Dubbel gebroken

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Cahill

Dubbel gebroken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-10 12:29

Weten jullie wat het verschil is tussen deze 2 bitten, qua scherpheid en werking?

Plat
Afbeelding

Rond
Afbeelding

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 12:31

Het platte tussenstukje werkt scherper in omdat deze 2 drukpunten heeft. Het bolle tussenstuk werkt minder scherp in omdat de druk verdeeld word over een groter oppervlak (de bolling).

Cahill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-10 12:37

Ik ben wat aan het rond vragen welk bit ik het beste kan gebruiken bij mijn jonge pony. Momenteel gebruik ik een 'bol' tussen stukje. Maar aangezien meneer af en toe het heft in eigen handen wil nemen. Aan de andere kant wil ik niet een scherper bit gebruiken, hij is nog jong en moet maar leren naar mijn hulpen te luisteren.
Kan het kwaad als ik tussen deze 2 bitten ga experimenteren..... of beter niet?

Oehlala

Re: Dubbel gebroken

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 12:39

neuh ik denk het niet, zijn allebei dubbelgebroken, dus best vriendelijke bitjes voor je paardje.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 12:49

Mijn jonge haflinger pakte ook af en toe lekker het bit vast toen ik een bol tussenstukje had.
Dacht ik.
Achteraf bleek dat hij eigenlijk te weinig ruimte had voor een bol tussenstukje (laaghangend rooster, hebben veel jonge paarden ivm wisselen, volgens de tandarts).
Ik heb toen een bit met een plat tussenstukje geprobeerd. Ook nog eens 2 metalen (rvs en tussenstukje is koper). Volgens veel mensen een stuk scherper.
Hij loopt er heel fijn op, speelt ermee, kan loslaten.
Dus voor hem was blijkbaar het platte tussenstukje vriendelijker dan een bol stukje.
Gewoon proberen :j

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 12:52

Beide bitten hebben min of meer dezelfde werking omdat ze allebei dubbel gebroken zijn...
Experimenteren met het bit met plat tussenstukje kan hier dus geen kwaad, gewoon proberen dus.... Misschien levert het net dat beetje extra controle op als hij weer zelf controle overneemt.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 14:32

De vriendelijkste variant is het platte middenstukje die erin is gelegd als het bolle middenstukje. Dan ligt hij namelijk met weinig ruimte maar een groot oppervlak.