lengte zadel en schoudervrijheid?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

UniFlap

lengte zadel en schoudervrijheid?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-10 13:09

Mijn merrie is vrij kort gebouwd en heeft een redelijk schuine schouder met niet veel schoft.
Ik heb vorig jaar op haar een Kentaur Elektra gekocht. Nu dacht ik dus eens een springzadel te lenen om te kijken of ik echt kan gaan springen met haar (voor ik zelf wat koop) Maar het viel me tijdens m'n testrit al op dat ze ruimer liep en beter boog in het lichaam.
Dit is een heerlijk oud stuk LEER van Passier :D
de boom zal denk ik ietsje breder zijn maar ik had een gelpad eronder en een dikker dekje. Het draagvlak leek me ook korter omdat de Elektra keilkussens heeft en deze gewone...
Punt nu is dus... Wat voor dressuurzadel zou nog meer een optie zijn om eens te proberen? Niet dat ze onder de Elektra belabberd loopt, maar als het beter kan...

Ik hoor het graag van jullie!

Marcella

Re: lengte zadel en schoudervrijheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 13:13

Zou dan eerst eens opmeten hoeveel ruimte je heb voor een zadel en hoe lang je kussen van het dressuurzadel zijn.

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 13:17

Een zadel, welk model dan ook, moet gewoon goed passen.
Altijd ACHTER het schouderblad leggen, en het mag niet verder dragen dan de achterste rib. De boombreedte is vreselijk belangrijk, die mag absoluut niet te smal zijn (wat vaker gebeurt dan je denkt!) en de kussens moeten van voor naar achter goed aangesloten liggen op de rug, het zadel mag niet "bruggen". D.w.z. dat zowel de voor- als achterkant wel dragen maar het midden niet. Komt ook vaak voor, vooral bij die dikke keilkussens.
Als je twijfelt aan je zadel, zoek dan een goede zadelmaker en laat het checken.

UniFlap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-10 23:27

linky schreef:
Een zadel, welk model dan ook, moet gewoon goed passen.
Altijd ACHTER het schouderblad leggen, en het mag niet verder dragen dan de achterste rib. De boombreedte is vreselijk belangrijk, die mag absoluut niet te smal zijn (wat vaker gebeurt dan je denkt!) en de kussens moeten van voor naar achter goed aangesloten liggen op de rug, het zadel mag niet "bruggen". D.w.z. dat zowel de voor- als achterkant wel dragen maar het midden niet. Komt ook vaak voor, vooral bij die dikke keilkussens.
Als je twijfelt aan je zadel, zoek dan een goede zadelmaker en laat het checken.

even vooropgestelt dat ik dit allemaal al wist... nog zadels in gedachte die mogelijk beter zouden werken?

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 23:31

eh een passier? :D nee zonder dollen,als je weet welk model springzadel en welke kussens kun je naar hetzelfde type kussens dressuurzadel kijken. moet je het nog wel op je paard laten passen...

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 11:56

Ik zou in elke geval liever een zadel zonder keilkussens voor je paard nemen, zal dan wel een tweedehandsje worden want ze zijn er helaas bijna niet meer. Maar een goed merk tweedehands is nog altijd veel beter dan een slechte nieuwe......... Je moet natuurlijk wel eerst weten welke boomwijdte je hebben moet en welke zitmaat voor jezelf.
Ik heb lange dijen dus een dressuurzadel met rechte zweetbladen zit er voor mij niet in; dan moet ik zitlengste 22 hebben en dat past op geen paard.
Is echt niet gemakkelijk, een goed passend zadel te vinden voor zowel jezelf als je paard!

goldwing

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 12:03

een fijn zadel met meer schouder vrijheid en wat korter is de passier carona
Deze is speciaal gebouwd voor paarden die veel schoudervrijheid moeten hebben
Ik ben ook van een kentaur naar dit passier zadel gegaan en mijn paard liep vanaf de eerste seconde dat ik op de passier zat veel ruimer en vrijer

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 12:08

Kan het zijn dat je dressuurzadel een singelstoot vooraan aan de boompunt heeft zitten (icm een V aan de achterkant) en het springzadel gewoon de standaard 3 in het midden? In dat geval kun je eens proberen om bij je dres. Zadel de voorste singelstoot niet zo vast aan te singelen als de V singelstoot.

pol

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 18:34

Ruiz Diaz is een zadel met een door de zadelmaker verstelbare boom en is een kort zadel, misschien is dat ook iets voor jullie

Evony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 12:25

een echt goede zadelmaker je zadel aan laten passen ;)

UniFlap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-10 13:45

justSaar schreef:
een echt goede zadelmaker je zadel aan laten passen ;)

Je kan het type kussens niet helemaal veranderen. Zadelmaker komt trouwens wel langs om te kijken wat hij ervan vind. (andere als waar ik hem gekocht heb) En ik heb gister gereden met de vooste 1 gaatje osser (dus 2 dapper hahaha) Maar dan schuift ie toch weer over de schouder.. Ze liep er overigens wel erg fijn in de gangen, en de buiging was ook wel redelijk.
Over de corona twijfel ik een beetje kwa afbeelding. Die lijkt ook keilkussens te hebben?

goldwing

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 16:02

dat lijkt maar zo maar ja je moet het gewoon voelen en passen en natuurlijk proberen