Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
lovelyd schreef:klinkt stom... maar ik doe ze om, omdat iedereen het doet...
Ik gebruik ze soms... maar niet altijd.. met springen wel altijd.
Bij een basis dressuur vaak niet... als er plassen liggen vaak ook niet, als ik een zware dressuur training in de planning heb wel, en als ik een flinke buitenrit maak ook.
Aieshja schreef:Ik heb ze àltijd om.
Je weet maar nooit wat er gebeurt of wat dan ook.
Beter voorkomen !
Zilfstar schreef:Verder werkt het bij mijn paard psychologisch merk ik.
Bonita_Bon schreef:Bij het springen zijn de bewegingen vaak stukken ongecontroleerd, je tempo ligt alvast wat hoger dan in de dressuur, je springt wissels, je land, je draait etc. Heel handje redenen om je peeskappen om te doen. Peeskappen geven net als steunverband en dergelijke wel ondersteuning, maar als je daar altijd mee zou rijden maak je daar dus de omliggende spieren pezen zwakker. daarom alleen met springen. Paard land met zijn ± 550 kilo van een hoogte van ±1 meter met een snelheid van ±28 km per uur. Dat is een behoorlijke massa op ieder voorbeen (ooit nagerekend komt neer op 1300 kilo per voorbeen). Springschoenen voorkomen deels letsel bij het aantikken van de achterbenen op de hoefballen en het beschadigen van de kroonrand. Achterbescherming is puur voor de vallende balken en het schampen over boomstammen en dergelijke.
Bij dressuur heb ik wel peeskappen om als ik verder ga dan basistraining, bij de zijgangen in galop wil mijn merrie af en toe een beetje onhandig zijn, tikt ze zichzelf aan. Voor buitenritten of basistraining heb ik geen peeskappen hoor
Met losgooien/beetje 'opjagen' gaan ook altijd de peesjes en springschoenen om, dan komen er toch sprongen en slidings uit!