Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

melsh schreef:
Overal waar ik kijk is het alleen 13.5, dus ik acht de kans klein.
Maxielover schreef:melsh schreef:[img]http://clx.com.br.nl/project/img/cat/259919.gif[img]
Overal waar ik kijk is het alleen 13.5, dus ik acht de kans klein.
Als je een kneveltrens bedoelt, dan is dat geen kneveltrens... Dat lijkt meer op een IJslands bit. Bij mijn weten is dit een kneveltrens :
http://www.gravenmate.com/Informatie/Tips/image015.jpg
En die heb je dan weer in verschillende uitvoeringen (enkelgebroken, dubbelgebroken, met tongspeeltje, van rubber, etc.) Volgens mij zijn deze bitten in de meeste winkels gewoon in alle maten te krijgen... Volgens mij werkt een kneveltrens zachter in dan een normale trens omdat ie een stillere ligging heeft...

Myca schreef:Misschien kan je hier wat mee? Net even anders, maar het komt wel in de buurt.
Die dubbelgebroken kneveltrens van blz 1 is er in ieder geval tot 15,2cm.
Het is wel erg breed hoor, heeft jouw Fjord zo'n grote mond?
http://www.equimatch.nl/default.asp?clu ... ageid=228&

melsh schreef:Je maakt die pinnetjes aan de kant van het gespje los, steekt het door de ringen van de ophaaltrens heen en maakt de pinnetjes weer vast
Is niet heel moeilijk hoor. Vraag me alleen af of die rekbare bakstukken niet heel erg gaan "slobberen" na een tijdje...
Paintlinger schreef:Alane....das geen westernbit
Neigt eerder naar ijslands....
Ik neem aan dat je de IJslandse kandarre bedoelt. En nee, het bit dat ts bedoelt lijkt daar NIET op. De schenkeltrens (overigens vreemd dat dit bit trens genoemd wordt terwijl het heel anders werkt maar dat is weer een andere kwestie) heeft een werking die vergelijkbaar is met de ophaaltrens en pessoa, namelijk dat het bit naar achteren rolt wanneer de teugels worden aangenomen. Een IJslandse kandarre heeft dit niet. Overigens vind ik een schenkeltrens een eerlijker bit dan een pessoa simpelweg omdat hij een kinketting heeft.hestejente schreef:Paintlinger schreef:Alane....das geen westernbit
Zucht. Mijn IJslander heeft een bustrensIk neem aan dat je de IJslandse kandarre bedoelt. En nee, het bit dat ts bedoelt lijkt daar NIET op. De schenkeltrens (overigens vreemd dat dit bit trens genoemd wordt terwijl het heel anders werkt maar dat is weer een andere kwestie) heeft een werking die vergelijkbaar is met de ophaaltrens en pessoa, namelijk dat het bit naar achteren rolt wanneer de teugels worden aangenomen. Een IJslandse kandarre heeft dit niet. Overigens vind ik een schenkeltrens een eerlijker bit dan een pessoa simpelweg omdat hij een kinketting heeft.
Stomtoevallig heb ik vandaag voor het eerst met zo'n schenkel"trens" gereden. Op een quarter. TS, wellicht dat je in de tackroom hier op bokt meer informatie vindt?
Paintlinger schreef:Alane....das geen westernbit

Alane schreef:was even in de greenbeans met deze:
ijslands is het zeker niet....
Als ze mij vragen naar een schenkeltrens, dan denk ik gelijk aan een kneveltrens
Ik hou het ook liever simpel met bitten.... die ophaaltrensen vind ik niets...
melsh schreef:Mijn pony doet lastiger op haar pessoa dan op een dubbelgebroken bitje... Dus inderdaad, simplicity is the key.
hestejente schreef:melsh schreef:Mijn pony doet lastiger op haar pessoa dan op een dubbelgebroken bitje... Dus inderdaad, simplicity is the key.
Ja, een pessoa doet meer pijn. Daar gaat je pony meer van protesteren dan van een gewone trens.
@ TS: mijn paard heef er ook een tijd een handje van gehad om er vandoor te gaan. Hop, zwaarder bit erin, dacht ik. Wat bleek:
- hij deed het nog steeds met dat andere bit
- hij was nogal verwend (in die periode had ik hem net) en inmiddels begint 't al op een opgevoed paard te lijken en flikt hij zulke ongein niet meer
- hij bleek ook nog eens te verrekken van de pijn.
Dus voor mij en mijn paard was een ander bit geen oplossing voor het probleem dat ik had.
melsh schreef:Alane schreef:was even in de greenbeans met deze:
ijslands is het zeker niet....
Als ze mij vragen naar een schenkeltrens, dan denk ik gelijk aan een kneveltrens
Ik hou het ook liever simpel met bitten.... die ophaaltrensen vind ik niets...
Mijn pony doet lastiger op haar pessoa dan op een dubbelgebroken bitje... Dus inderdaad, simplicity is the key.
) Alane schreef:precies, kijken waarom het paard doet wat het doet, en de oorzaak wegnemen.
juist als ze hard en stug zijn in de mond, een zachter bit...
ik vind 15 cm nogal enorm voor een fjord...
wij hebben een paard met een redelijk groot hoofd, maar die komt niet verder dan 14.5 cm... en dat vind ik al erg groot (en lastig om een passend bit te vinden... 2e hands om uit te proberen)