Waarom peesbeschermers..

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Eveyy

Waarom peesbeschermers..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-10 14:20

Hoi hoi,

Als ik een parcours spring doe ik altijd voor en achter peesbeschermers (BR Pro) om, maar nu zat ik te denken.. waarom eigenlijk..
*met een enkele hindernis of met dressuur e.d. doe ik ze niet om*

Niet voor als hij een balk eraf tikt, want op dat deel van het been zit geen bescherming.
Natuurlijk wel voor bescherming van dingen van buitenaf, of als hij zijn eigen aantikt. Maar wat voor dingen van buitenaf dan?

Ik heb hier zo wel mijn ideeën bij, maar ben benieuwd hoe jullie erover denken en of iemand misschien ervaring heeft met 'dingen van buitenaf' waarbij ze echt dienst deden.

Want eigenlijk vind ik ze niet zo goed voor de benen van een paard gezien ze veel warmte vast houden.

Ik ben benieuwd naar jullie meningen/ervaringen hierover!

Beschuit

Re: Waarom peesbeschermers..

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 14:51

ik bescherm met een peesbeschermer mijn paard tegen het aantikken van de achterkant van de voorbenen door de achterbenen.

00peetje00
Woonplaats: Ik in gouda en Barney op de beijersche hoeve in stolwijk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 14:58

Mijn paardje heeft ze ook voor het aantikken.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 15:00

zoals de naam zegt :) om de pees te beschermen :)

Eveyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-10 19:29

:p, op de pees te beschermen ja, maar waartegen was de vraag :)

inderdaad voor het aantikken.. maar waarom zeggen ze dan altijd met springen dat iemand ze dan aan moet doen wanneer die persoon het anders nooit doet... bijvoorbeeld.

lemanthia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 19:37

me pony schaaft haar voorbenen tegen elkaar op een 1 of andere manier

angelalala

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 20:39

iik rijd altijd met peescappen alleen voor.
anders dan tikt mijn paard de peesen aan.
dus puur voor de bescherming!

Eveyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-10 20:48

dit is inderdaad bekend ..

zijn er ook mensen die het om een andere reden aan doen?
of waarom het met springen zou 'moeten' ??

lovelyd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 21:27

klinkt stom... maar ik doe ze om, omdat iedereen het doet...
Ik heb ook een pony die echt strijkt enzoo... maar ik denk dat ik zelf niet zomaar op het idee was gekomen om peesbeschermers daarom om te doen.

Met springen gebruik ik springschoenen omdat pony lief soms graag over de balk schuurt met de hoefjes..

Ik denk dat de meesten ze gebruiken omdat, iedereen dat doet en waarschijnlijk niet veel anders weten, dan een paard hoort peesbeschermers om.

Ik ben begonnen toen ik 9 was en het is er eigenlijk met de paplepel in gegoten... een paard hoort peesbeschermers om... en nooit iemand die eigenlijk vertelt waarom dat zo is(inmiddels is het wel bekend bij mij ;) )..

Ik gebruik ze soms... maar niet altijd.. met springen wel altijd.
Bij een basis dressuur vaak niet... als er plassen liggen vaak ook niet, als ik een zware dressuur training in de planning heb wel, en als ik een flinke buitenrit maak ook.

Als de wei s'winters hard is door de vorst gaan ze hier ook gewoon zonder peesjes of iets naar buiten, ze zullen zelf wel oppassen wat ze doen. Als je dan zo bang bent voor een blessure ofzo... kun je ze de hele dag op stal zetten, geven ze een verkeerde schop tegen de staldeur kan het ook mis zijn.

Bandages gebruik ik meestal alleen voor een fotoshoot(2x per jaar :Y) ), puur voor de mooi :o anders is het me teveel werk.

P.S> in de dressuurproef zijn peesbeschermers of iets ander sook niet toegestaan, ik denk soms wel eens waarom is het voor sommige mensen dan wel verplicht als ze thuis trainen....??

Eveyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-10 22:01

lovelyd schreef:
klinkt stom... maar ik doe ze om, omdat iedereen het doet...

