Hoofdstel invetten: hoe zacht te krijgen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ibelia14

Hoofdstel invetten: hoe zacht te krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-10 17:34

Hallo,

Ik heb voor mij Pagony hoofdstel (waar ik erg blij mee ben en mijn paard ook :D ) wisselend leervet, leercrème en olie gebruikt.
De sperriem wordt echter nooit echt lekker zacht & soepel maar wat kun je nou het beste gebruiken om een hoofstel goed soepel te krijgen?

bvd!

z0rr0

Re: Hoofdstel invetten: hoe zacht te krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 18:18

petrie care cream werkt super

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 18:21

Ik heb ook een pagony hoofdstel, heb ik een keer of 10 in de olie gedaan en toen was het echt heel soepel :)

Emerald

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 18:21

Ik legde het betreffende stugge deel van het hoofdstel of het hele hoofdstel een paar uurtjes in een bakje met lederolie. Daar werd het altijd zo soepel van dat je het in zijn geheel in de knoop kon leggen als je dat zou willen... Werkt echt goed!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 18:36

Eerst goed schoonmaken met een goede leerzeep ;)

En vervolgens een oude krant pakken en ergens neerleggen met je riempje erop , riempje insmeren met lederolie van bvb. Rapide , in laten trekken , weer insmeren , in laten , weer insmeren...net zo lang totdat je het 's avonds insmeert en het 's ochtends net niet meer helemaal erin getrokken is. Dan het laatste restje erin laten trekken en het is supersoepel zonder dat het meteen baggervet is of de vezels erg zijn verzwakt zoals je wel snel hebt als je het echt ondergedompeld in de olie laat liggen :)

HorsewareJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 18:38

Even 1 of 2 uurtjes in de olie laten liggen, vervolgens eruit halen en alles laten intrekken. Soepeler dan dat zul je hem niet krijgen.

Succes!

power1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 19:23

in de sla olie leggen

sammie18

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 13:09

Mijn sperriemphes zijn ook altijd stug, maar dan van viezigheid. Omdat ik nu eenmaal niet dagelijks na gebruik het schoonspoel. Nu doe ik als ik mijn hoofdstel schoonmaak en invet mijn sperriem in warm water leggen, even een 10 minuten, kwartier weken en dan is al het vuil los en wordt hij soepeler. Vervolgens nog even in de olie of een flinke lik vet erop en als nieuw. Het is niet heel goed voor je leerlijkt mij, maar bij mij gaat het super. Soms zie ik hoe vies het is en dan denk ik kan het maar beter weggooien en een nieuwe pakken, maar is weer als nieuw daarna.

Ilse

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 12:34

Heeft iemand toevallig ook een tip om het leer van een zadel wat zachter te krijgen?
Olie en Stubben Hamanol heb ik al meerdere keren geprobeerd, maar met beiden helaas geen resultaat.
De olie blijft er overigens gewoon op liggen, wordt dus niet geabsorbeerd :\

Zepjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 13:34

Ik zou niet het riempje een paar uur in een bakje leggen, het wordt dan heel slap en breekt snel.

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 13:36

Zepjuh schreef:
Ik zou niet het riempje een paar uur in een bakje leggen, het wordt dan heel slap en breekt snel.

en het blijft heel lang afgeven. Ik dompel het even goed onder en dan ophangen en uit laten druipen. Iedere keer insmeren gaat ook, maar is zo veel werk :D

pirouetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 14:39

Ilse schreef:
Heeft iemand toevallig ook een tip om het leer van een zadel wat zachter te krijgen?
Olie en Stubben Hamanol heb ik al meerdere keren geprobeerd, maar met beiden helaas geen resultaat.

Ik vind de cremes van Prestige heel fijn hiervoor :-)

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 09:13

Ilse schreef:

de bovenkanten van het zweetblad gewoon met stubben hamanol doen en de onderkanten (dus het ruwere leer) met olie. de ruwere kant neemt de olie veel beter op dan de gladde kant.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 09:14

Sosha schreef:
Zepjuh schreef:

en het blijft heel lang afgeven. Ik dompel het even goed onder en dan ophangen en uit laten druipen. Iedere keer insmeren gaat ook, maar is zo veel werk :D

zo doe ik het ook, als een hoofdstel niet soepel wil worden dompel ik het in de olie en hang het dan op met een aantal kranten eronder om uit te lekken

nutella

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 09:17

Beetje olie in een plastic zak. Hele hoofdstel erin. Zak dichtbinden en nacht laten intrekken. Werkt super!

