Rustbandage op stal ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

cadee

Rustbandage op stal ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-10 12:16

Want denken jullie van snachts een rustbandage vanachter te leggen.
Natuurlijk met doeken onder.
Is dit positief voor een sportpaard of raden jullie het af.
Paard komt niet vaak op de wei.
Wordt wel bijna dagelijks gereden.

Janine1990

Re: Rustbandage op stal ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 12:22

Hmm, nah, ik zie het nut er niet echt van...
Krijgt je paard dikke benen?
Beste middel tegen dikke benen vind ik nog altijd beweging.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 12:26

Ik heb het in het verleden als groom wel gedaan bij verschillende paarden, maar meestal zorgde het voor meer ellende dan goeds. Bijna alle paarden probeerden het toch af te trekken of af te slaan en hadden daardoor meer plekken van het eraf halen van de stalbandage dan van de ongelukjes op stal.
Voor paarden die dikke benen krijgen: vooral VEEL bewegen (paddock, stapmolen, twee keer daags rijden of longeren?), wisseldouches en gels op de benen die zwelling verminderen.

cadee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-10 12:27

Janine1990 schreef:
Hmm, nah, ik zie het nut er niet echt van...
Krijgt je paard dikke benen?
Beste middel tegen dikke benen vind ik nog altijd beweging.

nee ze heeft geen stalbenen.
Wel vaak kwetsures aan de kogels vanachter.
Door de positie dat ze snacht ligt.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 12:31

Ik ben even heel blond, maar wat zijn kwetsures? Bedoel je daarmee dikke plekken (soort eelt)? Of mestplekken? Dat is het enige wat ik er op kan rijmen :o

lianne125

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 12:32

ik heb ook op een sportstal (harddravers) gewerkt en daar gingen ook veel paarden in de bandages. dat was inderdaad om dikke benen tegen te gaan. maar ik heb die benen er nooit beter op zien worden. wel deden we bandages als we de paarden in de klei hadden gezet. dit om het op zijn plek te houden. hierna waren de benen wel mooi droog. dit werd alleen na het snelwerk of koers gedaan.

cadee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-10 12:37

Janine1990 schreef:
Ik ben even heel blond, maar wat zijn kwetsures? Bedoel je daarmee dikke plekken (soort eelt)? Of mestplekken? Dat is het enige wat ik er op kan rijmen :o

Het gaat over ligwondes op de kogels of op de sprong.
Ze gaat er niet op manken ik heb goed opgestrooit maar ze slaagt er alle keren in.
ik denk met haar voor benen dat ze zo in haar slaap... geen idee

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 12:40

cadee schreef:
Janine1990 schreef:

Het gaat over ligwondes op de kogels of op de sprong.
Ze gaat er niet op manken ik heb goed opgestrooit maar ze slaagt er alle keren in.
ik denk met haar voor benen dat ze zo in haar slaap... geen idee

Aah ik snap :)
Ik betwijfel of bandages ligwonden verbeteren, maar het proberen kan denk ik weinig kwaad.
Wellicht kan je een soort kous maken, die niet zo makkelijk afgetrapt kan worden... Nu begrijp ik waarom je het wilt, ja en dan is het toch weer een ander verhaal.

cadee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-10 12:46

Aah ik snap :)
Ik betwijfel of bandages ligwonden verbeteren, maar het proberen kan denk ik weinig kwaad.
Wellicht kan je een soort kous maken, die niet zo makkelijk afgetrapt kan worden... Nu begrijp ik waarom je het wilt, ja en dan is het toch weer een ander verhaal.[/quote]

Ze trapt ze helemaal niet af
en heeft ook geen dikke benen.
Wil alleen het beste voor de pezen

Jitske

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 12:48

misschien zou het een oplossing zijn, maar wanneer bandages tegen elkaar gewreven worden raken ze los, en is het effect dus weg.

en er zit ook weer een 'risico' aan stalbandages. niet goed bandageren, of als de lappen 's nachts verschuiven kunnen er drukplekken ontstaan. de benen kunnen te warm worden.
en het (vind ik) nog wel belangrijkste: als je je paard met stalbandages op stal zet, kan hij nooit meer zonder bescherming ergens normaal lopen. de pezen worden veel kwetsbaarder, en hierdoor ontstaan dus nog sneller blessures...

cadee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-10 12:57

duChambre schreef:
misschien zou het een oplossing zijn, maar wanneer bandages tegen elkaar gewreven worden raken ze los, en is het effect dus weg.

en er zit ook weer een 'risico' aan stalbandages. niet goed bandageren, of als de lappen 's nachts verschuiven kunnen er drukplekken ontstaan. de benen kunnen te warm worden.
en het (vind ik) nog wel belangrijkste: als je je paard met stalbandages op stal zet, kan hij nooit meer zonder bescherming ergens normaal lopen. de pezen worden veel kwetsbaarder, en hierdoor ontstaan dus nog sneller blessures...

Bedankt voor de info.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 13:00

Misschien kan je eens kijken naar rubber matten voor in stal?
Zelfs als ze het stro wegschuift ligt ze dan nog zacht.

Bandages zou ik niet doen, als het losraakt of doet heb je een probleem.
Het word het er te warm onder, daarnaast is een paard imo niet gemaakt om met ingepakte benen te staan de hele dag.

