Martingaal, nodig of niet?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Pluttersput

Martingaal, nodig of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-10 16:23

Wederom richt ik mij tot de bokkers, want ik zit weer eens met een dilemma.

Zoals sommigen misschien wel weten, rijd ik een kwpn-er van 1.70. Een schat van een paard, wel vrij dominant, maar na wat grondwerk is dat er (naar mij toe in ieder geval) uit. Met rijden gaat het eigenlijk ook heel goed, ik mag niet klagen. Van een paard waarbij de ontspanning ver te zoeken was, is ze nu een paard dat fijn ontspannen en met stelling haar rondjes kan hobbelen. Buiten is ze ook geweldig, wat wil een mens nog meer?

Maar nu komt het. Sinds een week of 2 is ze begonnen met bokken onder het zadel. En niet zomaar bokken, nee, echt vreugdebokken. Het begon laag, maar bouwde zich steeds verder uit. Ik heb er nu al 3 keer bijna naast gelegen, maar bijna is net niet, toch? Dat bokken vind ik op zich niet zo'n probleem, ik drijf haar extra voorwaarts, rijd veel figuren en overgangen om haar aan het werk te houden, en daar komen we wel doorheen. Er is alleen één maar.
Ik merkte vandaag dat ze begonnen is met haar hoofd in de lucht te gooien als ze hem peert, of als ze bokt. Niet consequent en altijd, maar toch. Ze deed dit al een tijdje heel sporadisch, maar niet zo erg dat ik er een martingaal op wilde hangen. Ik ben sowieso niet zo voor het aanhangen van hulpteugels, maar in dit geval, zou het misschien een uitkomst kunnen zijn. Ze gooit haar hoofd in de lucht, en rent dan weg. Of ze gooit haar hoofd in de lucht, en bokt dan eens even stevig. Op dat moment heb ik dus niets meer te zeggen.

Maar nu mijn vraag: zou het nut hebben om haar een martingaal om te hangen? Alleen zodat ze dat hoofdgooien afleert. Of in ieder geval niet verder ontwikkelt. Het is geen last van haar tanden/rug, die zijn in orde. Het is echt om op dat moment even helemaal het contact kwijt te zijn, en even te kunnen rouzen.

Ik hoop dat jullie mijn dilemma snappen, en mij hier misschien in kunnen helpen. Vragen mogen natuurlijk gewoon gesteld worden :)

LTSje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 16:55

een martingaal met een lange vork kan nooit geen kwaad
eventueel een ander bitje

Pluttersput schreef:
Wederom richt ik mij tot de bokkers, want ik zit weer eens met een dilemma.

Zoals sommigen misschien wel weten, rijd ik een kwpn-er van 1.70. Een schat van een paard, wel vrij dominant, maar na wat grondwerk is dat er (naar mij toe in ieder geval) uit. Met rijden gaat het eigenlijk ook heel goed, ik mag niet klagen. Van een paard waarbij de ontspanning ver te zoeken was, is ze nu een paard dat fijn ontspannen en met stelling haar rondjes kan hobbelen. Buiten is ze ook geweldig, wat wil een mens nog meer?

Maar nu komt het. Sinds een week of 2 is ze begonnen met bokken onder het zadel. En niet zomaar bokken, nee, echt vreugdebokken. Het begon laag, maar bouwde zich steeds verder uit. Ik heb er nu al 3 keer bijna naast gelegen, maar bijna is net niet, toch? Dat bokken vind ik op zich niet zo'n probleem, ik drijf haar extra voorwaarts, rijd veel figuren en overgangen om haar aan het werk te houden, en daar komen we wel doorheen. Er is alleen één maar.
Ik merkte vandaag dat ze begonnen is met haar hoofd in de lucht te gooien als ze hem peert, of als ze bokt. Niet consequent en altijd, maar toch. Ze deed dit al een tijdje heel sporadisch, maar niet zo erg dat ik er een martingaal op wilde hangen. Ik ben sowieso niet zo voor het aanhangen van hulpteugels, maar in dit geval, zou het misschien een uitkomst kunnen zijn. Ze gooit haar hoofd in de lucht, en rent dan weg. Of ze gooit haar hoofd in de lucht, en bokt dan eens even stevig. Op dat moment heb ik dus niets meer te zeggen.

Maar nu mijn vraag: zou het nut hebben om haar een martingaal om te hangen? Alleen zodat ze dat hoofdgooien afleert. Of in ieder geval niet verder ontwikkelt. Het is geen last van haar tanden/rug, die zijn in orde. Het is echt om op dat moment even helemaal het contact kwijt te zijn, en even te kunnen rouzen.

