Deken Wassen

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

lovepalomina

Deken Wassen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-10 20:15

Hallo Bokkers,
Ik heb gezocht, maar heb het nergens kunnen vinden.
Ik wil wel eens proberen mijn winterdeken te wassen, maar nu is de vraag, hoe!? Hoe warm moet de wasmachine, moet ik het uberhaupt wel doen, enz.
Alvast bedankt.

amaretto20

Re: Deken Wassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 20:17

ik was de mijne op 30 gr , ligt ook aan of je deken in het wasmachine kan is hij waterdicht zou ik het niet doen
maar wegbrengen

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 22:37

Ik waste mijn winterdekens ook zelf, maat 185 tot 200grams passen NETaan in de machine. Moet ik ze wel 2x wassen. Nu is zie uit die maat gegroeid, en passen ze niet meer..
Ik ga ze dus wegbrengen. Maar ponydekens ofzo, en fleecedekens, regendekens ongevoerd, of vliegendekens kun je makkelijk zelf wassen hoor, OOK waterdichte.
Was de waterdichte dan wel ZONDER wasmiddel, en ook geen wasverzachter gebruiken!
Als de deken helemaal droog is goed inspuiten met een impregneerspray, en hij doet het weer ;) :D
Succes!

Black_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 23:13

ik was mijn staldekens altijd op 30 graden en dat gaat prima :)

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 23:17

Wij hebben een wasserette in de buurt die speciale professionele wasmachines voor paardenspullen heeft ;)
Wij doen dit omdat er, zelfs al borstel je ze af, er altijd nog wat haar op de dekens blijft zitten, die ook in de wasmachine blijven zitten waardoor de machine sneller stukgaat. Daar kost het iets meer, maar is iig wel groot genoeg, in 1 machine passen ruim 2 tot 3 paardendekens in :)

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 23:18

winter ( waterdichte) deken was ik nooit
erna kan ik ze namelijk niet meer gebruiken
gewoon afspuiten met hoge druk of met borstel

fleece, vliegen en dunne dekens was ik gewoon zelf in machine op 30 graden

Mies

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 23:39

Ik breng ze naar de stomerij. :j

RianneRianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 23:41

ik durf dat niet zelf te doen, dus ik breng ze naar de stomerij!

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 23:41

Gaat het om staldekens of waterdichte dekens?

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 23:45

Ik was mijn dekens altijd zelf. Hebben een 8 kilo machine, en dekens passen er best goed is.

Ik was ze 1x heel intensief zonder middelen, (voor was, progamma, en na spoelen )
En daarna met was middel speciaal voor waterdichte jassen. Gaat erg goed.

Dekens worden mooi schoon.

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 23:45

Hallo,
Ben heel benieuwd of een winterdeken wel goed past in je wasmachine, anders krijg je hem niet goed schoon.
Ik was al mijn dekens zelf, behalve de dikke winterdeken, want die is dus te groot.
De minder dikke dekens gaan op 30 graden. Om de metalen sluitingen doe ik een paar washandjes die ik vast maak met een elastiek. Dit voorkomt dat het metaal je trommel kapot slaat.
Verder maak ik de dekens eerst haarvrij met een rubberen borstel (te koop bij de Blokker, ziet er uit als een handveger, maar dan met rubberen "haren"). Dan nog een keer de stofzuiger eroverheen.
Voor het waterdicht maken gebruik ik het zelfde spul als waarmee je jassen waterdicht maakt. Is kant en klaar was-spul te kopen in een flesje, en dan hoeft er geen zeep oid meer bij.
Succes

lovepalomina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-10 09:25

Allemaal heel erg bedankt voor jullie tips! Het gaat om een waterdichte deken.

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 09:30

Ik heb een aparte wasmachine in de paardenstal staan. Die heb ik op marktplaats gekocht. Hij heeft een inhoud van 7 kilo. Ik was alle dekens zelf. Behalve de winterdekens, die passen er niet in.
Ik was de regendekens wel met apart wasmiddel voor het waterdicht houden van de dekens.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 09:33

waterdichte deken niet wassen...
Wat ik doe in de zomer is de binnenkant met een emmer warm water met wat wasmiddel erin en dan met een borstel...daarna met de slang schoonspuiten.

