Flairsysteem

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Magika

Flairsysteem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-10 12:24

Ik zit erover na te denken om mijn zadel om te laten bouwen met flairsysteem.

Weet iemand misschien wat ongeveer de totale kosten hiervan zijn?

En is dit mogelijk in elk zadeltype?

Alvast bedankt voor reacties.

marimba

Re: Flairsysteem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 12:26

niet doen, ik volg momenteel een cursus bij tom van den brink en lucht kan geen druk verdelen laat je kussens door een goede zadelmaker met wol opvullen

Bubsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 12:33

Marimba, wellicht verstandig je mening te onderbouwen? Vooral omdat testresultaten met drukmeters hele andere dingen laten zien?

Ts, flair inbouwen kost gemiddeld zo'n 550,- euro. Opzich kan het in ieder zadel, maar voorwaarde is natuurlijk wel dat het zadel/kussens/kanaal past op het paard, met kussens alleen krijg je een zadel niet passend.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 12:36

Tja, ik heb er persoonlijk geen goede ervaringen mee. Een heel gedoe voordat e.e.a. precies goed aangepast is. Je moet er steeds iemand bijhalen als er wat verandert moet worden (meer/minder lucht) en een lekke kamer wat het nodige ongerief en kosten meebrengt. Ik houd het wel bij wol.

Bubsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 12:38

aslo schreef:
Tja, ik heb er persoonlijk geen goede ervaringen mee. Een heel gedoe voordat e.e.a. precies goed aangepast is. Je moet er steeds iemand bijhalen als er wat verandert moet worden (meer/minder lucht) en een lekke kamer wat het nodige ongerief en kosten meebrengt. Ik houd het wel bij wol.

En dat hoeft bij een wol zadel niet? :+

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 17:03

idd bij een wolzadel moet het net zo goed elke keer aangepast worden. ik heb nu een jaar mijn WOW (met flair dus) en die is 1 keer aangepast tussendoor. Dat zou ik met een wolzadel ook 1 keer per jaar laten doen. Verder gaat een kamer echt niet zo snel lek hoor, het is geen ballon waar je inprikt.

Ik heb juist ontzettend goede resultaten met lucht, die verdeelt de druk juist beter dan wol, en mijn paard heeft in een jaar tijd flink meer bespiering en beter ruggebruik gekregen!

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 17:06

Ik vind dat lucht juist beter druk verdeeld.Hou je hand maar eens tussen zadel en rug en je voelt niets geen druk.
Met wol heb je dit wel.Ik heb ook in 1 zadel flair en dat bevalt prima!
Het paard waar ik toen mee reed is er enorm op vooruit gegaan.Ik had wel idee dat ik wat lucht kwijt raakte na bepaalde tijd.

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 18:06

ambre schreef:
Ik vind dat lucht juist beter druk verdeeld.Hou je hand maar eens tussen zadel en rug en je voelt niets geen druk.
Met wol heb je dit wel.Ik heb ook in 1 zadel flair en dat bevalt prima!
Het paard waar ik toen mee reed is er enorm op vooruit gegaan.Ik had wel idee dat ik wat lucht kwijt raakte na bepaalde tijd.

had ik ook,maar met wol moet je ook opvullen, met lucht dus hetzelfde, alleen een flairzadel vul je op met lucht :Y)

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 18:10

Ja,maar met wol opvullen vind ik niets,je duwt in principe wol erbij en dat kun je mijn inziens niet doen zonder toch wat onregelmatigheden te krijgen.
Ik vervang dus liever de hele vulling...
Bovendien is diegene die bij mij lucht bij kwam vullen niet zo vaak in de buurt.Maar een goede zadelmaker die aan huis komt is hier toch een probleem.