Wintec 500 blijft naar voren schuiven na veel aanpassingen..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

frodo77

Wintec 500 blijft naar voren schuiven na veel aanpassingen..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-10 22:14

Hoi hoi,

Ik heb voor mijn jonge paard een wintec 500 dressuur zadel GEEN cair maar gewoon wol erin. Ik heb gekozen voor dit zadel omdat er zoveel aan te passen is en het paard tot zijn 7de/8ste het hartst groeit. En dan pas een leer zadel wil kopen.
Het zadel is vorig jaar juli opgevult, januari nagekeken en het lag toen nog helemaal goed, een maand later schuift het naar voren ;( tot echt ver over zijn schouders.

Vorige week een andere zadelmaker er naar laten kijken, hij heeft gekeken naar de bespiering van het paard, niks raars op te zien. Toen gekeken of hij gevoelig of pijn had op zijn rug en schouders ook helemaal goed. Ook snapt hij niet dat het zadel kans heeft op schuiven. De boommaat is goed ( zwart ) kleiner kan echt niet. Het zadel is goed opgevult. Nu heeft hij wat wol naar achter geplaatst zodat er in het midden van het zadel iets minder bol gevult is. Dit is het enige wat hij kan ontdekken. Hij vond het trouwens erg verstandig om met dit zadel te beginnen met zo'n jong paard.

Wat kan het nu nog zijn dat het zadel blijft schuiven? Met een dikke pad en bontje blijft het zadel wel goed liggen. Maar ik vind dat je zonder dat moet kunnen rijden omdat het zadel gewoon moet passen.

Heeft iemand anders dit ook mee gemaakt? Nu al een leer zadel kopen is geen optie omdat ik dan over een half jaar/ 1 jaar weer een ander zadel moet kopen.......wat nu?

Groetjes

calypsoo

Re: Wintec 500 blijft naar voren schuiven na veel aanpassingen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 22:21

ik heb dit probleem dus ook heel erg:(. ik zou graag willen weten wat je er aan kunt doen. het zit ook niet lekker. ik heb er ook wel een goeie boom in en het is goed op gevuld.
ik zit er wel aan te denken om een leren zadel te kopen. maarja dan moet je moeke wel willen he. ;)

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 22:23

ik weet niet wat je uit wil geven,maar het is duidelijk dat je zadel niet past.

is een wow zadel niks voor je?dat kan heel goed aangepast worden als je paard erg veranderd in bespiering

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 22:26

Als het met een dikke pad of bontje wel goed ligt, dan is de boom misschien toch nog net iets te breed...
ik heb ook een wintec en toen een msfc consulente langskwam zei die eerst de boom is te smal, ik heb de groene (1 maat smaller dan de standaard zwarte boom). Dus zwarte boom er terug in tot ik ging rijden en toen bewoog m'n zadel alle kanten op schoof langzaam naar rechts op de linkerhand en weer naar links op de linkerhand. en de lepel kwam los van de rug...
Dus toch maar bij de groene gebleven. Alles moet kloppen zowel in stand als in beweging en dit is afhankelijk van de bespiering.
Veel succes met ze zoektocht naar de oplossing en/of een nieuw zadel

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 22:31

ik herken dat van het zadel! ik had dat ook, mijn paar dis redelijk rond geribt en heeft weinig schouder.. Haar singel geul ligt ver naar voren en de singelstoten van het zadel liggen in het midden van het zadel. Daardoor trekt het zadel naar voren. Ik heb nu een zadel met een singelstoot onder de wrong en de andere zit aan een soort van gordel zeg maar, die is beweegbaar.. Als je echt een goede zadel maker wil hebben kijk dan eens op http://www.superhorse.nl
Laatst bijgewerkt door Mariposa11 op 12-03-10 22:35, in het totaal 1 keer bewerkt

frodo77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-10 22:34

Dankjewel voor jullie reacties,
Zo te lezen ben ik niet de enige met dit (soort gelijke ) probleem....
Een wow zadel vind ik voor nu nog te duur ( wil zelf uiteindelijk een tietse zadel kopen, heb een fries )
We hebben er een kleinere boom op gehad maar dat knelde gelijk kreeg het niet eens over de zijkanten van zijn schoft...... Hopelijk komt er nog een oplossing.........hij gaat gelukkig van de zomer het land op en mag dan weer even paard zijn en komt dan niet veel meer onder het zadel behalve voor een bosritje of te longeren.
Maar weet me geen raad meer met dit zadel......

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 10:54

Het zou kunnen, dat de singelstoten te ver naar achteren liggen voor de singelgroeve van je paard. Als de singelgroeve vlak achter het voorbeen ligt en je singel ligt uit zichzelf 10cm er achter, dan zal hij naar voren schuiven en het zadel meenemen. Ik ga nu naar een zadel met een singelstoot aan de voorboom, ookal was ik daar in eerste instantie op tegen.

Askim

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 10:59

Misschien dat het zadel gewoon echt niet geschrikt is voor jouw paard...
Dat kan ook met sommige zadels dat het gewoon echt niks is voor je paard..
Want een zadel hoort niet naar voren te schuiven..
succes ermee!

frodo77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-10 20:01

Dankjulliewel, zal nog eens goed kijken wat ik er nog aan doen...... ;)

pipenik

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 00:18

Heb dit probleem ook gehad met de 500.
Vond ook dat het erg moeilijk was om de juiste houding te behouden op het gladde zadel.
Vooral mijn benen begon ik erg af te steken op het gladde zadel.
Heb nu de 2000 en die ligt super.
Maar wintec ligt echt niet op alle paarden goed ondanks de verwisselbare boom.
Door het suedine blijft mijn houding ook goed.