Ik gebruik ze soms... maar niet altijd.. met springen wel altijd.
Bij een basis dressuur vaak niet... als er plassen liggen vaak ook niet, als ik een zware dressuur training in de planning heb wel, en als ik een flinke buitenrit maak ook.

Waarom gebruik je ze met springen wel altijd dan... daar probeer ik achter te komen -:)
En bij een buitenrit of zware dressuur? :)

Ik bedoel, waar bescherm je dan tegen eigenlijk?

angelalala

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 11:08

ik gebruik ze bij springen ook om dat ze anders zichzelf aantikt.

lovelyd

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 11:12

Ik gebruik ze bij het springen omdat:

springschoenen: pony vind het erg leuk om met de hoeven over de balken te schuren(onervaren).

Peesbeschermers: Bied extra steun denk ik en idd bescherming voor dingen van buitenaf....

Heb weleens gezien dat mensen krap de bocht omgaan en toch net te groot uitkomen waardoor ze met de benen van de pony langs een andere hindernis schuren,of langs een plantenbak komen. Als een balk verkeerd van de hindernis valt kunnen ze ook wel handig zijn.

Eveyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-10 11:13

Ik heb altijd gehoord dat peesbeschermers geen extra steun bieden maar alleen beschermen tegen tikken enzo??

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 11:20

Met springen is de kans extra groot at het paard met de achterhoef de pees van het voorbeen aanrtikt en dan vooral in de landing.
Als het paard niet goed uitkomt of verkeerd landt, dn is de kans groot dat het met de achterhoef in het voorbeen komt..

Aieshja

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 11:28

Ik heb ze àltijd om.
Je weet maar nooit wat er gebeurt of wat dan ook.
Beter voorkomen !

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 11:31

Aieshja schreef:
Ik heb ze àltijd om.
Je weet maar nooit wat er gebeurt of wat dan ook.
Beter voorkomen !

De TS is juist op zoek naar de vraag waarom. :Y)
Dus waaróm doe jij ze om?

Ik gebruik ze bij Diva omdat ze achter soms in haar enthousiasme strijkt en omdat ze voor soms aantikt.
Dat hoor je ook, dus ik neem liever het zekere voor het onzekere.

Eveyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-10 11:34

Het aantikken is bekend ja, denk ook dat de meeste het daarvoor doen..

Maar als je paard niet aantikt, waarvoor doe je het dan inderdaad :+

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 11:35

Setjeswoede. :Y)

En ik moet zeggen dat ik me daar ook wel schuldig aan maak hoor, ik vind peesbeschermers toch nog een stuk beter dan bandages, gezien in de Bit stond dat het toch een stuk minder warm werd dan bij bandages. :)

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 11:40

ik gebruik dus geen peesbeschermers als ik dressuur rijdt.
Mijn paarc tikt niet aan en als hij het wel doet dan leert zn benen iig beter neer te zetten doordat ie zichzelf zeer doet...

Met springen doe ik het dus wel, om de rede die ik hierboven al aan geef.
Met springen is de kans op aantikken gewoon veel meer aanwezig!

Zoals ook met losgooien en longeren. Dan gaat mn paard volledig uit zn dak en dan is ook de kans op aantikken veel groter. Dus gaan de peespkappen, trijklappen en springschoenen wel om!

Eveyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-10 11:41

Dat is zeker waar ja van de bandages! Maar toch wordt het bij peesbeschermers ook eigenlijk nog té warm..

Vandaar dat ik ook altijd zonder rijd behalve als ik een parcours spring. Met een losse sprong doe ik het dus ook niet.
Mijn pony tikt/strijkt gelukkig ook niet.

Maarja, waarom doe ik het dan bij een volledig parcours wel en bij een enkele sprong niet........
Meer risico dat er dan iets gebeurd? Ik weet het zelf eigenlijk ook niet zo goed...

Aieshja

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 11:41

Zoals ik al zei, ik heb zo om zodat ik mogelijke risico's voorkomen!

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 11:43

Aieshja schreef:
Zoals ik al zei, ik heb zo om zodat ik mogelijke risico's voorkomen!

