bitje voor springen, yankee trens?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

EllenRose

bitje voor springen, yankee trens?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-10 19:46

Ik loop met springen tegen een probleem aan.
Mn paard is super enthousiast en nu we wat meer de hoogte in gaan is ze wat onstuimig geworden.
Wanneer de hindernis in zicht is begint ze er eigenlijk op af 'te rennen'.
Ze valt dus compleet uit elkaar en er is geen houden meer aan. Een ophouding haalt weinig uit,
waardoor ik dr achterhand er niet meer bij krijg, met als resultaat veel balken en plat op de bek sprongen.
Ik heb nu een simpele dubbelgebroken watertrens met bol middenstuk. Ze heeft een zogezegd 'fluwelen'
mondje en daarom wil ik er eigenlijk geen echte pessoa inhangen, aangezien deze niet echt stabiel liggen
Nou kwam ik het yankee bit tegen, ik las dat dat een soort tussenbitje was tussen de normale trens
en de pessoa. En wat is dan het beste, enkel gebroken of dubbel gebroken?
Andere sugesties zijn ook welkom ;)

Yankee trens:
Afbeelding

Beschuit

Re: bitje voor springen, yankee trens?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 18:14

enkel of dubbel?
Ik zou dat linken aan wat heb je nu>> En dan het zelfde kiezen.

Aieshja

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 20:54

Hoe is het paard met normaal dressuur rijden en hoe oud is hij?
Kan ook zijn dat je paard niet voor het been is ?

armanike

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 22:55

oh, dat doet mijn paard ook. daar moet je op trainen , en bit gaat je daar niet mee helpen? uit eindelijk blijft ie dat toch doen. maar als je het perse wilt, datn moet je die nemen ja

EllenRose

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-10 23:15

@Aieshja, ze is met dressuur altijd super fijn te rijden. Altijd goed bij van achter en heel makkelijk te houden.
Ze is aan het been.

@armanike, hier heb ik vrij weinig aan. Jouw paard is mijn paard niet en mijn paard reageerd wellicht heel anders. Het is helemaal niet dat ik persee een ander bit wil, liever niet zelfs. Een ander bit is dan ook puur zodat ik een duidelijke ophouding kan maken en dr achterhand eronder kan rijden, zonder dat ze er doorheen rent.

armanike

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 22:00

dan zou ik maar meer werken aan je rijden ipv een bit te kopen.

EllenRose

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-10 22:20

Lastig eh, lezen ;)
Anyway, hier mag een slotje op.

Biertabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 11:24

eventueel een danger bit(dubbelgebroken) eentje van Rodrigo Pessoa... op druk wordt het een stang...en bij ontspanning gewoon een dubbelgebroken bit. is overigens ook enkelgebroken te verkrijgen :j

EllenRose

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-10 12:25

Dat is inderdaad een goeie!
Ik heb nu een stang/ongebroken trens meegekregen om te proberen, mocht dat wat zijn is een danger bit een goeie optie.
Lijkt me fijner dan de hele tijd op stang/ongebroken bit rijden :j

Ik zag dat ze er ook zijn van HM, is er verschil tussen HM en Rodrigo Pessoa bitten?

Biertabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 12:33

dat weet ik niet precies. ik heb zelf die van rodrigo... fijn bitje, niet al te dik. middenstuk is een half maantje waar een laagje 'koper' op zit!

LTSje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 13:04

Hallo

Ik zou zeker een martingaal om doen Geen korte maar 1 met een lange vork
Als je nu een enkel gebroken hebt en loopt daar dressuurmatig wel goed op zou ik een enkel pakken
anders een dubbelgebroken

Het is een goede keus om dit bitje te kiezen

Rikylover schreef:
Ik loop met springen tegen een probleem aan.
Mn paard is super enthousiast en nu we wat meer de hoogte in gaan is ze wat onstuimig geworden.
Wanneer de hindernis in zicht is begint ze er eigenlijk op af 'te rennen'.
Ze valt dus compleet uit elkaar en er is geen houden meer aan. Een ophouding haalt weinig uit,
waardoor ik dr achterhand er niet meer bij krijg, met als resultaat veel balken en plat op de bek sprongen.
Ik heb nu een simpele dubbelgebroken watertrens met bol middenstuk. Ze heeft een zogezegd 'fluwelen'
mondje en daarom wil ik er eigenlijk geen echte pessoa inhangen, aangezien deze niet echt stabiel liggen
Nou kwam ik het yankee bit tegen, ik las dat dat een soort tussenbitje was tussen de normale trens
en de pessoa. En wat is dan het beste, enkel gebroken of dubbel gebroken?
Andere sugesties zijn ook welkom ;)

Yankee trens:
Afbeelding

EllenRose

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-10 13:35

Een martingaal heb ik idd al om.
Bedankt voor de tip :)

Iorrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 13:39

Bovenstaand bit is een geweldig 'hulpmiddel' als je paard iets te enthousiast word. IK heb zelf mijn vorige paard altijd op dit bit gereden en dan dresuurmatig had ik de teugels gewoon aan de grote ring, bij springen in het kleine ringetje. IK had dan veel meer controle. Absoluut het proberen waard!