Marrit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 16:33

Veel Friezen zijn aardig rondgeribt, met weinig schoft. Als dan ook je singelgroeve ver naar achteren ligt, kom je niet zo heel ver met confectiezadels ben ik bang... Je zou nog een banaansingeltje kunnen proberen, maar als dat ook geen succes is, zal je toch echt een ander zadel moeten gaan kopen ben ik bang.. Succes!

Jschaffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 16:36

hallo,

Op mijn fries schoof het zadel ook erg (heb geen wintec) heb nu een matje bij divoza gekocht en het ligt. zadel en paard is na gekeken makeerd niks aan

jessica

vordur

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 16:43

Vaak wil voor dit soort problemen een bananensinge
nog wel eens helpen.

Prince

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 20:52

Heb hetzelfde probleem gehad met Wintec (pro dressuur) zadel en rondgeribte pony zonder schoft.
Ook van alles geprobeerd (banaansingel, antislippad, andere boom) maar zadel bleef naar voren schuiven.
Overgestapt op een Massimo Son en probleem doet zich niet meer voor (even afkloppen ;) ).
Voordeel van dit zadel is ook dat de boom nog aangepast kan worden door zadelmaker, mocht mijn pony
na enige tijd in bespiering veranderen (ze is momenteel 3,5 jaar).

littleloekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 08:21

Ik denk dat een wintec niet geschikt is voor de bouw van je paard. Mischien kan je een keer Thorowood(weet niet hoe je dat typt :o passen?

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 17:48

Marrit13 schreef:
Veel Friezen zijn aardig rondgeribt, met weinig schoft. Als dan ook je singelgroeve ver naar achteren ligt, kom je niet zo heel ver met confectiezadels ben ik bang... Je zou nog een banaansingeltje kunnen proberen, maar als dat ook geen succes is, zal je toch echt een ander zadel moeten gaan kopen ben ik bang.. Succes!

Naar voren bedoel je, neem ik aan.

Darkness85

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 16:23

Snoevie schreef:
ik weet niet wat je uit wil geven,maar het is duidelijk dat je zadel niet past.

is een wow zadel niks voor je?dat kan heel goed aangepast worden als je paard erg veranderd in bespiering

Ik heb een nieuwe WOW aanlaten meten. Maar dat bleek later dus niet te passen. Mn paard kreeg 3 drukkingen. Ook na aanpassen en andere boom en kussens geen verbetering.
Heb een ouwe Wintec geleend van een vriendin. En die lag als een huis.
Dus een WOW is ook niiet alles... ;)

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 16:50

ik zeg toch ook niet dat dat alles is?ik draag alleen een tip aan,jij maakt ervan dat het ook niet alles is.

maar dat je wow zadel niet past,is dan wel een fout van degene die hem aangemeten heeft bij je.
balen hoor,want ze zijn behoorlijk duur!

calypsoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 14:43

kan je wow zadels niet helemaal aanpassen?
heb geen ervaring of verstand van wow hoor maar dit lees ik wel vaak.

mijn pony is slank en heeft een hogere schoft en daarbij schuift het zadel ook naar voren!

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 16:16

jawel je kan een wow zadel zo aanpassen dat het voor 95% van de paarden past.

maar dan heb je natuurlijk wel een kundige zadelpasser nodig.

Emma

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 16:18

mijn wintec had dit ook heel erg. je kan overwegen om een 2ehands leren zadel te kopen?

Marrit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 15:27

Tessebes schreef:
Marrit13 schreef:

Naar voren bedoel je, neem ik aan.

Ja naar voren bedoel ik, excuus (het is ook maar net hoe je staat _O- :+ )

frodo77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-10 17:41

Dankjulliewel, heb het zadel door een andere zadelmaker laten nakijken en kreeg dit advies:
Hij vind het veel te zone om een ander duur zadel te gaan kopen omdat het paard nog erg gaat groeien.
Het paard is wat ingevallen naast zijn schoft ( hij heeft voor een fries een aardige schoft, het is ook niet echt een ronde fries, meer het luxe type ) maar bij zijn ribben is hij goed dus kan er geen kleine boom in omdat het dan gaat knellen bij zijn ribben.
Maar het zou dan wel beter liggen bij zijn schoft. Nu moet ik het zadel opvullen met een bondt eronder en een anti schuifmat. En dan het paard meer longeren ( lang en laag ) dan rijden en dan spieren kweken op zijn rug. En binnen kort gaat het paard de wei op dus zegt hij dit moet je doen en als er meer vet en spieren op zijn rug is zal het zadel weer passen ;)

Dus word afwachten...........want aan het zadel zelf valt niks meer te doen en een ander zadel heeft weinig zin omdat het over een tijd niet meer gaat passen vanwege zijn groei........ Het zadel ligt met dat bont en anti schijfpad goed. De druk is verdeeld en het zadel blijft liggen. Dus gaan het zo maar 2 maanden uitzingen en minder rijden en dan hopelijk past het snel weer.................