Ik hoop dat jullie mijn dilemma snappen, en mij hier misschien in kunnen helpen. Vragen mogen natuurlijk gewoon gesteld worden :)

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 17:08

Zolang je de hulpteugel gebruikt waar deze voor is, is er niks aan de hand.
Het is een hulpmiddel voor de momenten dat je controle (even) niet meer toereikend is. Een martigaal kan juist helpen om de communicatie met je paard goed te houden in lastige situaties.
Het lijkt me juist goed om tijdens een buitenrit voorzorgsmaatregelen te nemen, zodat het veilig blijft voor jou en andere weggebruikers.

Charr_x

Re: Martingaal, nodig of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 17:12

Ik zou het zeker eens proberen.
Een martingaal heeft geen inwerking als je paard niet overdreven met zijn hoofd omhoog gaat.
Ik heb op buitenrit altijd een martingaal aan om dat soort situaties (hoofd omhoog, controle kwijt, dag paard!) te voorkomen.

shaddy82

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 17:14

Zolang je de martingaal niet te strak afstelt kan dat in mijn ogen weinig kwaad
Zou het gewoon proberen, je hebt dan in elk geval meer te vertellen als ze inderdaad
haar hoofd in de lucht gooit, ze zal het er niet mee afleren denk ik, maar je houd dan
in elk geval wel meer controle met rijden
denk dat het echte probleem toch iets meer rijtechnisch is en je dat misschien met hulp
van een instructeur op moet gaan lossen

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-10 18:03

Het echte probleem, tja, ik heb regelmatig even een privé lesje tussendoor, tot nu toe is het goed gegaan. Alleen dus de laatste dagen.

Hoe weet ik of ik een martingaal te strak afstel? Want dat is dus ook iets, ik heb totaal geen verstand van een martingaal. En zou ik een full nodig hebben? Heeft iemand suggesties voor hoe en wat?

Ik ben in elk geval al blij met jullie reacties, hierdoor neig ik toch meer naar een martingaal. Niet omdat ik zo nodig een hulpteugel eraan wil, of omdat ze mooi moet lopen, maar omdat ze dus inderdaad haar hoofd omhoog gooit en zich niet meer laat sturen. Laatst ben ik bijna over iemand heen gereden, die zag me niet aankomen. Gelukkig bedacht ze zich op het laatste moment :)

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 18:11

zou idd een martingaal gaan proberen.. Als je ernaast staat en je pakt de teugels opmaat dan hoort hij niet meer slap te hangen, maar ook niet strak te staan (tenminste zo deed ik het ;))
Je paard hoort natuurlijk nog wel bewegingsvrijheid te hebben, dus als je merkt dat hij zn hoofd niet meer horizontaal kan krijgen (dus alleen maar omlaag) dan staat hij te strak.. Ik denk dat je idd wel een full nodig zal moeten hebben.. je kan altijd een paar gaatjes bij prikken als dat nodig is.. Succes igg!!

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-10 18:13

Ok :) Ik zal het ook eens aan mijn mam vragen, die heeft vroeger ook veel in de paarden gezeten. En eens op internet zoeken naar goede martingalen. Ik hoop hem niet lang nodig te hebben, maar ik denk dat ik maar beter een betere kan aanschaffen, zelfs voor die (hopelijk) korte tijd dat ik nodig heb, toch?

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 18:23

ik heb zelf tijdelijk met een martingaal gereden en nu af en toe nog als ik buiten ga rijden, maar ik heb gewoon een goedkope gekocht van ik d8 20 euro, paar keer in de olie en doet het super ;)

joicesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 10:29

ja een buurmeisje had het zelfde gewoon doen wat marise zei

Biertabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 10:53

je moet zorgen dat als je de teugels aanneemt, de teugels niet een knik komen te staan door de martingaal die dan te strak zit.
Maar ik zou eht gewoon even uitproberen. helpt het weinig kan je hem altijd nog wat strakker/korter doen

xCaitlin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 15:14

Ben het eens met mijn voorgangers, proberen kan geen kwaad. Zou wel eens een goeie oplossing kunnen zijn. Succes :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 15:25

ik zou niet aan een hulpteugel beginnen, zo pak je de bron van het 'kwaad' niet aan, het is pas geleden gebeurt dat bokken en het hoofd omhoog gooien, dat betekend dat je paard iets dwars zit: zadel controleren, gebit controleren, wanneer bokt hij en wanneer niet , misschien wel een andere medische oorzaak

maar ga niet ploeteren met een martigaal...

Mistie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 15:27

Mijn pony doet dit ook als ze te lang op mij moet letten zonder 'even niks' tussendoor. Misschien is het ook een idee om haar een keer vaker tussendoor lange teugel te geven en even niks van het paard te vragen?

