boomloos zadel en gewicht ruiter

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Stephanie_86

boomloos zadel en gewicht ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-10 06:56

hallo beste mensen
ik heb gezocht naar dit onderwerp en kon niks vinden dus vandaar een nieuw topic

een beetje een rare vraag denk ik maar ik wil op mijn verzorgtinker (de eigenaar rijd niet) een boomloos zadel gaan gebruiken maar nu is mijn vraag ik ben een zware ruiter kan ik dan beter een boomloos zadel gaan gebruiken of een zadel met boom heb nu een wintec zadel erop liggen.

midgie

Re: boomloos zadel en gewicht ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 08:50

De boomloze zadels van barefoot , hebben tegenwoordig het VPS systeem en die verdeelt de druk heel goed, ook voor de wat zwaardere ruiter,

Denk ook dat je niet alleen naar het zadel moet gaan kijken, maar ook uit je eigen balans en dat van het paard, want een zware ruiter die goed in balans zit en het paard netjes heeft getraind zodat hij sterk genoeg is om een ruiter te dragen, brengt minder schade aan dan een lichte ruiter die totaal niet kan zitten, of het paard helemaal uit balans loopt met een weg gedrukte rug b.v

Dus zou me over het gewicht niet zoveel zorgen maken met of zonder zadel als je zelf technisch goed kan rijden.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 08:53

Het gewicht moet zoveel mogelijk verdeelt worden, maar het grote probleem bij boomloze zadels kan blijven (zeker als je gewichtig bent) de punt belasting tijdens het lichtrijden.

Een paard draagt zijn ruiter niet met zijn rugspieren, maar met goed getrainde buik spieren. de belangrijkste in dit verhaal zijn de iliopsoas en de abdominalus

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 13:27

RT-P >> HAR

Stephanie_86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-10 18:30

Elles schreef:
RT-P >> HAR

wat bedoel je hiermee??

dank je wel voor de info maar nu weet ik nog niet helemaal wat beter is voor mn paard hij is heel compact gebouwd en heeft dus een korte rug
annebe schreef:
Het gewicht moet zoveel mogelijk verdeelt worden, maar het grote probleem bij boomloze zadels kan blijven (zeker als je gewichtig bent) de punt belasting tijdens het lichtrijden.

Een paard draagt zijn ruiter niet met zijn rugspieren, maar met goed getrainde buik spieren. de belangrijkste in dit verhaal zijn de iliopsoas en de abdominalus
hoe kan ik die het beste trainen???

hopenlijk krijg ik wat meer info

dank jullie alvast

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 08:12

Buikspieren train je het beste door simpel balkjes te lopen en daar een stukje afwisseling in te zetten.

1) Balkjes allemaal op de grond
2) één uiteinde op een verhoging en de volgende balk de andere uiteinde op een verhoging.
3) echte cavalettie (dus balkjes allemaal op een verhoging)
4) Waaieren vormige cavalettie
5) alle balkjes kriskrass op elkaar, naast elkaar en door elkaar!
(Dit werkt ook goed om ze allert te maken waar ze hun hoeven neer gaan zetten, soort denkspel)

Daarnaast overgangen en schijnovergangen rijden.
En wijken.

twister10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 09:13

hallo ik had je al een mailtje gestuurt, ik heb zelf ook nog een pro trekker flexibele zadel ,is boomloos maar wel met kussens .is ruim verstelbaar ook in de lengte ,omdat mijn tinker ook een korte rug heb , maar ik een 18 inc nodig had zijn de kussen kleiner 17 inch kan je verwisselen , zit vast met klittenband, het zadel zit erg goed schuift niet en het paard is veel ontspannerder, je kan het zadel vinden op de site van green distance.
zou mischien ook een optie kunnen zijn.

Piloetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 21:18

Ik las op de site van barefoot.be dat zwaardere ruiters ( boven 90 kilo) het zadel gematigd moeten gebruiken en het best een andere pad kunnen gebruiken met extra dikke inlages...

Ik hoop dat je hier nog iets aan hebt ;)

groetjes Renske

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 10:58

rensiepensie schreef:
Ik las op de site van barefoot.be dat zwaardere ruiters ( boven 90 kilo) het zadel gematigd moeten gebruiken en het best een andere pad kunnen gebruiken met extra dikke inlages...

groetjes Renske

Maar ook met dikke inlages houd je piek drukkingen. Vergelijkbaar is het verhaal van de princes op de erwt
Ik vind mijzelf eigenlijk al te zwaar voor een boomloos zadel zelfs met een goede pad met dubbele inlages(heb daar vroeger gewoon drukplekken van gekregen :( ). VPS heb ik nog niet geprobeerd.
Ik zal zelf denk ik iets van 73 kg zijn.

Ben je iets zwaarder en heeft je paard niet zo'n moeilijke rug dan adviseer ik om te zoeken naar een zadel met boom.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 17:49

Momenteel rijd ik ook (tijdelijk) met een boomloos zadel, ik weeg rond de 70 kilo en ben behoorlijk lang voor mijn IJslandertje. Juist vanwege de piekbelasting heb ik ervoor gekozen om zonder beugels te rijden, mijn paard zit in alle gangen heel comfortabel en eerlijk gezegd tölt hij met dit zadeltje veel beter dan zonder zadel of met het boomzadel. Dus wanneer ik het boomloze zadel gebruik draaf ik eigenlijk heel weinig :o

Piloetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 17:07

Cowgirl schreef:
rensiepensie schreef:

groetjes Renske

Maar ook met dikke inlages houd je piek drukkingen. Vergelijkbaar is het verhaal van de princes op de erwt
Ik vind mijzelf eigenlijk al te zwaar voor een boomloos zadel zelfs met een goede pad met dubbele inlages(heb daar vroeger gewoon drukplekken van gekregen :( ). VPS heb ik nog niet geprobeerd.
Ik zal zelf denk ik iets van 73 kg zijn.

Ben je iets zwaarder en heeft je paard niet zo'n moeilijke rug dan adviseer ik om te zoeken naar een zadel met boom.

Ik weeg zelf 70 kilo, en met een barefootzadel met vps, plus pad met extra dikke inlages kan ik gewoon een dagtocht maken. Ik sta alleen niet in het zadel dus ik probeer het draven tot een minimum te beperken, en als ik draaf dan rij ik licht op mijn knieën, maar maak er gaan sta-zit sta-zit wedstrijdje van, dat is voor zowel mijn paard als mijzelf erg vermoeiend. Het idee van een boomlooszadel is toch ook dat je zoveel mogelijk meegaat met de natuurlijke beweging van je paard. Wat de meeste mensen als lichtrijden beschouwen is dus niet geschikt om urenlang op een boomloos zadel te doen. Dus zolang je je beugels alleen gebruikt voor steun, een passend paard hebt voor je lengte/gewicht, en met een goed kwaliteits boomlooszadel rijdt en de daarbij behoorde goede kwaliteitsproducten, zoals een pad dan kun je prima uit de voeten met een boomlooszadel, althans dat is als je recreatief rijdt zoals ik. Voor veel dressuur en dus veel draf vind ik het persoonlijk dus niet zo'n geschikt zadel. En als je eigenlijk iets te zwaar bent voor je paard dan zou ik het advies van barefoot opvolgen en het gebruik van het zadel tot een minimum beperken.

Ik heb het zadel nog geen jaren, dus ben trouwens geen ervaringsdeskundige, maar dit voorgaande is gebaseerd op mijn ervaringen tot nu toe.