Pelham

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Alizeetje

Pelham

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-10 00:07

De laatste tijd heb ik een beetje "problemen" met mijn paard. Nog niets superernstig, maar toch niet fijn.

Thuis en in lessen rij ik hem steeds op een dubbelgebroken D-trensje.

Op wandeling-buiten, is hij de laatste tijd veel veranderd, mede door mezelf. Aangezien hij een tijdje geleden nogal fel kon bokken, bijna niet uit te zitten, heeft hij een beetje een 'truc' gevonden. Als het hem niet aanstaat, als hij iets "ziet", draait hij zich om en gaat er nogal snel vandoor. Zelf heb ik dan niets meer te zeggen. Het is nogal een reus, vrij sterk ook. Nu laat hij voorlopig het bokken achterwege, maar het weglopen doet hij nog af en toe (ook op wedstrijd, als ik stress heb dus, bij het inrijden).

Nu, om toch iets veiliger buiten te kunnen gaan, en eventueel weer te kunnen springen-crossen buiten, hebben enkele mensen mij een pelhambit aangeraden.

Dit zou ik toch eens willen proberen (buiten, op wandeling dus, niet in de piste), om toch iets meer te zeggen te hebben, als het er op aan komt.

Maar nu: welk type?
Dubbelgebroken, enkelgebroken of ongebroken? (ik zou zowiezo enkelgebroken niet nemen, maar tussen den andere 2 twijfel ik).
"Metaal" of rubber?

Ik weet dat het niet écht een oplossing is, maar wil toch dat hij even 'bijgehouden' kan worden indien nodig. Zeker nu hij het begint te snappen ;-)

Bedankt!

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 00:43

Lees dit topic maar eens door ;) [HAR] Pelhambit als gewoon bit ?

We hebben het daarin al uitgebreid over de Pelham en zijn werking gehad.
Daarnaast enkel gebroken is idd een notenkraker, maar dat kan ook bij de dubbel gebroken uitvoering. Ik ben kwa pelham voor een ongebroken uitvoering gewoon in metaal.

Anoniem

Re: Pelham

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 07:10

Zeker niet om te zeuren.. Maar wat doe je als hij ook door je pelham heen rent? dat is slechts een kwestie van tijd. Dit is gewoon een dominant paard en een ruiter die hem niet aan wil/druft te pakken. Doet hij dit ook bij andere mensen? En als je het zelf niet kan. Zou je een keer iemand anders er op moeten zetten. Die hem wel aan druft te pakken. Want met een bit los je het probleem niet op. Dan hang je er nu een pelham in en hang je er dan over een tijdje weer een ander bit in is de kans groot dattie dat gelijk door heeft. Je kunt hem beter gewoon een keertje aanpakken ipv een sterker bit. Met een normale trens kun je ook heel streng zijn hoor. Handen omhoog en zagen. Erg gemeen en moet je ook zeker niet te vaak doen. Maar om zo'n probleem voor eens en vooraltijd op te lossen kun je dat beter doen dan een pelham bitje gebruiken

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 07:16

Ik heb voor dit soort situaties een correctie stang in de kast liggen.werkt super en omdat je weet dat je hem terug krijgt kan je hem ook wat ontspannender rijden. Hiermee doorbreek je de cirkel.

Alizeetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-10 17:16

Bedankt voor het advies.

Hij doet het niet zo heel vaak, maar als hij het doet, meestal omdat hij 'schrik' heeft van iets, heb ik hem liever sneller terug.

Ik heb nu een ongebroken RUBBEREN pelham gekocht, maar ik las net dat rubberen bitjes niet zo geschikt zouden zijn? Deze zouden nogal gaan schuren?
Weet iemand hier meer over? Dan kan ik eventueel mijn bit nog gaan wisselen tegen een metalen ongebroken pelham.

bedankt!

Marian0557

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 17:18

Tja, lastig heb ik zelf ook altijd gevonden.
maar ik heb het dus wel gedaan.

Ben me haflinger in de bossen met pessoa bit gaan rijden, en dat gaat nu super!

Roquen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 17:19

Ik rijd buiten ook met een Pelham bit. Dat gaat heel goed, want de rem was echt kapot, zelden nog dat ze gaat rennen.
Ik heb een ongebroken metalen. Maar je hebt een soort rubber dat om het bit heen gedraaid kan worden, dat zit er wel omheen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 17:46

Alizeetje schreef:
Bedankt voor het advies.

Hij doet het niet zo heel vaak, maar als hij het doet, meestal omdat hij 'schrik' heeft van iets, heb ik hem liever sneller terug.

Ik heb nu een ongebroken RUBBEREN pelham gekocht, maar ik las net dat rubberen bitjes niet zo geschikt zouden zijn? Deze zouden nogal gaan schuren?
Weet iemand hier meer over? Dan kan ik eventueel mijn bit nog gaan wisselen tegen een metalen ongebroken pelham.

bedankt!

rubber brand in de mond. Dus je kunt beter een metalen gebruiken