Aurigan bit

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

SantaCruz

Aurigan bit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-10 22:03

Wie heeft ervaring met zo'n bit. Er zijn verschillende in omloop en ik zou graag (liefst met foto) willen weten welke waarvoor dient en hoe deze je bevalt.

Waar gebruik je hem voor en merk je verschil ten opzichte van andere bitten?

LucianoS

Re: Aurigan bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 06:27

ik heb een k&k dubbelgebroken aurigan 18mm bustrens
omdat deze zachter inwerkt dan een watertrens vind ik persoonlijk .
dit bit bevalt mij uitstekend .3 jarig.paard loopt er lekker op en neemt het bit makkelijker aan .
heb op rvs bustrens gereden liepen mijn paarden ook wel goed op ...het verschilt per paard vind ik hoe ze op een bit reageren .

http://www.ooteman.nl/product.asp?id=48 ... an%20Ultra

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 11:43

Ligt helemaal aan je paardje welk bit (model, uitvoering, dikte, materiaal etc) zijn favoriet is. Het beste is dus als je diverse bitten (lenen bijv.) uit kunt proberen.

SantaCruz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-10 08:18

Ik snap dat het ligt aan welk je kiest, daarvoor heb ik de topic geopend omdat ik op zoek ben naar ervaringen daarin. Ik ben niet zo'n voorstander van lenen en bovendien niet iedereen die ik ken heeft zo'n bit. Daarom lijkt dit een terechte vraag voor bokt... :D

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 08:39

Dat snap ik wel, maar stel 5 bokkers zeggen het bevalt prima en 2 zeggen van niet en jij koopt er 1 omdat 'de meerderheid' wel tevreden is, dan kan het maar zo zijn dat jouw paard het niet prettig vindt ;) Dan heeft dit topic voor jou althans nog geen zin gehad. Het is gewoon heel verschillend welk bit paarden als prettig ervaren en dat wordt dus (helaas) uitproberen. Je wilt niet weten hoeveel bitten hier de afgelopen jaren de revue gepasseerd zijn.

SantaCruz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-10 09:00

aslo schreef:
Dat snap ik wel, maar stel 5 bokkers zeggen het bevalt prima en 2 zeggen van niet en jij koopt er 1 omdat 'de meerderheid' wel tevreden is, dan kan het maar zo zijn dat jouw paard het niet prettig vindt ;) Dan heeft dit topic voor jou althans nog geen zin gehad. Het is gewoon heel verschillend welk bit paarden als prettig ervaren en dat wordt dus (helaas) uitproberen. Je wilt niet weten hoeveel bitten hier de afgelopen jaren de revue gepasseerd zijn.

Ik begrijp wat je zegt. Nee, ik zou niet klakkeloos een bit nemen zonder het zelf gezien te hebben. Des te meer alternatieven ik weet, des te meer ik zou kunnen kijken welke passen (uitgaande van de noodzaak van het paard). Aan de hand daarvan zou ik bijvoorbeeld een zadelservice die ook hoofdstellen etc verkoopt kunnen laten komen om gelijkertijd verschillende bitten mee te nemen en zodoende te passen.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 09:04

Geen idee of er 'winkels' zijn die komen passen mbt hoofdstellen/bitten, ik ben ze nog niet tegen gekomen. Bij de ruitersportzaak (zijn er 2) waar ik meestal de spullen haal, mag ik een bit (tegen betaling) meenemen om te passen (in principe niet rijden, dus alleen voor de juiste maat). Bij niet passen kan ik terug en het bit ruilen.

SantaCruz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-10 10:10

Ik weet dat bv Ooteman zoiets wel doet. Maar ik ben verhuisd en zit niet meer op zijn route..

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 18:42

Aurigan is het materiaal, dat zegt verder niets over het soort bit.
Aurigan is een materiaal dat vaak als prettig wordt ervaren door paarden, maar er zijn ook zat paarden die beter lopen op een RVS bit.
Welk bit je het beste kunt gebruiken en van welk materiaal kan ook nog veranderen gedurende de opleiding van je paard.

Ik vind een stelling als "dit bit is zachter dan dat bit" altijd vrij zinloos. Het ene paard ervaart het ene bit nou eenmaal als prettiger, terwijl het andere paard daar juist helemaal niet op wil lopen.

Een bustrens is bijvoorbeeld niet per definitie vriendelijker dan een watertrens. Wel ligt een bustrens rustiger in de mond, waardoor een paard dat moeite heeft met een stille verbinding er baat bij kan hebben. Is de stille verbinding bevestigd, kan de overstap naar een watertrens weer nuttig zijn.
Zo ook het verschil qua inwerking van enkelgebroken of dubbelgebroken... en dan recht of misschien naar voren gebogen? Reageert het paard beter op druk op de tong, of juist op druk op de lagen.... Laag gehemelte misschien?
Kortom: complex onderwerp.

SantaCruz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-10 19:11

helemaal wat je schrijft. Het geeft wel meer inzicht waar ik in elk geval rekening mee kan houden / op kan letten. Bedankt daarvoor.