Dit sjabrak niet voldoende voor boomloos zadel?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Dit sjabrak niet voldoende voor boomloos zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 23:18

Ik heb een boomloos zadel gekocht met daarbij een bijpassend sjabrak voor een boomloos zadel.
Ik vind fenders vervelend en ben vandaag beugelriemen gaan halen en nu vertelde men mij in de winkel, dat dit sjabrak niet voldoende is, het heeft geen inlages. Ik heb me destijds door hen laten adviseren, vandaar dit dekje, maar nu adviseren ze anders. Ik baal er van, want ik heb bijna 90 euro voor dat dekje betaald.
Dit is het dekje, klopt het dat deze niet voldoende is? Het is van Freedom Riding Articles.
Afbeelding

horse_girl

Re: Dit sjabrak niet voldoende voor boomloos zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 23:30

Voor boomloze zadels zonder kussens zijn speciale dekjes ontwikkeld. Deze dekjes hebben zogenaamde inlages. Inlages kunnen van schuimrubber of vilt zijn en moeten het zadel ophogen zodat de ruggengraat en schoft vrij komen. Zonder zo'n pad zal het paard druk krijgen op de ruggengraat en schoft, dit is uit den boze en zeer schadelijk voor de paardenrug. De tweede reden waarom de ruggegraat vrij moet liggen is voor de luchtdoorstroming. De ruggengraat is gevoelig voor te hoge temperaturen over een lange tijd, hierdoor is afkoeling dus een vereiste.

Dit staat erover in de bokt-wiki: http://host-82-161-230-94.luxitude.net/ ... loos_zadel

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 23:32

horse_girl schreef:
Voor boomloze zadels zonder kussens zijn speciale dekjes ontwikkeld. Deze dekjes hebben zogenaamde inlages. Inlages kunnen van schuimrubber of vilt zijn en moeten het zadel ophogen zodat de ruggengraat en schoft vrij komen. Zonder zo'n pad zal het paard druk krijgen op de ruggengraat en schoft, dit is uit den boze en zeer schadelijk voor de paardenrug. De tweede reden waarom de ruggegraat vrij moet liggen is voor de luchtdoorstroming. De ruggengraat is gevoelig voor te hoge temperaturen over een lange tijd, hierdoor is afkoeling dus een vereiste.

Dit staat erover in de bokt-wiki: http://host-82-161-230-94.luxitude.net/ ... loos_zadel

Maw, dit dekje is niet geschikt. Er zijn ook geen openingen om inlages in te doen. Bah 90 euro weg gegooid.

horse_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 23:36

Kan je het niet nog ruilen?

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 08:45

Ik zou dit inderdaad niet gebruiken onder een boomloos zadel.
Daar zijn speciale pads voor met inlage's zodat je de ruggegraat goed vrij houd. Door dit lamsvel zakt het zadel als het waren nog door zodat het vrijwel direct op de rug komt te liggen.

Balen van je €90 zeg.
Hangt het kaartje er nog aan?
Anders kun je misschien ruilen als je uitlegt dat ze je eerst dat hebben aangeraden.

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 08:49

Ja die inlages heb je echt nodig. Maar kun je dit dekje niet zelf verbouwen zodat de inlages er in kunnen (als je het niet meer kan ruilen natuurlijk).

Op de foto lijkt het me mogelijk, dus bontdeel waar nodig losmaken van het zwarte bovendeel, inlages er tussen, en een klittebandje er in naaien zodat de boel op zijn plaats blijft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 09:55

Het is al even geleden dat ik het heb gekocht, al wel een half jaar. Maar het is nog hagelnieuw en het prijskaartje hangt er nog aan, alleen de kleine FRA papiertjes zitten niet meer in de hoesjes en ik heb de bon niet meer.
Zelf de inlages er in naaien heb ik ook al aan gedacht, tenminste dan moet ik mijn moeder maar eens lief aankijken. Kan je dat trouwens zo maar doen, zit alles dan wel zo als het hoort?

Ik heb ook even naar een geschikt dekje gekeken, maar die zijn gelijk weer dik 70 euro. Dus dat is dan bijna 160 euro voor 2 dekjes, waarvan 1 bruikbaar.

De winkel zei dat ze er destijds niet zo veel verstand van hadden. Dan moet je het ook niet adviseren vind ik.

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 10:33

probeer 'm anders te verkopen en een met inlages terug te kopen. Als het nog ongebruikt is, maak je denk ik goede kans om er nog een fatsoenlijk bedrag voor te krijgen.

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 10:35

Je heb inderdaad een pad met inlages nodig.
Je heb al een hi-tech pad met dubbele inlages voor 70 euro.
Zo voorkom je drukkingen

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 10:37

Pff balen TS!!
Ik denk dat je het dekje wat je nu hebt het beste kan verkopen, en dan kun je misschien 2ehands een ander dekje vinden.

