Springzadel?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jockey_my

Springzadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-10 10:04

Hoi.

Ik heb besloten om een springzadel te gaan kopen,
maar ik heb helemaal geen verstand van springzadels.

Heb zelf een dressuur zadel, kentaur elektra.

Wat voor springzadel hebben jullie, en waarom?
Waar letten jullie op bij het uitkiezen?

albert1975

Re: Springzadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 10:10

Waar ik op let bij het uitkiezen is of het zadel past op het paard. Voorkomt een hoop problemen

Jockey_my

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-10 10:15

Ja buiten dat, laat het zadel zowiezo door een zadelmaker aanmeeten,
heb ik bij mijn dressuur zadel ook gedaan.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 11:33

Tja, we hebben er in de afgelopen jaren diverse gehad. Waaronder Stübben en Prestige. Momenteel hebben we een Chamberlain en die bevalt eigenlijk nog het beste van allemaal. Ligt super en zit heerlijk.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 11:35

wat is eigenlijk close contact en maakt een vierkante lepel ook uit of is dat alleen voor de looks?

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 11:40

Close contact zadels hebben (altijd?) van die plattere foam kussens. Hierdoor zit je zeg maar dichter bij je paard. Een ronde of 4kante lepel kan beiden, ligt net aan het merk/model. M.i. dus alleen voor de looks. Bij Stübben is het zo dat de springzadels altijd een 4kante lepel hebben. De 'springzadels' met ronde lepel van Stübben zijn eigenlijk vzh met nadruk op springen.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 11:50

het woord close contact zegt het al, je zit dicht op je paard. de kussens zijn dunner (vaak wel breder voor goed draagvlak) en de zit is heel vlak. ook hebben deze zadels weinig kniewrong en (bijna) nooit een kuitwrong. ze zit dus heel los op je zadel en daar moet je vooral van houden.

er zijn ook springzadels met een middeldiepe zit, deze geven wat meer steun.
en net zoals bij dressuurzadels is er bij springzadels veel verschil in de wrongen, hoe dik deze dus zijn en hoeveel steun ze geven. ook zitten niet alle wrongen bij elk springzadel even hoog, dus het is echt uitproberen wat jij fijn vind zitten en in welk zadel je goed past met je been.

mijn advies is dus om een zadelpasser te laten komen met veel verschillende zadels en ga op elk zadel wat past eventjes rijden. alleen op die manier kom jij erachter waar je fijn op zit

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 14:02

Close contact zadels zijn idd types waar je relatief weinig steun aan hebt, en dat kan ff wennen zijn als je van een dressuurzadel met diepe zit en dikke wrongen af komt. Ik heb zelf een Pessoa, bijna geen wrong, en erg plat, en ik vind 'm geweldig (ben trouwens geen springruiter, heb ook een KN liggen om mee te dressuren, maar in de training altijd springzadel erop). Ik rijd ook wel eens met een oud model en een gloednieuwe Passier en een Prestige, ook dat zijn close contact zadels, maar die zitten echt weer heel anders... Gewoon uitproberen dus!

Jockey_my

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-10 16:35

Bedankt voor jullie reacties,

Close contact zadels, zijn echt niks voor mij.

In mijn dressuur zadel zit ik helemaal opgesloten,
zou dus niet goed komen met een close contact zadel.
(Mijn evenwicht is ver te zoeken).

Ik ga binnenkort eens langs de ruiterzaak wat zadels proberen,
kijken of er iets bij zit dat me aan spreekt.

(Heb een heletijd terug trouwens op een prestige spring zadel gereden (Met zoon wit randje op de achterkant) die vond ik wel heel fijn.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 17:53

prestige springzadels zitten inderdaad erg lekker, die hebben vrij dikke en zachte wrongen waardoor je toch stevig zit :j

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 18:04

Ik heb zelf een JC en een wintec springzadel. Ik vind beide erg fijn en zitten ook erg lekker. De wintec is al een aantal jaar oud maar is nog steeds super! (wintec hebben we al sinds zeker 2003)

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 20:00

Jockey_my schreef:
In mijn dressuur zadel zit ik helemaal opgesloten,
zou dus niet goed komen met een close contact zadel.
(Mijn evenwicht is ver te zoeken).

Misschien is een plat zadeltje dan helemaal niet zo'n gek idee, leer je onafhankelijk van zitten, op zich prettig om te kunnen als je wilt springen :P ;)

shannonh123

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 20:42

ik heb een prestige spring zadel te koop met zo een wit rantje
pb graag als je intresse hebt

pirouetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 21:51

aslo schreef:
Close contact zadels hebben (altijd?) van die plattere foam kussens. Hierdoor zit je zeg maar dichter bij je paard. Een ronde of 4kante lepel kan beiden, ligt net aan het merk/model. M.i. dus alleen voor de looks. Bij Stübben is het zo dat de springzadels altijd een 4kante lepel hebben. De 'springzadels' met ronde lepel van Stübben zijn eigenlijk vzh met nadruk op springen.

Ik heb een springzadel van Stubben met een ronde lepel hoor, is wel al een aantal jaartjes oud.

Koektrommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 23:09

Ik heb een antieke Stubben op mijn paard.
Waarom? Ligt perfect en ik zit er heerlijk op. Ik kan niet in een dressuurzadel zitten.