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 13:43

Dit is een veel gebruikt bit met springen vooral bij de ponys zie je ze veel.

Check wel even of je deze mag gebruiken bij de wedstrijden toen in de tijd niet weet ik nog.

Zou hem proberen 1x met les erna op gewone bit trainen en dan de les voor de wedstrijd en wedstrijd dee gebruiken. Dit om je wel bewust te blijven dat het probleem eigenlijk rijtechnisch opgelost moet worden ipv een andere bit.

Iorrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 13:45

Hij mag, ik heb het paard dit jaar nog gestart ;) Ja mag alleen geen dubbele teugel eraan doen.

_Pien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 13:58

ik heb hier goede ervaringen mee, en een vriendin van mij gebruikte deze ook tijdens het springen.
Wat je misschien ook kan proberen, weet alleen niet de naam meer, dat zijn dubbelgebroken maar als je meer druk neemt verandert het in een stangetje.
is ook erg fijn om mee te rijden, zodra je namelijk de druk er af neemt of het paard zelf werkt hij weer in als een gewone dubbel gebroken bit.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 14:31

Dit bit heeft precies dezelfde werking als een pessoabit, het rolt naar achteren tegen de tanden aan wanneer je een ophouding maakt.

Daarnaast is het absoluut flauwekul dat een ongebroken mondstuk onprettig zou zijn voor het paard, het zijn de zachtste mondstukken. Daarnaast is een ongebroken trens geen stang, een stang heeft scharen die een hefboomwerking hebben en een ongebroken trens heeft dat uiteraard niet.

EllenRose

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-10 15:22

@Prisca, het is idd de bedoeling om na verloop van tijd weer met mn 'normale' bit te gaan rijden :)
@_Pien_, volgens mij bedoel je een danger bit, wat verder naar boven al genoemd werd, lijkt inderdaad een goede optie :)
@hestejente, hij lijkt mij wel minder 'heftig' als het pessoabit? Daarbij heb ik ook niet gezegd dat een ongebroken trens (en ja ik weet dat dat geen stang is, voor het geval andere mensen dat niet weten heb ik er een / tussen gezet), onprettig is. Hij lijkt mij alleen minder prettig voor mijn paard dan het bit dat ik nu heb, aangezien het meer druk geeft op de tong.

Bedankt voor de tips :)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 15:40

Hoe zou dit bit volgens jou dan minder heftig moeten zijn? Het ziet er meer uit als een trens maar de werking is hetzelfde.

EllenRose

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-10 15:44

De werking is idd hetzelfde, maar minder heftig. Bij een pessoa zitten de ringen buiten de standaardring en daardoor is het hefboom effect groter.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 15:58

Ik heb het niet over de hefboomwerking maar over de kantelende beweging in de mond.

Blue9

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 16:03

Ik wil ook net zeggen, de werking is precies hetzelfde. Ik zit in het springwereldje en je ziet mensen inderdaad vaak denken dat dit bit zachter of minder erg is. Toch is het een net zo'n gemeen bit. Je kan zo'n scherp bit erin hangen als je wil, na een tijd rent hij toch ook daar doorheen.

Ik snap ook het idee niet helemaal om daarna weer met een gewoon bit te gaan rijden? Door een scherp bit leert je paad heus niet te wachten zodat hij dat later met een gewoon bitje ook doet.

EllenRose

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-10 16:26

@hestejente, dan hebben we het idd niet over hetzelfde ;) Als een yankee trens de zelfde kantelende beweging maakt als een pessoa lijkt me dat idd niet fijn.

Blue9

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 18:33

Die maakt hij. Ligt er ook nog aan hoe dat je het bit vast maakt maar als je zoals het moet het bakstuk in het bovenste ringetje vastmaakt en de teugel in de onderste dan kantelt ie inderdaad. Dat is juist de intentie van het bit.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 18:52

Blue9 schreef:
Die maakt hij. Ligt er ook nog aan hoe dat je het bit vast maakt maar als je zoals het moet het bakstuk in het bovenste ringetje vastmaakt en de teugel in de onderste dan kantelt ie inderdaad. Dat is juist de intentie van het bit.

Jup. Zelfde als een pessoabit of een ophaaltrens. Die krengen kantelen en beuken tegen de kiezen van je paard :\