ervaringen schapenvacht ed

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

rommulus

ervaringen schapenvacht ed

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-10 17:18

gezien ik de komende tijd zonder zadel zit en ik noodgedwongen zonder zadel moet rijden loop ik tegen het volgende aan
de haren van mijn paard zijn te hard !!!! die krengen prikken dwars door mijn spijkerbroek zo mijn huid in
gevolg fijne ontstoken plekken en dan vooral aan de binnen kant van mijn bovenbenen
nu had ik dat al opgelost door lange chap's te gaan dragen, maar dat lost niets op voor mijn billen (en de rest)

nu zat ik te denken aan een schapenvacht te gaan gebruiken
een oud stalgenoot reed er ook mee maar in combinatie met meer zijn zijn dingetjes ed
helaas kan ik die niet meer vragen naar evt ervaringen ed gezien die verhuist is

nu ben ik niet zo van het bont gebeuren tenzij het dikke nep is maar ook geloof ik niet in verspilling

dus zit ik een beetje in dubio
dus vandaar mijn topic hier met een aantal vragen

wie is hier bekend mee en wat zijn de ervaringen ?
wat zijn de voor en na delen ?
wat voor soort vacht zou ik moeten/kunnen nemen ?
evt gebruikers tip's
en ik zit er aan te denken het vachtje gewoon los op mijn paard te leggen kan dit en hoe?? moet ie dubbel of kan ie met het "leer/huid" op het paard liggen ??
kan dit een oplossing voor mij zijn ??
en wat zou nog evt een oplossing zijn gezien ik hier steeds op uit kom, ivm dikte ed

nu zit ik niet te wachten op :
ohhhh wat zielugh....
je koopt toch geen bont !!!
waarom ga je niet boomloos rijden oid
waarom koop je niet een bbp

boomloos is geen optie en een bbp is te dik wand ik zit nu al in een spagaat laat staan dat daar nog een dikke pad tussen moet
dus gaarne serieuze reactie's

pmarena

Re: ervaringen schapenvacht ed

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 19:38

Eh...een schapenvacht is vaak nog dikker dan een BB-pad ? :P

Ik zou dan toch voor tijdelijk even een goedkope BB-pad op Marktplaats ofzo op de kop tikken hoor.

Anders zit je maar te klooien en te rommelen met van die halve oplossingen , kun je beter een paar tientjes uitgeven en "klaar" zijn :)

En naderhand verkoop je dat ding gewoon weer.

boooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 21:17

Ik rij altijd met longeersingel en dekje!
In de begin zit de longeersingel een beetje raar bij je benen maar daar wen je wel aan!

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-10 21:51

dikker dan een bb ??? dat had ik niet verwacht gezien een bb veel meer lagen zijn dan zo'n vachtje

dekje en longeer singel al geprobeerd, tenminste met pad dat werd te dik en een gewoon dekje gaat glijden

heb ook al redelijk wat optie's overwogen vandaar mijn gedachte voor zo'n vachtje
voor zover ik begreep glijd dat niet zo snel

Sas_Mon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 21:59

eeh als je em los op je paard lecht glij je volgens mij zo weer naar beneden... kijk nders naar de bbp van best friend die zijn heel dun en er zit wel een singel aan dus je glijd er niet de eerste de beste bocht van je paard af

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 22:04

bedoel je zo`n vachtje?
Afbeelding
Afbeelding

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-10 22:10

hmm de stal genoot had daar niet zo'n last van hmm ok

mirgino idd zoiets soort gelijk's

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 22:19

ik heb deze te koop ;)

Denise

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 22:23

Daar kun je niet op rijden zonder singel hoor TS. Het is ook de bedoeling dat de vacht naar beneden is en je zit op het 'leer' gedeelte. Maar als je het er zonder singel op legt blijft dat niet liggen ;)

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-10 06:08

@ mirgino ok kosten ??? en afmetingen ?

@ Denise ok maar een singel er om heen is inprencipe ook niet het probleem
al hoopte ik op een losse oplossing
maar als ik even vervelend wil zijn :o
natuurlijk heb ik al lopen speuren naar de kosten van zo'n vacht en ook al gezocht naar 2e hands..
kom ik op mp deze ad tegen ??
http://link.marktplaats.nl/332541054
hier ligt de vacht dus verkeerd ?? of kan het ook zo maar is dat minder "briljant"
waarom met de vacht kant naar beneden ? ivm schuur plekken oid ?

ja ja heb het topic dus niet voor niets geopend :D

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 07:43

de mijne is niet zo`n grote als die op MP :n
ik zal hem vanmiddag opmeten
en 30 euro incl verz.

