weet iemand toevallig waar een fleecedeken goed voor is op een paard?
Groetjes, Kaylee
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
Abeltje77 schreef:Al zijn de meningen hierover verdeeld want er zijn ook mensen die menen dat de vacht als een natuurlijke zweetdeken fungeert en dat een zweetdeken dus niets toevoegd, sterker nog: dat die geheel onnodig is.
Abeltje77 schreef:Uhm nee sorry dat klopt niet.
Ik wil helemaal niet overkomen alsof ik 'tegen' de zweetdeken ben (heb er toevallig vandaag zelf eentje binnengekregen via marktplaats) maar het kan geen kwaad om eens na te denken of iets nodig is. En daarvoor moeten de feiten wel kloppen:
In plaats daarvan wordt het zweet door de capillaire werking van de vacht naar buiten getransporteerd. Het is aan de buitenkant van de vacht waar de verdamping en dus de afkoeling plaatsvindt.
Die zuigt het zweet op (zoals een handdoek je opdroogt, dus zonder afkoeling) en het zweet verdampt aan de buitenkant van de vacht. Omdat we te maken hebben met verdamping koelt het daar natuurlijk wel af, maar dat is aan de buitenkant van de vacht.
oftewel ik begrijp er niets van 

Alane schreef:Abeltje77 schreef:ik ben helemaal geen dekenfreak... en een deken moet nuttig zijn..
een goede zweet deken is dat....
een zomerdeken, daar zie ik nu het nut niet van in, kan niets nuttigs bedenken voor die deken, wat een andere deken niet zou kunnen...