Ilse

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 12:30

LiSSy schreef:
Ilse schreef:

de bovenkanten van het zweetblad gewoon met stubben hamanol doen en de onderkanten (dus het ruwere leer) met olie. de ruwere kant neemt de olie veel beter op dan de gladde kant.

Dat is een goed idee! Ga ik vanmiddag meteen proberen :)

zilano

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 21:28

Lederbalsem met bijenwax erin. Daar wordt je leer heel zacht en soepel van (bijvoorbeeld van Passier)

SWDesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 07:37

wanneer je een nieuw of oud en stug hoofdstel hebt kan ik je aanraden hem 3 dagen in de zonnebloem olie te leggen, daarna uit laten lekken en uitpoetsen. is ie suoer soepel

Sanny_lief

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 07:43

Wat een super tips. Nu na de eerste dagen zweten is mijn hoofdstel (Dobert) weer keihard geworden. Ding is nog geen jaar oud. Ga ook maar even fanatiek smeren vanavond!!

Handig topic TS

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 09:38

ik zou echt nooit een hoofdstel in een bak/zak/wat dan ook met olie dompelen of leggen. gewoon met een kwastje erop smeren is beter. Als je hoofdstel verzadigd raakt, dan wordt je echt niet vrolijk van die vette troep. Kan wel maanden duren voordat alle overtllige olie eruit is. Bovendien gaat het ten koste van je stiksels.

edit: en dan nog iets, zonnebloemolie is niet voor zadels en hoofdstellen. Anders zou er geen lederolie bestaan ;)

Daarbij viel het me op, dat nog niemand iets heeft gezegd over de kwaliteit van het leer. Sommige hoofdstellen zullen nooit zo soepel worden, omdat de kwaliteit gewoon minder is. Mijn stubben hoofstel heeft bv niet eens olie nodig om soepel te worden, maar als je dat afzet tegen de Pagony (die ik ook ooit gehad heb) was dat een wereld van verschil qua kwaliteit!

x_Milou

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 14:36

Zoals Lonnie al zegt verschilt het in kwaliteit ook heel veel hoe zacht je een hoofdstel kunt krijgen, mijn Eric Thomas heb ik 1 keer ingevet en het is zachter dan mijn al 10 keer ingevette Kieffer.

Ik zou ook gewoon even oliën, iig nooit in een bak water leggen! Dat is echt heel slecht, al het water trekt in je leer. Ook gewoon even je sperriempje vlug onder de kraan afspoelen zodat het meeste vuil eraf is kan al helpen.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 14:39

Litertje slaolie/ zonnebloemolie oid dergelijks kopen en je hoofdstel (uitelkaar gehaald) een nachtje in de olie laten weken.
Niet langer, want dat is slecht voor het garen/stiksels. Daar wordt alles heel soepel en zacht van, omdat het leer zich volzuigt met de olie.
Lederolie is wat mij betreft te kostbaar om het daar zo een nachtje in te gooien (wat over is van de olie gooi ik nl. gewoon weg)

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 22:00

Ik doe altijd een flinke laag olie op het hoofdstel, dat laat ik intrekken en dan weer een laaf erop, tot het niet meer intrekt. De teugels doe ik op dezelfde manier, maar dan met vet.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 22:10

Hoe ik alle hoofdstellen, zelfs oudjes soepel krijg:

Eerst helemaal nat maken, dus niet vochtig maar echt nat. Dat laten intrekken tot het water er niet meer op ligt. Dan zadelzeep erop, niet laten schuimen. Dat laten intrekken. En dan leervet erop. Nat leer absorbeert veel beter en zal dus ook veel soepeler worden. Ik moet zeggen dat de kwaliteit van het leer veel uitmaakt. Heb een samengesteld hoofdstel, bakstuk etc van Stübben, de neusriem van ' STAR '. Het Stübben leer is gewoon veel soepeler en makkelijker te onderhouden dan dat van Star. Maargoed dit is mijn persoonlijke ervaring.

Inweken in olie of meermaals doordrenken met olie zou ik nooit doen. Daarvan raakt het leer veel te verzadigd en zal uiteindelijk te zacht worden waardoor er zelfs risico is op breken of scheuren net als te droog leer. Met zadels kun je dit wel doen, bv met het zweetblad. Maar van de singelstoten en beugelriemen zou ik dan weer afblijven met te veel olie.

fabienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 22:16

Nieuw hoofdstel eerste keer gewoon goed invetten; daarna na ieder gebruik even een sponsje met bv stubben zadelzeep (of ander merk zadelzeep met glycerine) eroverheen halen.