Boommaten verschillen die per merk?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

paloma_arab

Boommaten verschillen die per merk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-10 11:27

Hallo allemaal,

Ik heb een vraag. Verschillen boommaten ook per merk?

Ik heb namelijk een dressuurzadel van het merk stubben. Boommaat 30. Nu wil ik een veelzijdigeheidszadel van het merk Horze voor erbij kopen en nu kun je die alleen bestellen in maat 32/34/36/38. Boommaat 30 zit er dus niet bij en ze zeggen dat 34 het meest bruikbare is, dus zou je denken dat ik 32 moet hebben, maar het zou ook veel breder kunnen zijn dan mijn stubben zadel.

Kan iemand mijn helpen en of advies geven.

Alvast bedankt!

Gr Annicka

aslo

Re: Boommaten verschillen die per merk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 11:32

Meestal komt het aardig overeen. Want die maten staan voor de breedte tussen de boomtakken. Als jouw Stübben een 30 heeft, dan is dit smal tot medium. 31/32 is doorgaans een medium boommaat. Boommaat 34 is dus voor de wat bredere paardjes.
Maar daarnaast ie dus het zeg maar het hele zadel (model, vorm kussens etc) van belang of dat het wel/niet past. Zo op de gok een zadel kopen is nogal een risico, ook al is het maar voor zo erbij. Een slecht passend zadel kan veel schade aanrichten.

paloma_arab

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-10 12:05

aslo schreef:
Meestal komt het aardig overeen. Want die maten staan voor de breedte tussen de boomtakken. Als jouw Stübben een 30 heeft, dan is dit smal tot medium. 31/32 is doorgaans een medium boommaat. Boommaat 34 is dus voor de wat bredere paardjes.
Maar daarnaast ie dus het zeg maar het hele zadel (model, vorm kussens etc) van belang of dat het wel/niet past. Zo op de gok een zadel kopen is nogal een risico, ook al is het maar voor zo erbij. Een slecht passend zadel kan veel schade aanrichten.

Zover was ik nog wel, ik ga mag 2 zadel meenemen om te passen, maar wil wel weten welke ik mee moet nemen ipv dat ik een aantal keren heen en weer rij. Alleen hoe kan het dan dat het merk horze van 32 tot 38 loopt, het kan toch niet zo zijn dat het bij 32=MEDIUM begint en bij MEGA MEGA= 38 eindigt?!!

Ik hoef geen advies over het passen van zadels oid, alleen wil ik weten of iemand mij kan uitleggen waar deze verschillen vandaan komen?!

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 13:17

Ik ben geen expert op het gebied van zadels, maar ik kan me zo voorstellen dat ook al is het dezelfde maat er toch door diverse factoren verschillen in zitten.

Dat je in een broek maat 40 van merk A past wil niet zeggen dat je ook een broek maat 40 van merk B past ;)

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 13:28

Kan ook zijn dat de zadels van Horze (?) bedoeld zijn voor de wat bredere types en daarom vanaf maat 32 leverbaar? Net zoals de Wintec Wide bijvoorbeeld. Of dat Horze andere maten hanteert die dan m.i. weinig met de afstand tussen de takken te maken heeft?
Heb ff zitten zoeken op Horze. Neem aan dat het om die 2 zadels van hun zelf gaat? Tussen die 2 zit dus ook al verschil in maten, das al heel vreemd dus.

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 21:44

Er zit wel verschil in boommaten van verschillende merken.
Dat komt doordat de maat die aangegeven wordt de afstand is tussen de uiteinden van de boom. Er is een topic waar je met foto's kan zien wat ik bedoel.
[HAR] Opmeten van een zadel
Er zijn zadelmerken waarbij de boompunten korter zijn en de afstand tussen beide uiteinden dus ook minder terwijl de hoek van de boom zich anders kan verhouden.
Het klopt wel dat veel merken een vergelijkbare boommaat hebben, maar het gaat standaard dus zeker niet op.

pirouetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 21:49

ik heb een stubben maat 29 en een prestige maat 32, deze 2 komen redelijk overeen, dus ik zou zeggen, dat er heel veel verschil zit tussen sommige merken.

_Epplejeck_

Woonplaats: Drachten-Heemskerk-Eindhoven-Zwolle-Groningen-Breda-Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 00:16

ik zou deze vraag even voorleggen bij Horze.
Wat is er zo speciaal aan dit zadel ?

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 09:18

Prestige valt idd smaller, maar das typisch Italiaans. Schoenen/kleding bijvoorbeeld vallen bij hen ook kleiner.