Wélke risico's?
Dat je paard met zijn snuit tegen de bak loopt wordt niet voorkomen door peesbeschermers. ;)

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 11:46

Bij het springen zijn de bewegingen vaak stukken ongecontroleerd, je tempo ligt alvast wat hoger dan in de dressuur, je springt wissels, je land, je draait etc. Heel handje redenen om je peeskappen om te doen. Peeskappen geven net als steunverband en dergelijke wel ondersteuning, maar als je daar altijd mee zou rijden maak je daar dus de omliggende spieren pezen zwakker. daarom alleen met springen. Paard land met zijn ± 550 kilo van een hoogte van ±1 meter met een snelheid van ±28 km per uur. Dat is een behoorlijke massa op ieder voorbeen (ooit nagerekend komt neer op 1300 kilo per voorbeen). Springschoenen voorkomen deels letsel bij het aantikken van de achterbenen op de hoefballen en het beschadigen van de kroonrand. Achterbescherming is puur voor de vallende balken en het schampen over boomstammen en dergelijke.

Bij dressuur heb ik wel peeskappen om als ik verder ga dan basistraining, bij de zijgangen in galop wil mijn merrie af en toe een beetje onhandig zijn, tikt ze zichzelf aan. Voor buitenritten of basistraining heb ik geen peeskappen hoor

Met losgooien/beetje 'opjagen' gaan ook altijd de peesjes en springschoenen om, dan komen er toch sprongen en slidings uit!

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 11:48

Ik heb een Fries, daar spring ik niet mee. Wel loop ik veel balkjes met hem. Voor zijn bespiering.
Ik heb de peesjes voor om te voorkomen dat hij met zijn achterhoeven de pezen voor aantikt. Zoiezo in het lopen zelf maar ook als hij neit uitkomt en dus struikelt of een rare stap moet maken als hij de balkjes neemt. Ik heb strijkjes achter omdat ie daadwerkelijk strijkt (te zien aan de krassen op de strijklappen) dus ter voorkoming van wondjes en andere schade.

Verder werkt het bij mijn paard psychologisch merk ik. Als hij ze om heeft is ie zich meer bewust van zijn benen en tilt ze beter op. Ook merk ik aan zijn gedrag dat hij echt iets heeft van: Ha we gaan echt werken vandaag! :D En hij blijft tegenwoordig heeeeeel netjes vierkant staan met zijn voorbenen net iets gestrekt als ie ze net omheeft. Ijdeltuit :+ En dan gaat ie (dit is op de poetsplaats, dus geen druk ofzo) vaak ook afgebogen staan met zijn hals. Echt in de dresuurhouding die hem vroeger is aangeleerd voor ik hem gekocht heb. }:0

Eveyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-10 11:49

Zilfstar schreef:
Verder werkt het bij mijn paard psychologisch merk ik.

Die is grappig, daar heb ik nog nooit van gehoord :D

Bonita_Bon schreef:
Bij het springen zijn de bewegingen vaak stukken ongecontroleerd, je tempo ligt alvast wat hoger dan in de dressuur, je springt wissels, je land, je draait etc. Heel handje redenen om je peeskappen om te doen. Peeskappen geven net als steunverband en dergelijke wel ondersteuning, maar als je daar altijd mee zou rijden maak je daar dus de omliggende spieren pezen zwakker. daarom alleen met springen. Paard land met zijn ± 550 kilo van een hoogte van ±1 meter met een snelheid van ±28 km per uur. Dat is een behoorlijke massa op ieder voorbeen (ooit nagerekend komt neer op 1300 kilo per voorbeen). Springschoenen voorkomen deels letsel bij het aantikken van de achterbenen op de hoefballen en het beschadigen van de kroonrand. Achterbescherming is puur voor de vallende balken en het schampen over boomstammen en dergelijke.

Bij dressuur heb ik wel peeskappen om als ik verder ga dan basistraining, bij de zijgangen in galop wil mijn merrie af en toe een beetje onhandig zijn, tikt ze zichzelf aan. Voor buitenritten of basistraining heb ik geen peeskappen hoor

Met losgooien/beetje 'opjagen' gaan ook altijd de peesjes en springschoenen om, dan komen er toch sprongen en slidings uit!

En wat vind je dan van mijn aanpak... Wel bij een parcours, maar niet bij een enkele hindernis .. Zou ik ze dan ook om moeten doen?