Denise

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 12:42

Geen idee of hij daar andersom ligt en of dat de bedoeling is.
Wij hebben hem van www.umaki.nl vandaan.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-10 18:27

@ mirgino au dat is wel duur in vergelijking :o als ik eerlijk mag zijn :o

@ Denise vandaar mijn idee dat ie ook zonder kon :D de onderkant gok ik is redelijk slip vast
ik kan niet op de site komen
de virus scanner laat het niet toe

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 18:54

rommulus schreef:
@ mirgino au dat is wel duur in vergelijking :o als ik eerlijk mag zijn :o

@ Denise vandaar mijn idee dat ie ook zonder kon :D de onderkant gok ik is redelijk slip vast
ik kan niet op de site komen
de virus scanner laat het niet toe

ik heb er zelf 45 euro voor betaald.
en ik vind 24 euro niet ze veel hoor ;)

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-10 19:53

nee maar het is geen grote zoals jezelf al zei
en ik heb ze al gezien voor 32,50 ex verz nieuw :o

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-10 07:56

niet nog meer mensen die hun gedachten hierover willen wijden ??
zoveel gebruikers zo weinig die dit gebruikt hebben ?

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 08:05

Rommelus@ Ik moet nog met de site bezig gaan en er is al een melding naar de server toe dat er iets niet helemaal goed gaat.

Enkel met een los schaap zijn wij jaren geleden ook begonnen, daarna een dekensingeltje erop.. maar helaas bleek bij een goeie bok, scherpe wendig of zelfs als je al gewoon aan het werk was in de bak dat het schaap ging schuiven.
Veel mogelijkheden geprobeerd en nu zijn we uitgekomen op toch vaste singelstoten.

De vachten worden geselecteerd op dikte en vachtdichtheid.
Het was in het begin erg moeilijk om goeie vachten te vinden en moesten daarvoor uitwijken naar het buitenland.
Inmiddels hebben we een aantal zeer fijne leveranciers gevonden die echt topproducten aanbieden in zowel Engeland, Polen als Duitsland en Tjechie.
Het zijn dus geen ikea vachtjes :)

Daarbij komt dat iedere Sheepskin pad met de hand gemaakt word (het maken van de banden en singelstoten) dit geeft best wat uurtjes werk en materiaalkosten.
Vandaar dat de prijzen wat hoger liggen dan een gemiddelde BBP.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-10 08:19

ik dacht al dat het aan deze comp lag :D

dus jullie vermaken de vachten als een soort van bbp? (met singel er aan vast ipv er overheen)
wat zijn hier de voordelen eigenlijk van ??? (ik kan me wel wat voor delen bedenken maar ook nadelen)

idd je komt allerlei vachten tegen, ook van verschillende soorten schaap
en dat een ikea schaapje niet voldoende was had ik ook al bedacht :D al zou dat wel lekker goedkoop zijn (maar goed dan kom je weer op het goedkoop duur koop uit :S )

maar goed gezien jullie er wat meer ervaring in hebben
heb je evt nog antwoorden op mijn andere vragen in de eerste post ??
hoe meer info hoe beter :D

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 08:30

Hallo,

Ik heb een bbp van schapenvacht gehad. Voordelen:
- als je paard zweet heb je niet direct een natte kont
- geen stekende haren
- broek minder snel goor

Het zachter zitten is in het begin zeker zo, maar als je er een kwartier opzit, dan is de boel platgedrukt en dan is het meeste "zacht" er wel af.

Een bbp van schapenvacht is al dubbel uitgevoerd. Voor het zacht zitten zou een enkele laag schapenvacht voor mij niet voldoende zijn. (hangt natuurlijk ook van de rug van de paard af)

En bij de bbp lag er een laag "wol" tegen de paardenrug aan. Dit verschoof gemakkelijk, ondanks de singel die er aan zat. Pas als het paard ging zweten werd dat wat minder. Ik denk zelf dat alleen een dekensingetje niet voldoende stevigheid geeft tegen het schuiven.

Succes!