Buitenkant met gewoon water en een borstel....en drie man roepen om de deken ergens op te hangen :D

Staldekens kunnen soms in de wasmachine...hangt af van de grote en de dikte.
Ik heb het 1x geprobeert...erin ging....eruit halen eindigde op de grond zittend met mijn voeten tegen de wasmachine,om het ding op zijn plek te houden....en met veel gevloek de deken eruit gekregen.
Die gooi ik nu zomers in een grote cementkuip en dansen maar!(maar het is hier zomers bloedheet,dat scheelt)

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 13:44

Een waterdichte deken kan gewassen worden met koud water, zonder wasmiddel, of met een wasmiddel speciaal voor waterdichte paardendekens.
Een winterdeken zal hoogstwaarschijnlijk niet in je wasmachine passen, dus die kan je het beste naar een bedrijf brengen die paardendekens wast. NB: niet naar de stomerij brengen! Dit tast de waterdichtheid aan.

_Epplejeck_

Woonplaats: Drachten-Heemskerk-Eindhoven-Zwolle-Groningen-Breda-Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 17:15

Laat je deken lekker wassen bij een dekenwasserij.
Voor een klein bedrag is die weer fris, waterdicht en soms ook gerepareerd.
Een dekenwasserij heeft een ander soort wasmachine. Die kan namelijk het water met haren, stroo enz dicrect in het riool pompen. Met een gewone wasmachine blijft het ergens achter in de wasmachine.... En ik hoef denk ik niet uit te leggen dat het niet echt lekker is als je de volgende keer je handdoeken wast en die zitten onder de paardenharen ....

amaretto20

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 17:38

wij hebben een apparte wasmachine voor paardenspullen dus geen haren , want die haal ik er eerst af
bij de wasserij gaat het vaak fout dekens kwijt of verkeerde dekens die je terugkrijgt |(

marisjee91

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 17:40

Ik breng mn dekens bij de stomerij

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 18:03

marisjee91 schreef:
Ik breng mn dekens bij de stomerij

Dat tast de waterdichtheid van de dekens aan.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 10:08

Ik laat waterdichte dekens wassen voor 8 euro bij een ruitershop.
Andere dekens wassen we in de machine en kan dat niet dan leg ik in de badkuip om te weken en spoel ze daarna schoon.

naffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 16:23

AaronYve schreef:
Ik laat waterdichte dekens wassen voor 8 euro bij een ruitershop.
Andere dekens wassen we in de machine en kan dat niet dan leg ik in de badkuip om te weken en spoel ze daarna schoon.

Dat is niet duur 8 euro. Zijn ze dan ook waterdicht? Ik betaal voor wassen inclusief behandeling voor waterdicht houden 15 euro. Welke regio zit deze dekenwasserij?

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 16:33

Regio midden Limburg en ze zijn dan inderdaad waterdicht.

Niene87

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 19:03

Wij laten de dekens altijd op stal wassen, maar dit gebeurd ook op 30 gr. en zorg dat als je paard veel haart dat dan de haren er grotendeels wel af zijn.

lovepalomina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-10 21:05

Dank jullie wel voor jullie antwoorden! Ik kan hem zo te zien maar beter wassen bij een dekenwasserij.

lisch

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 21:15

hallo mensen.

ik heb een eigen onderneming voor dekens wassen.
en ook een grote wasmachine en daar kan gerust een waterdichte deken in deze blijft ook wel waterdicht zonder speciaal wasmiddel je kan gewoon geen heet programma draaien daardoor gaat de stof(beschermlaag) kapot. wasmiddel voor waterdicht wassen heb ik ook alleen is dat extra bescherming voor de stof.

bij mij kost het wassen van een winterdeken 7.50 en met speciaal wasmiddel 10 euro.
bij meerde dekens korting.

ik zit in drenthe schoonebeek. voor meer info pb