Jong paard met S-hackamore veel ontspannender?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

palham

Jong paard met S-hackamore veel ontspannender?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-10 16:58

Heb zelf een nu bijna 5 jarige arabier ingereden met wie ik aan het trainen ben voor endurance ritten. Ik heb hem met een sidepull ingereden en gebruik voor het buitenrijden een Gluecksrad. Omdat Aragon buiten vaak met zijn hoofd aan het schudden was en constant probeerde onder de druk van de teugels vandaan te lopen, als we iets langzamer moeten, ben ik gaan experimenten met verschillende bitloze optomingen. Mijn ouder paard loopt bijvoorbeeld heel goed met 'gekruiste' teugels onder de kin en moet ook niets hebben van het Gluecksrad. Nu heb ik vanochtend 2 uur getraind met een S-hackamore en kon Aragon met een heel los teugeltje rijden, hij was veel onspannender in de rug en ook onder het draven en galopperen was hij veel rustiger. Zou hij daarmee aangeven, dat het voor hem veel fijner is met een S-hackamore te rijden. Mijn lijkt het veel strenger, maar blijkbaar geeft hij aan dat hij liever een losse hand wil en een korte ophouding als we langzamer moeten.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 17:14

Ik denk dat je het beste naar je paard kan luisteren en die geeft aan hiermee veel lekkerder te lopen.

Maar: omdat jij weet dat het veel scherper is, kan het ook zijn dat jij (on)bewust veel zachter je hulpen bent gaan geven, waardoor hij het als prettiger ervaart.
Of dit laatste het geval is, weten wij natuurlijk niet en als dat niet zo is zou ik op je paard vertrouwen. Zolang jij er rekening mee houdt dat deze optoming per saldo scherper is, dan is er imo niets mis mee.