O ja, de wol blijft lang vochtig en is zeeer muisvriendelijk :Y)

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-10 08:40

kijk de 3 voordelen staan me wel aan vooral de prikkende haren :D
dat was eigenlijk het grootste doel

het zachter zitten vind ik eigenlijk ook niet zo'n probleem
op zich is mijn paard zacht zat en zit zonder zadel ook als een stoel
het dunner worden is in mijn oren een opluchting hier hoopte ik al op
sil is een tinker maar heeft de nek en rug van een trekpaard en dan komen zijn schouders er nog overheen :o (hoezo een drama om een passend zadel te vinden :+ )

het schuiven is weer jammer gelukkig zweet mijn paard snel maar het is natuurlijk al een min puntje (niet dat mijn kont minder belangrijk is :D )

zal ook gelijk een bordje aan schaffen verboden voor muizen :+

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 08:56

We maken de singelstoten er niet aan, maar de banden gaan er over heen en zit net achter de schoft.
Dit omdat het leer redelijk fragiel is en de boel anders bij grote druk zou kunnen uitscheuren.

De voordelen:
Sheepskin pad is een schokdempend bareback pad met een verzorgende werking voor vacht en spieren.
Dit houdt de spieren op natuurlijk wijze warm zonder te oververhitten.
Doordat een schapenvacht lanoline bevat geeft dit verzorgende werking voor een paardenvacht.
Een dempende werking d.m.v dichte en volle vachtstructuur van het schaap.
Stroeve bovenkant (het leer) zorgt voor stevige zit zodat men er niet makkelijk afglijd.

Sheepskin pad heeft een zelfreinigende werking er is dus vrijwel geen onderhoud.
Sheepskin pad neemt veel, maar geleidelijk vocht op en ventileert dit goed.
Sheepskin pad kan 40% van haar droge gewicht aan vocht opnemen zonder vochtig aan te voelen.

De nadelen:
Doordat een pad vocht op kan nemen kan het gebeuren dat als je het pad in een vochtige schuur hebt, je met een vochtig pad rijd.
Sommige paarden hebben zo'n uitstekende ruggegraat dat rijden met zowel een Sheepkin als een gewoon bbp pijnlijk word voor je paard en jezelf.
Sommige mensen vinden het een probleem dat de banden over de rug lopen ivm druk.
Dit zal nog getest gaan worden met de PLIP bij diverse paarden (Draver/kwpn/arabier/haflinger) of dit daadwerkelijk druk geeft.

Citaat:
Het zachter zitten is in het begin zeker zo, maar als je er een kwartier opzit, dan is de boel platgedrukt en dan is het meeste "zacht" er wel af
.

Zelf rijden wij nog steeds met ons eerste demopad en deze voelt nog steeds zacht aan. (is inmiddels 4 jaar in gebruik)
Je kunt een pad verzorgen door deze in de mist te hangen of met de vacht kant in de sneeuw te leggen.
Ook het af en toe uitborstelen met een borstel (katteborstel voor langharige rassen) doet worden om de fluffy modes weer terug te krijgen.

Citaat:
O ja, de wol blijft lang vochtig en is zeeer muisvriendelijk

Ik ben erg benieuwd naar je ervaring :D
Gaan ze er bij jou in nestelen of plukken ze je vacht kaal?
Wel grappig... Wij hebben zo'n 7 pads en losse vachten in de zadelkamer en het stikt er werkelijk van de muizen, maar op een paar keutels na hebben ze hier nog niks gesloopt.
(Even afkloppen .... 8-) )

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 09:03

Hierbij even het vragen/antwoorden lijstje van de website geplukt.

Glijd een Sheepskin pad snel?
Het valt over het algemeen erg mee, tenzij je een super rond paard hebt zonder schoft.
Uit eigen ervaring spekend... Onze haflinger - die overal op deze website terug te vinden is
houd soms ook wel van een gekke bokkesprong, een rengalopje en schikt van verkeerd staande grassprietjes.
Maar dit heeft bij ons nog niet geleid tot heftig glijdende pads.

Is een Sheepskin pad niet warm in de zomer?
Nee het is misschien zelfs wel fijner voor een paard dan een syntetisch barebackpad.
Wol ademt en voert goed vocht af.

Kan een Sheepskin pad gewassen worden?
Beter van niet omdat er in wol lanonine zit (een natuurlijk wolvet). In het ergste geval kan je pad
in de wasmachine of op de hand, maar dan wel op 30 graden wolwas programma.
Daarna is het wel van belang om de lederen kant in te vetten met een kleurloze olie of vet,
je kunt hier gemakkelijk een sponsje of een oude doek voor gebruiken.
Om de lanonine te behouden zijn er speciale wol shampoo's te koop.

