Informatie gezocht! Fleecedeken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kayleex

Informatie gezocht! Fleecedeken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-10 14:51

Hallooo iedereen,

weet iemand toevallig waar een fleecedeken goed voor is op een paard?

Groetjes, Kaylee :D
Laatst bijgewerkt door kayleex op 21-03-10 14:53, in het totaal 1 keer bewerkt

santana67

Re: Informatie gezocht! Fleecedeken

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 14:53

Als zweetdeken na het rijden

Rhine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 14:58

Valt niet veel meer aan toe tevoegen.

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 15:00

Als zweetdeken. Onder een zweetdeken kan je paard drogen. Als je paard droog is (of bijna droog,logt eraan hoe lang je hem erop doet) dan ligt het vocht uiteindelijk op de deken.

santana67

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 15:02

Wel er weer afhalen als het paard droog is en de deken weer goed laten drogen.

kayleex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-10 15:09

okee, dankje

DiamondDaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 15:14

Een fleecedeken is goed voor meerdere dingen bv als je paard op de wagen staat en gauw zweet. Of als je net gereden hebt en je paard is nog niet droog Of na het wassen. Het zorgt dat het paard warm blijft en het niet koud krijgt.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 21:59

VSW-->HAR

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 22:02

Al zijn de meningen hierover verdeeld want er zijn ook mensen die menen dat de vacht als een natuurlijke zweetdeken fungeert en dat een zweetdeken dus niets toevoegd, sterker nog: dat die geheel onnodig is.

DaisyDarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 13:48

Ik gebruik hem voor het goed opdrogen na het zweten en tijdens het inrijden op koude dagen.

En soms als ik een onderdeken nodig heb.
Maar oorspronkelijk is ie bedoelt om het paard goed op te laten drogen.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 14:14

Abeltje77 schreef:
Al zijn de meningen hierover verdeeld want er zijn ook mensen die menen dat de vacht als een natuurlijke zweetdeken fungeert en dat een zweetdeken dus niets toevoegd, sterker nog: dat die geheel onnodig is.

logisch nadenkend:
zweet komt van de huis, langs de haartjes bovenop de vacht te liggen.... dan is het haar dus van huid tot haareinde nat....
leg je daar nu een fleecedeken op, dan wordt dat zweet naar buiten getransporteerd en kan het paard drogen zonder te snel af te koelen.... door bijv. lage buiten temperatuur of koude wind

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 16:06

Uhm nee sorry dat klopt niet.

Ik wil helemaal niet overkomen alsof ik 'tegen' de zweetdeken ben (heb er toevallig vandaag zelf eentje binnengekregen via marktplaats) maar het kan geen kwaad om eens na te denken of iets nodig is. En daarvoor moeten de feiten wel kloppen:

De vacht op zich heeft namelijk al een capillaire werking.

Wat gebeurt er als een paard zweet?
Als een paard zweet wordt allereerst de huid nat. Aangezien de huid niet bloot is vindt er echter geen rechtstreekse verdamping en dus afkoeling plaats. In plaats daarvan wordt het zweet door de capillaire werking van de vacht naar buiten getransporteerd. Het is aan de buitenkant van de vacht waar de verdamping en dus de afkoeling plaatsvindt.

Wat gebeurt er nu wanneer we een bezweet paard "zomaar" buiten neerzetten?
Zolang het paard het nog te warm heeft zal hij blijven zweten. Zolang je het te warm hebt kan zweten geen kwaad; mensen worden ook niet ziek als ze uit de sauna komen en in de vrieskou gaan staan. Na een tijdje heeft het paard het echter niet meer te warm en houdt dus op met zweten. Wat er dan gebeurt is totaal verschillend van wat er bij mensen gebeurt: De huid droogt dan op, maar niet door de verdamping maar door de capillaire werking van de vacht. Die zuigt het zweet op (zoals een handdoek je opdroogt, dus zonder afkoeling) en het zweet verdampt aan de buitenkant van de vacht. Omdat we te maken hebben met verdamping koelt het daar natuurlijk wel af, maar dat is aan de buitenkant van de vacht.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 16:49

Abeltje77 schreef:
Uhm nee sorry dat klopt niet.

Ik wil helemaal niet overkomen alsof ik 'tegen' de zweetdeken ben (heb er toevallig vandaag zelf eentje binnengekregen via marktplaats) maar het kan geen kwaad om eens na te denken of iets nodig is. En daarvoor moeten de feiten wel kloppen:

In plaats daarvan wordt het zweet door de capillaire werking van de vacht naar buiten getransporteerd. Het is aan de buitenkant van de vacht waar de verdamping en dus de afkoeling plaatsvindt.
Die zuigt het zweet op (zoals een handdoek je opdroogt, dus zonder afkoeling) en het zweet verdampt aan de buitenkant van de vacht. Omdat we te maken hebben met verdamping koelt het daar natuurlijk wel af, maar dat is aan de buitenkant van de vacht.

welke feiten kloppen dan als je jezelf tegenspreekt? :+ oftewel ik begrijp er niets van :D

als de vacht kleddernat is van het zweet, of het paard dan nog warm is of niet... is niet goed... en daarvoor heb je dus een zweet deken :D

allereerst stap je je paard uit, een goede zweet deken sluit het paard niet af, en zorgt ervoor dat het zweet bovenop de zweetdeken komt te liggen, waardoor het paard eronder kan drogen...
zou je je paard nat wegzetten, of dat nu door regen of zweet komt, dan koelt je paard af, onder zijn normale lichaamstemperatuur...

Heb je je paard onder een deken staan, dan heeft een goede zweetdeken zeker meerwaarde....

ik ben helemaal geen dekenfreak... en een deken moet nuttig zijn..
een goede zweet deken is dat....
een zomerdeken, daar zie ik nu het nut niet van in, kan niets nuttigs bedenken voor die deken, wat een andere deken niet zou kunnen...

Caline

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 02:05

Alane schreef:
Abeltje77 schreef:
ik ben helemaal geen dekenfreak... en een deken moet nuttig zijn..
een goede zweet deken is dat....
een zomerdeken, daar zie ik nu het nut niet van in, kan niets nuttigs bedenken voor die deken, wat een andere deken niet zou kunnen...

Net even als overgang voordat je alles afgooit?

deja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 11:50

ik gebruik mijn zweet deken echt alleen maar met heel koud weer,
zoals afgelopen winter, verder eigenlijk nooit.