Singelstoten van kunststof bij een lederen zadel?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sheran

Singelstoten van kunststof bij een lederen zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-10 23:02

De echte harnachementliefhebbers zullen me wel van goddeloosheid beschuldigen als ik vertel dat ik de lederen singelstoten op mijn stübbenzadel misschien wil laten vervangen door singelstoten van kunststof. Dit omdat ik vaak in de nattigheid rijd en mijn singelstoten daar nogal onder te lijden hebben (ik heb een dressuurzadel).

Is er iemand die dit al heeft gedaan, en is het aan te raden? Is het überhaupt wel mogelijk? En kosten ze meer dan lederen singelstoten?

marimba

Re: Singelstoten van kunststof bij een lederen zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 23:05

kunstof singelstoten zoals de wintec slijten veel sneller dan leren stoten, na het rijden de stoten schoonmaken is de beste remedie

_Epplejeck_

Woonplaats: Drachten-Heemskerk-Eindhoven-Zwolle-Groningen-Breda-Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 23:07

Kan.....
Hebben we wel vaker gedaan!

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 23:15

in mijn ervaring blijft leer idd langer heel dan kunstof bij singelstoten , oplossing is idd regelmatig schoonmaken met leerzeep en afdrogen en droog wegnagnen, misschien dat je wel zou kunnen kijken naar leer met nylon versterkt ?
dat schiet me nu inene ook te binnen , bij kunstof singelstoten denk ik al snel aan die dingen bij wintec die heel snel stuk gaan

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-10 23:15

marimba schreef:
kunstof singelstoten zoals de wintec slijten veel sneller dan leren stoten, na het rijden de stoten schoonmaken is de beste remedie

Ja, slijten ze echt veel sneller? Schoonmaken na het rijden doe ik wel, maar het is moeilijk een balans te vinden tussen weke singelstoten en barstend leer :+

Leer met nylon versterkt lijkt me een erg goede optie. Is dat duur? :o

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 23:19

Secu zou een goede optie kunnen zijn. Kieffer heeft daar ook een hoofdstel van en beugelriemen. Beetje stug maar wel heel sterk materiaal.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 23:21

Dan gebruik je niet het goede onderhoudsmiddel voor je singelstoten...
ook hier wordt er in weer en wind gereden, en worden de singestoten nat...
en die stoten gaan al bijna 9 jaar mee... en die worden als ze nat zijn afgedroogd, schoongemaakt met zadelzeep.

Ik zou dan met je zadelmaker overleggen hoe de stoten te onderhouden en waarmee...

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-10 23:22

Alane schreef:
Dan gebruik je niet het goede onderhoudsmiddel voor je singelstoten...
ook hier wordt er in weer en wind gereden, en worden de singestoten nat...
en die stoten gaan al bijna 9 jaar mee... en die worden als ze nat zijn afgedroogd, schoongemaakt met zadelzeep.

Ik zou dan met je zadelmaker overleggen hoe de stoten te onderhouden en waarmee...

Het kan er ook mee te maken hebben dat het een tweedehands zadel is en de stoten al redelijk versleten waren toen ik begon.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 23:43

Kan... maar vind dat er niets boven leren stoten gaat..
En heb nog niet meegemaakt dat kunststof stoten leren stoten overleefd hebben.

Als ze beginnen te barsten zou ik ze zo snel mogelijk laten vervangen... niets zo vervelend als singelstoten die breken.

annemiek1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 00:16

imaudy schreef:
Secu zou een goede optie kunnen zijn. Kieffer heeft daar ook een hoofdstel van en beugelriemen. Beetje stug maar wel heel sterk materiaal.

Ik heb zelf niet zo'n goede ervaring met Secu materiaal. Ik heb die beugelriemen van Kieffer gehad, waren behoorlijk prijzig maar er kwam al vrij gauw een grote deuk/scheur in, het scheurde niet echt door, maar ik vertrouwde het niet meer. Moet ik wel eerlijk bij zeggen dat ik niet echt wist hoe ik ze moest onderhouden, maar toch ik gebruikte ze geeneens zoveel maar zag toch duidelijke slijtage. Bij goedkope leren beugelriemen zie ik ook wel snel slijtage, amar dan meer dat het leer bruin wordt en er kleine deukjes in komen. Leren beugelriemen gaan bij mij toch wel een aardige poos mee, maar deze Secu heb ik nog geen jaar gebruikt terwijl ik ook nog geeneens elke dag reed met dat zadel. Het gaat bij de TS om singelstoten dus dat is misschien wel een ander verhaal. Ik heb zelf ook nog een Wintec zadel met dus kunststof singelstoten, tot nu toe houden ze het goed maar denk wel dat leer toch beter is.