Zijn er nog andere manieren om een Sheepskin pad te verzorgen?
Ja, als het mistig is of er ligt sneeuw op de grond, is het goed voor de wol om hier een tijdje in te hangen of te liggen.
(Wol kant in de sneeuw)
Daarnaast kan je met een grove borstel (manenborstels) je pad heel goed uitkammen en weer op dikte brengen.
En natuurlijk werkt de ouderweste mattenklopper ook nog steeds om vuil en stof te verwijderen.

Glij ik er zelf niet van af?
Nee, naast onze eigen ervaring hoor ik van vele gebruikers dat ze zo rotsvast zitten op dit pad.
De kant waar je op zit is volledig van leer en geeft een stabiel veilig gevoel.
In de winter willen wij het pad nog wel eens omdraaien zodat onze billen en benen verwarmt worden door de wol.

Wat kost zo'n Sheepskin pad nou?
We hebben inmiddels 4 "modellen"
Een die volledig van nylon is, het "standaard" model € 139,-
Een die volledig van nylon is maar lederen singelstoten heeft, het "deluxe leer" model € 159,-
En als laatste een volledig lederen waarbij de de rugband doorloopt als singelstoot, het "naturel" model € 189,-
Alle modellen kunnen uitgevoerd worden in dressuur, maar ook in western singelstoten.

Waarom heeft is mijn Sheepskin pad niet zo netjes genaaid?
Helaas hebben wij dit niet in eigen hand, maar de naaiatelier heeft ons uitgelegt dat dit komt door sommige schapenvachten zo dik zijn dat het band erin zakt. Een naaimachine heeft een bepaalde tussenruimte waardoor de voet soms (vooral bij de dikste vachten) er met moeite doorheen komt of er naast valt.
Onze excuses dat het er niet altijd even netjes uitziet! (Het zit in ieder geval wel goed vast.)
(Binnenkort hebben wij dit in eigen beheer en zal een grote industriele aangeschaft gaan worden)

Er zit een rare lucht aan!
Klopt, het is natuurlijk een schapenvacht die naar een (dood) schaap, lanoline en leer ruikt.
Sommige paarden zullen hier erg aan moeten wennen.
Uiteindelijk zal deze lucht verdwijnen en de geur van de omgeving in zich op gaan nemen.
Om een paard te laten wennen aan dit vreemde wollige pad, kun je het paard het beste eerst even laten ruiken en
desnoods vlakbij ophangen voordat je het Sheepskin pad op de rug legt.

Als ik er toch niet tevreden mee ben, kan ik het pad dan nog ruilen?
Nee, helaas...
Omdat wij vooral werken met op maat gemaakte pads is het niet mogelijk om te ruilen.
Wij maken de Sheepskin pads pas als er een bestelling binnenkomt.
Wel is het mogelijk als er iets mis is met het stiksel of het pad zelf om contact op te nemen,
zodat we samen gaan bespreken wat er moet gebeuren en in de meeste gevallen word een pad weer kosteloos
bij ons terug geretourneerd zodat we het probleem kunnen oplossen.

Waarom hebben julie een levertijd?
We hebben een levertijd omdat alles met de hand gemaakt word, zowel de nylon banden die afgemeten en gestikt worden als
het leertje met het logo wat op een handvat zit. Ook het leer snijden wij zelf.
En daarna gaan ze nog naar een ander naaiatelier waar ze de singelstoten op de vacht naaien.
Dan komen ze weer terug zodat wij de gaten in de singelstoten kunnen maken, dit gebeurt allemaal met speciale handmachines.
En pas dan zijn ze klaar om met de post mee te gaan.

Heeft de Sheepskin pad een handvat?
Op 2 modellen heeft het Sheepskin pad een handvat. De standaard en deluxe leder.
Het handvat voor de natural is nog in ontwerp.

Heb je zelf nog vragen, mail ze naar ons toe en wij zetten je vraag met antwoord er tussen.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-10 09:24

dat is nog eens info :D

heb je ook foto's om de bevestiging's punten toe te lichten ???

en ik lees hier dat je ook gewoon met de leer kan op je paard kan rijden
jullie doen dat alleen in de winter maar wat zijn de voors en tegens daar van (afgezien dat jezelf een warme kont hebt)
ik zat namelijk te denken dat als je de leer kant op je paard hebt dat het allemaal wat steviger ligt gezien mijn paard idd zo'n biervat met helling is

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-10 18:47

nou gewoon de sprong genomen en een vachtje besteld
dus onder het motto van we zullen het wel zien en anders word het een honden kleedje gaan we het diepe in

dus ik ben benieuwd

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 20:11

ikea heeft ze ook en daar zijn ze niet duur.