Waarom komt het paard niet veel op de wei? vanwege de winter of omdat het een sportpaard is?
Een sportpaard is immers nog altijd een paard met dezelfde basisbehoeften als elk ander paard.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 13:19

cadee schreef:
Ze trapt ze helemaal niet af
en heeft ook geen dikke benen.
Wil alleen het beste voor de pezen

Ik bedoel dus wat duChambre ook zegt, wanneer bandages langs elkaar schuiven door beweging van het been, raken ze los en dan heb je er nog steeds niets aan ;)
Of de pezen veel kwetsbaarder worden weet ik niet, zo strak zitten stal/rust bandages niet dacht ik... Maargoed, ik gebruik het zelf liever niet, dus ik heb er ook weinig ervaring mee.

cadee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-10 13:25

moonfish13 schreef:
Misschien kan je eens kijken naar rubber matten voor in stal?
Zelfs als ze het stro wegschuift ligt ze dan nog zacht.

Bandages zou ik niet doen, als het losraakt of doet heb je een probleem.
Het word het er te warm onder, daarnaast is een paard imo niet gemaakt om met ingepakte benen te staan de hele dag.

Waarom komt het paard niet veel op de wei? vanwege de winter of omdat het een sportpaard is?
Een sportpaard is immers nog altijd een paard met dezelfde basisbehoeften als elk ander paard.

ER zijn teveel paarden en te weinig wei dus we moeten afwisselen.
Ze komt gemiddeld 2 x per week even buiten.
verder krijgt ze wel haar dagelijkse beweging.
En absoluut geen krachtvoer.
enkel paardenmengeling hooi enz.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 18:24

Urielle schreef:
Ik heb het in het verleden als groom wel gedaan bij verschillende paarden, maar meestal zorgde het voor meer ellende dan goeds. Bijna alle paarden probeerden het toch af te trekken of af te slaan en hadden daardoor meer plekken van het eraf halen van de stalbandage dan van de ongelukjes op stal.
Voor paarden die dikke benen krijgen: vooral VEEL bewegen (paddock, stapmolen, twee keer daags rijden of longeren?), wisseldouches en gels op de benen die zwelling verminderen.

:?

Alle topsportpaarden waar ik mee heb gewerkt, stonden met stalbandages op stal. Nog nooit heb ik gezien dat een paard de bandages af probeerde te trekken en nog nooit had een paard plekken van de stalbandages.
Wat wel heel belangrijk is, is dat de stalbandages kundig worden omgedaan en dat kunnen maar weinig mensen. Te strak, te los, te laag, niet het juiste materiaal en ga zo maar door. Is dat niet goed, dan kan ik me nog voorstellen dat je er problemen mee krijgt.
Je paard kennen, scheelt ook al een hoop. Mijn eigen paard vindt stalbandages niet prettig als het te warm is, bijvoorbeeld. Andere paarden kon ik zomers gewoon bandageren. Bij het ene paard maakt het geen verschil, bij het andere paard juist wel. Bij het ene paard is het nuttig aan de voorbenen, bij de andere aan de achterbenen enz.
Mijn eigen paard heeft beduidend droger beenwerk met stalbandages om en hij krijgt écht genoeg beweging. Doordat hij het echter met warmer weer niet prettig vindt, heeft hij ze alleen om met nachtvorst.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 18:56

bij ons op stal worden de stalbandages ook niet af/losgetrokken, maar ze worden wel alleen in geval van stalbenen of bij opgezette benen door een wondje gebruikt.
maar als je goed kan bandageren, kan je altijd eens proberen of het voldoende helpt...

even een opmerking, "absoluut geen krachtvoer, wel paardenmengeling" volgens mij is dit contradictorisch ;)

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 19:42

Ik werk op het moment ook met topsportpaarden maar hier staat er geen een met stalbandages hoor. Juist omdat ze idd los kunnen raken en je er dan meer kwaad dan goed mee doet. Verder wordt het er ook vrij warm onder.

TS, ik zou ook kijken voor rubber matten in de stal en dan flink dik opstrooien. Zo zou ik het eerst proberen op te lossen, werkt dit niet kun je altijd nog aan stalbandages denken.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 19:47

Ik heb in 12 jaar tijd nog maar één keer meegemaakt dat een stalbandage los was gegaan. Dat leverde bovendien ook nog eens geen problemen op, want het paard stond toch op stal en raakt er dus niet in verstrikt.

Niet te strak bandageren, dan blijft er genoeg ventilatieruimte en valt de warmte ophoping mee.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 19:51

Ik heb er 1 met artrose en die staat met de kou rondom in de transportbeschermers.
Niet van die hoge,gewoon tot onder de knie.Je hebt ook speciale van Horze of bij de paardendrogist.
Aangezien er geen beweging is kunnen de benen/pezen dus ook niet te warm worden.
Met bandageren kun je door te strak aantrekken wel een slechte doorbloeding krijgen.
Bovendien is het ook best veel werk.Je moet natuurlijk wel een paard hebben die ze niet aftrekt...
Ideaal tegen wondjes!

EvelienH

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 20:25

Ik heb mijn paard regelmatig achter stalbandages om. Paard heeft een tijd heel eiwitrijk hooi gehad en heeft daardoor enorme stalbenen gekregen.
Als ze met bandages om heeft gestaan zijn haar benen mooi dun.