MarimaCarona

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 08:34

ik weet niet of je thorowgood zadels kent, t4 en t6 model, de eerste uitvoering was met kunstof singelstoten, dit is later veranderd nar leer omdat de kunstoffen uitscheurden en niet over de kou konden...

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 09:54

Dat secu is ook troep. Ik heb er rijschoenen van. Nou, ze rekken niet, blaren dat je er van krijgt en dan opeens scheurt het materiaal. Zou daar beslist geen stoten van willen hebben.
Er gaat niets boven leer vind ik.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-10 14:11

Okee, wegens de ervaringen zal het geen secu worden in ieder geval. Kunststof vind ik nog twijfelachtig. Mijn vriendin heeft een Winteczadel en die houdt het perfect.
Leren stoten sluit ik ook niet uit, helemaal niet als ze op de één of andere manier zijn versterkt.

Mijn huidige stoten bestaan nu elk uit twee stukken leer omdat de lijm tussen de voor- en achterkant heeft losgelaten. Dit was al een beetje zo toen ik ze kocht, maar het heeft zich verder doorgezet.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 14:20

ik heb een wintec en mijn singelstoten zijn ook nog altijd ok, maar vind ze veel te stug zeker in de winter als het koud is, echt onhandig. geef mij maar lederen... ga de mijne laten vervangen...
Ik reed mijn verzorgpaarden ook alrijd in weer en wind, opspattend zand en modder en geen problemen met vroegtijdige slijtage, gewoon de nieuwe een eerste keer zeer goed invetten, olieën en daarna kunnen ze veel verduren...
zie het ook bij de lederen hoofdstellen van de renpaarden op stal, deze worden na aankoop in lederolie gelegd en deze gaan jaren mee en zien echt af, 5-6 paarden/dag, zweet, regen, zand, douchen, emmer javel/dettol (om het bit te ontsmetten, maar de bakstukken en teugels hangen er de helft van de tijd bij in... en ze worden slechts 1x/jaar onderhouden

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-10 14:23

Als ik het zo hoor had mijn slechte kwaliteit waarschijnlijk te maken met het feit dat het een tweedehandsje was :)

eversdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 15:06

Ik heb kunststofsingelstoten aan mijn Hulsebos dressuurzadel laten zetten ivm leer allergie van mijn paard. De firma Goedhard (http://www.goedhard.nl) kan ze er zo aanzetten in alle denkbare kleuren. Het materiaal, biothane, is enorm sterk ik denk zelfs sterker dan leer. Ik weet niet meer wat de kosten waren maar het was niet duur. In de endurance wordt hoofdzakelijk met kunststof tuigage gereden en dat heeft ook erg te lijden dus moet het sterk zijn.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 22:15

Ik zou het niet doen :n
Het is niet voor niets dat veel mensen hun stoten bij een kunstof zadel laten vervangen door lederen..

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 11:41

Ik heb dressuurbeugelriemen met een kunststof kern en een dun laagje leer er omheen. Ze zijn ijzersterk, rekken niet en zo droog, misschien is dat wat?

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 12:11

Ik zou voor biothane kijken en anders gewoon leer doen. Na iedere rit even met een doekje er over en er gebeurt weinig mee. Een beetje singelstoot moet toch wel 10 jaar meegaan bij normaal gebruik en onderhoud.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 14:12

Tessebes schreef:
Ik zou voor biothane kijken en anders gewoon leer doen. Na iedere rit even met een doekje er over en er gebeurt weinig mee. Een beetje singelstoot moet toch wel 10 jaar meegaan bij normaal gebruik en onderhoud.

en ook wel 20 jaar.... zo niet langer.
maar dan moet je het wel onderhouden.
na het rijden schoonmaken..

weet iemand btw wat het kost om singestoten te laten vervangen?
ons zadel heeft te korte singelstoten... langere dressuursingel is geen optie.

L_briljant

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 17:32

Ik heb nu mijn wintec 2 jaar en mijn singelstoten zijn echt helemaal verpest nu. Ik zou het dus echt afraden! Gewoon schoonmaken en droogmaken na het rijden is echt beter!

Ibonn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 01:26

Ik weet dat dit een oud topic is maar denk dat ik iets kan toevoegen ... :D

Er is leer en leer, singelstoten van natuurlijk gelooid leer zijn niet zo sterk als chroom-gelooid leer of rawhide. In dit geval zou het dus te overwegen zijn om er chroom-gelooide singelstoten aan te bevestigen alhoewel niet iedere zadelmaker deze liggen heeft.

Biothane is ook een optie, als er hele mentuigen van gemaakt worden, moeten ze toch een normaal gebruik aan een zadel kunnen overleven :P