Vind het behoorlijk "stom" dat ze dit dekje verkocht hebben wetende dat jij een boomlooszadel hebt!
Ik ga er overigens vanuit dat je een zadel hebt waaronder inlages moeten, want volgens mij zijn er ook zadels waaronder dat niet hoeft.

"verbouwen" van het dekje vind ik eigenlijk zonde, om het net zo goed te krijgen als een écht dekje is nog een flinke klus.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 10:42

wat voor merk soort type boomloos zadel heb je ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 10:43

Ik ga dinsdag eerst maar eens inclusief dekje naar de winkel. De prijskaartjes en alles hangt er nog aan, ik heb het op hun aanraden er bij genomen.
Eens zien of er wat te regelen valt, misschien kan ik hem ruilen tegen het dekje van 70 euro, dan schiet ik er altijd nog 20 euro bij in, maar dat maakt me dan niet zoveel uit.

Op marktplaats verkopen kan ook, maar dan wil ik er idd nog wel een heel fatsoenlijk bedrag voor hebben.

@siskeh, ik heb het zadel en dekje tegelijk bij hen gekocht.
Ik heb een Randol's zadel
Afbeelding

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 10:44

Daar moeten inlages onder :j

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 10:44

Belachelijk! Ik vind dat de winkel het terug moet nemen! als ze er geen verstand van hadden hadden ze het ook niet aan jou moeten verkopen!
en inderdaad, het dekje voldoet niet. Ik zou een tweedehands dekje op bokt kopen en deze verkopen als ik jou was.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 10:46

onder de randols moeten serieuse inlages
dat red je niet met een schuimpje
of een gelletje

dus dekje met degelijke inlages heb je noddig
dit dekje voldoet zoals die nu is zeker niet

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 10:48

Kun je een dekje aanraden nickyu?

Wat kan ik eventueel nog vragen voor dit dekje? Mocht ik hem willen verkopen?

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 10:56

dekje is nieuw ? ongebruikt ?
is iig redelijke kwaliteit zou gewoon 70 proberen
nee heb je ja kan je krijgen

de cheyenne geschikte dekjes met minimaal een "ouderwetse" enkele inlage is toch zeker wel aan te raden

wat voor pony/paard moet het op (rugeggraat opliggend of verzonken ? is deze goed bespierd ? hoe zwaar weeg je zelf
hoe ben je zelf gebouwd (ivm aanraden enkele of dubbelle inlage

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 11:02

nickyu schreef:
dekje is nieuw ? ongebruikt ?
is iig redelijke kwaliteit zou gewoon 70 proberen
nee heb je ja kan je krijgen

Het dekje is hagelnieuw, ongebruikt en de prijskaartjes hangen er nog aan

de cheyenne geschikte dekjes met minimaal een "ouderwetse" enkele inlage is toch zeker wel aan te raden

wat voor pony/paard moet het op (rugeggraat opliggend of verzonken ? is deze goed bespierd ? hoe zwaar weeg je zelf
hoe ben je zelf gebouwd (ivm aanraden enkele of dubbelle inlage
Dit is het paard waar het op moet, een tinker type cob
Afbeelding
Je ziet geen ruggegraat, dus eerder verzonken, bespiering valt mee, hij is net ingereden en is bijna 5 jaar. Ik ben zelf 57 kilo en 1.70 lang, slank van postuur

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 11:33

kan het op deze foto niet goed zien daar die van onderen genomen is maar dan zou je aan een enkele genoeg moeten hebben

goedkoopste wat wij hebben liggen momenteel zou op 48 euro komen (excl evt verzendkosten)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 12:54

Is dat de pad die vastzit middels de singel en niet met de beugelriemen?

Ik wil best 70 euri voor een pad betalen, dat maakt me niet uit, ik vind het alleen zonde dat ik met een dek van 90 euro blijf zitten.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 15:57

dat zijn pads die vast zitten met klittenband onder je pommel en achter

de barefoot dekjes voor type cheyenne kunnen ook
en de duks op onze site
maar neem wel niet de nieuwe barefoot inlages die zijn wel geschikt voor onder vps niet voor onder dit type zadel
dan moet je echt minimaal een dikkere enkele inlage hebben

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 15:45

Complimenten aan de paardenshop! +:)+ +:)+
Ik heb hem zo mogen omruilen voor een exemplaar die ik wel kan gebruiken. Een FRA dek met inlages.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 19:16

top !
heb je hun witte inlages ?
die wel in de gaten houden
bij sommige paarden knijpt die naar verloop van tijd samen
heb je hun andere ben k benieuwd die wil k namelijk nog steeds een zien voor k ze ook ga leveren :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 23:31

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 10:45

de foam is goed
ben benieuwd hoe deze zich houd (ken deze nml nog niet van dichtbij dus wil je me op de hoogte houden :o