_Epplejeck_

Woonplaats: Drachten-Heemskerk-Eindhoven-Zwolle-Groningen-Breda-Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 00:10

Uiteindelijk blijft het een persoonlijke keuze. Net als autos... tientallen smaken en uitvoeringen. Ik zie hierboven heel veel verschillende opmerkingen, echter elk merk heeft meerdere versies van opvulbare, tot statische kussens, dikke of dunne wrongen, wit, bruin of zwart randje. noem maar op. Ik ben ongetwijfeld nog 10 dingen vergeten. Kom naar de winkel, probeer, voel, pas, zit en kies het model waar jij je prettig bij voelt. De pasvorm op het paard is deel twee. In de regel zijn bijna alle zadels in verschillende boomwijdtes en pasvormen zodat er eigenlijk bijna altijd een passende vorm voor je paard is te vinden, al wil je het liefste een versie die je op 9 van de 10 paarden kunt leggen, immers elke topruiter die 10 paarden per dag rijdt wil niet 10 verschillende zadels. Die heeft ook zijn favoriete zadel waar hij of zij lekker op rijdt en die op ...tig paarden past. Kortom. kom naar een van onze winkels en zitten, proeven en passen maar. Kom naar Epplejeck Eindhoven, Zeelsterstraat 20. Er is al een springzadel vanaf 350 euro compleet tot 3000 euro en alles wat er tussenin zit.

LTSje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 22:34

een zadel moet 1 goed op je paard passen
2 juiste boom maat voor de ruiter
3 juiste diepte van zit
4 hoe liggen jou benen moet je veel of weinig wrong hebben alleen voor of achter

tip ga naar een ruiterzaak en zeg dat je opzoek bent naar een zadel
je weet nog niet welke merk en of je daar op een paa zadels mag gaan zitten
dat is al een 1e indruk die je krijgt van bepaalde merken

Jockey_my schreef:
Hoi.

Ik heb besloten om een springzadel te gaan kopen,
maar ik heb helemaal geen verstand van springzadels.

Heb zelf een dressuur zadel, kentaur elektra.

Wat voor springzadel hebben jullie, en waarom?
Waar letten jullie op bij het uitkiezen?

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 07:11

[quote="LTSje"]een zadel moet 1 goed op je paard passen
2 juiste boom maat voor de ruiter
3 juiste diepte van zit
4 hoe liggen jou benen moet je veel of weinig wrong hebben alleen voor of achter
[quote="Jockey_my"]

De juiste boommaat is afhankelijk van je paard, heeft niets met de ruiter van doen. De juiste zitmaat (inchmaat) wel. Maar kan bij een pony/paard met korte rug wel belangrijk zijn, een 18 inch gaat daar veelal niet op passen omdat de kussens dan op de lendewervels komen.

sammie18

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 13:23

Ik heb zelf een ideal impala in bestellingAfbeelding, maar wilde eigenlijk een thorowgood spring in bruin met witte bies, hij is zo mooi maar lag net niet goed op mijn paard. Maar is zeker een aanrader, mooi, betaalbaar en verstelbaar. Perssonlijk vind ik die beter als wintec.

Er zijn meerdere zadel verkrijgbaar tegenwoordig met wrongen zoals op het plaatje(onder andere ook epplejack huismerk en kieffer), ik zit hier heel stevig in en heb hier veel balans in. Verder kan ik je het mscf springzadel aanbevelen, heerlijk zadel, het zit als een huis, maar dit is wel een zadel voor langere mensen, vond ik persoonlijk(is wel te leveren met korte zweetbladen). Maar is wel een duurder zadel, maar als het goed zit is het het zeker waard, het leer is echt hemels, dit is wel een closecontact maar wel met goede steun.

Mijn voorkeur gaat wel uit naar een platte zitting met vierknte lepel, jemoet wel denken dat je houding heel anders is op een springzadel en je hebt een ander doel. Dus eerst allebei eens proberen en dan je keuze maken. Ik ben zeer fan van close contact, heb dan het zadel van het plaatje in bestelling maar dan helemaal op mijn wensen afgesteld, lange singelstoten, ander leer, flair(lucht) vulling in de kussens. Het is maar net wat bij jou past, maar eerst alles proberen en dan een keuze maken. Ga wel voor een goede kwaliteit en het moet echt helemaal perfect passen op je paard.

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 19:35

ik heb een Passier Marcus Ehning, omdat dit zadel een zeer breed kussenkanaal heeft en teruggesneden is bij de schouder. Mijn paard heeft die extra schoudervrijheid nodig. Daarbij heb ik voor mezelf een half diepe zit (ik ben nog steeds meer dressuurruiter) en grote wrongen zowel knie als kuit (en die heb ik zo af en toe hard nodig om in mijn zadel te blijven.

Dus voor mij was de halfdiepe zit en de grote wrongen belangrijk. Voor het paard schoudervrijheid en breed kussenkanaal

randyLOVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 09:29

Mischien een kentaur? Heeft iemand daar ervaring mee?

(ben ook aan het kijken)

Jockey_my

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-10 12:39

Heb vandaag even op een tekna zadel gezeten,
die zat echt wel heel lekker, denk dat ik daarvoor ga verder kijken.

Nettieejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 12:44

randyLOVER schreef:
Mischien een kentaur? Heeft iemand daar ervaring mee?

(ben ook aan het kijken)

Ik heb een kentaur springzadel, de kentaur olympic om precies te zijn.
Het is een heel comfortabel zadel, en heeft een perfecte pasvorm op mijn NRPS.
Heeft een fijne zit, en je zit er stevig in, dus ik kan Kentaur aanraden!