOIT gebruikt...

connie1964

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-10 18:20

deze zadels kunnen nooit geen drukplekken veroorzaken,door de bouw van t zadel.
sowieso boomloos en t ligt met opening over de ruggegraat.
kijk maar eens op google of zo bij recado.Ik zoek dus nog bijbehorende singel en straps.....NIET te vinden hier of in europa.

Wel in Argentinie maar kost ruim 200 euro om te laten sturen....

Kukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 18:24

Connie, er is een topic bij harnachement wat gaat over alle andere zadels dan gewone Engelse zadels. Daar zitten misschien mensen bij die je kunnen helpen aan de ontbrekende onderdelen.

connie1964

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-10 18:48

Afbeelding
dit is dus t zadel en nu mis ik dus de singel en de straps snap je?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 19:33

Het enige zadel dat nooit drukplekken kan geven, ligt niet op een paard ;)
Ook dit zadel kan absoluut drukplekken geven. Onder de bevestigingsplekken van de stijgbeugels heb je een uitstekende kans ;)

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 09:16

Wat een speciaal zadel Connie, blijf je daar wel opzitten? Ik kan me wel voorstellen dat je hiervan denkt dat je hier geen drukplekken van hebt. Maar zo'n kenner ben ik niet, dus ik spreek me er niet over uit ;)
Hopelijk geraak je snel aan je spullen want je huidige zadel past niet meer (zo te lezen).

pmarena

Re: Droge plekken onder pad/zadel, wie kan mij helpen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 12:02

Droge plekken op zich zeggen niet zoveel , kan verschillende oorzaken hebben die niet altijd negatief zijn :)

Komen er witte haren onder je zadel dan is het wel foute boel en moet je iets gaan veranderen.

Witte haren ontstaan door huidbeschadigingen / irritaties. Dat hoeven alleen ZEKER niet altijd drukkingen te zijn :)
Het kan ook komen door irritatie van de huid , bijvoorbeeld door een soort allergie voor het materiaal van de pad.
Of door schuren , in plaats van drukken.

Het grote verschil is dat je bij drukplekken die eenmaal diep wit zijn geworden , deze meestal voor altijd blijft zien.
Terwijl witte haren door een vorm van irritatie vaak na 1 of 2 verharingen weer wegtrekken , vreemd genoeg :)

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 12:21

Waarschijnlijk omdat drukplekken echt dieper in huidlaag dringen waardoor die haarworteltjes beschadigd worden? Een schuurplek ik meestal maar oppervlakkig?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 12:36

Het fijne weet ik er ook niet van , maar blijkbaar beschadigen in beide gevallen de haarzakjes zo erg dat de haren wit worden. Alleen kan bij oppervlakkige schade het haarzakje blijkbaar weer herstellen :)

Bij langdurige gemene drukplekken zal de beschadiging wel on-omkeerbaar zijn.

En wellicht is het ook nog paard-afhankelijk of het weer herstelt of niet :)

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 14:13

Vreemd zadel :wow:
Toch zou ik er eens goed laten naar kijken. Droge plekken zijn NIET goed, zeker niet als er witte haren doorheen beginnen te komen. Dat wil dan zeggen dat de druk daar zo hoog is, dat de zweetklieren dichtgedrukt worden. De haren gaan dood en worden wit.
Wat wel een goed teken is, dat is de grootte van de plekken. 25 op 25 lijkt mij erg groot voor een drukplek. Kleine plekken wijzen meer dikwijls op een drukking dan grote. (laat ons zeggen : kleiner dan een bierviltje en je zit in de gevarenzone) Het zou dus gewoon kunnen dat de haren wit worden omdat het zadel daar niet helemaal vast ligt, en dus licht heen en weer beweegt. Zo kun je ook witte haren en droge plekken krijgen. (zoals bv onder peesjes als er zand heeft tussen gezeten) Ik zou eens een expert ernaar laten kijken, ofwel eens met een drukmetende pad rijden, dan ben je zeker. Of probeer eens een pad in een andere materie. En is je pad wel helemaal proper ? Misschien zitten er harde vuile plekken onder die schuren veroorzaken.
Wat wél een fabel is, dat is dat boomloos geen drukking kan veroorzaken. Mijn ervaring is dat boomloos veel sneller drukking veroorzaakt dan een goedpassend boomzadel, vooral onder de stijgbeugelophanging.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 14:35

Nou dat valt nogal mee hoor Sevke , je hebt meer kans op witte plekken onder een boomzadel dan onder een boomloze :)

Simpelweg omdat je daar op veel meer plaatsen kans hebt op drukplekken , dan alleen onder die beugelophanging :P

Maar inderdaad : de grootte van de plekken in dit bovenstaande verhaal geeft ook weer aan dat de kans groot is dat het om iets anders gaat dan drukplekken :j

Ishtar13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 17:23

Indien je paard op bepaalde plekken niet zweet onder het zadel na het rijden dan kan dat té veel druk betekenen of juist helemaal geen druk. Witte haren op plaatsen waar een zadel ligt ontstaan meestal door teveel druk. Je kan met een impression pad rijden onder je zadel om te achterhalen of het drukplekken zijn.

Groet

Lyster

connie1964

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-10 18:37

Is t niet zo dat bij schuurplekken de huid echt beschadigt of zelfs soort van brandwonden in t ergste geval.
Dat heeft ie namelijk niet en de plekken zijn kurkdroog.

@Lyster als t geen drukplekken zouden zijn (wat ik juist eigenlijk vermoed)is dit dan erg of maakt dat niet uit?

Het zadel op de foto is t zadel wat ik ga gebruiken he voor alle duidelijkheid,nu ligt er een montana westernzadel op.

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 14:34

@ts
Ik ben het wel met sonja eens.
Als de haren wit worden zijn het vaak drukplekken!

sonja heeft idd heel veel verstand van zadels en je kan ervanuitgaan dat ze snel gelijk heeft ;)

Mocht je het niet vertrouwen, bel anders gewoon een zadelmaker.
(evelien bijv)

Ods
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 07:54

Moderatoropmerking:
Er zijn een aantal berichten verwijderd. Het verzoek respectvol met elkaar om te gaan, ook al ben je het niet met elkaar eens.