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-10 15:43

@ peca: In mijn beginpost staat duidelijk dat het niets lichamelijks is, dat is allemaal ok :) Neem van mij aan dat ik niet de persoon ben die zomaar naar een hulpteugel gaat grijpen. Het hoofd omhoog gooien doet ze al langer, daar heeft ze vaker gedaan, en ik denk dat ik er beter nu mee kan beginnen om het te stoppen, dan dat ik het uit de hand laat lopen en dat ze het dan als gewoonte aanleert :)
Het bokken is echt in het begin van het rijden, maar ze houd het lang vol. Alles wat ze ziet is spannend, dan draait ze om, en rent bokkend weg, om het vervolgens 10 keer op dezelfde plek te doen. Nou ja, beetje overdreven, maar daar doet ze het.

@ Mistie: Lange teugel krijgt ze met grote regelmaat hoor :) Alleen als ze in zo'n humeur is, kan ik haar dat niet geven. Ik voel aan haar dat ze constant op exploderen staat, en met lange teugel heb ik haar dan niet een twee drie terug. Zodra ze goed loopt krijgt ze ook meer teugel, maar als ze zich dan weer aanspant, pak ik hem weer korter.

Salim1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 19:19

het is wel te proberen maar het verhelp niet het bokken alleen maar het hoofd omhoog doen, maar zo heel veel maakt het niet uit!

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 19:30

Pluttersput schreef:
Ok :) Ik zal het ook eens aan mijn mam vragen, die heeft vroeger ook veel in de paarden gezeten. En eens op internet zoeken naar goede martingalen. Ik hoop hem niet lang nodig te hebben, maar ik denk dat ik maar beter een betere kan aanschaffen, zelfs voor die (hopelijk) korte tijd dat ik nodig heb, toch?

Proberen kan geen kwaad natuurlijk :) martingaal is verder ook geen hulpteugel waar je heel veel verkeerd aan kan doen (behalve te strak dan)
Ik heb er evt nog wel 1 voor je liggen die je voor niks over mag nemen :)

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-10 19:35

Salim1995 schreef:
het is wel te proberen maar het verhelp niet het bokken alleen maar het hoofd omhoog doen, maar zo heel veel maakt het niet uit!

Dat maakt wel hoor :) Ik weet dat het bokken niet ermee geremd wordt, maar het onstuurbare is dan niet meer van toepassing :)
@ Mossel, graag! Is het een maat full?

Salim1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 19:37

Pluttersput schreef:
Salim1995 schreef:

Dat maakt wel hoor :) Ik weet dat het bokken niet ermee geremd wordt, maar het onstuurbare is dan niet meer van toepassing :)
@ Mossel, graag! Is het een maat full?

oke dat wel maar hij kan nog steeds zijn hoofd omhoog doen tog?

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-10 19:40

Absoluut, maar ze gooit haar hoofd echt helemaal omhoog, en dan is er geen stuur meer op. Ze mag haar hoofd omhoog gooien, maar niet tot op de hoogte dat ze niet meer te houden is ;)

Salim1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 19:46

oke dan begrijp ik je nu helmaal, nou heel veel succes er mee!!

frgheaven

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 19:54

Ik vraag me af of je het bokken niet verergerd. Een martingaal zorgt ervoor dat je paard zijn hoofd niet omhoog kan gooien. Tevens is het zo dat als je paard echt moedwillig wil bokken hij zijn hoofd richting zijn voorbenen gooit.
Met een martingaal zou je dit probleem wel is kunnen verergeren.

Als ik je advies moet geven zou ik zeggen. Minder voeren. Daarmee bedoel ik brokken. Zodat hij niet door teveel energie met je aan de haal kan gaan. Elk paard wat niet met zijn energie om kan gaan gaat uitwegen verzinnen.
Tevens als je aanvoeld dat hij gaat bokken gelijk voorwaarts rijden.

Ik hoop dat je er wat aan hebt.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-10 20:07

Tuurlijk, alle tips zijn welkom :) Op het moment dat ze wil gaan bokken laat ik haar ook voorwaarts lopen, daar ben ik inderdaad mee bezig.

Hoofd richting voorbenen is imo een manier van bokken om mij eraf te gooien, en dat doet ze niet. De martingaal, ik ga het denk ik proberen, als het niet werkt, of als ze nog viezer gaat bokken, is hij er snel genoeg weer van af :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 00:02

ik zou het inderdaad ook doen. een martingaal kan weinig kwaad als je hem goed afstelt en werkt alleen maar in wanneer het paard zijn hoofd te hoog opgooit.