Ijslanders en beenbescherming?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

AnneMarieJa

Ijslanders en beenbescherming?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-10 16:29

Hallo,

Ik zat zo na te denken,

Waarom hebben Ijslanders nooit peesbescherming aan?
is daar een reden voor?

Groetjes

AnneMarieJa

Re: Ijslanders en beenbescherming?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-10 17:25

niemand?

upendo

Re: Ijslanders en beenbescherming?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 17:26

Ze hebben wel beenbescherming hoor. :j

Maar heel veel paarden hebben eigenlijk geen beenbescherming nodig. :)

girlyggirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 17:29

in mijn ogen gebruik je beenbescherming alleen als het nodig is, bv bepaalde dresuuroefeningen aanleren, springen. was mijn haf een x na een zware dresuurtraining buiten rondje aan t uitstappen ( incl dus beenbescherming) toen ik een vrouw op een paard tegenkwam en die zei"ahhh wat schattig! een haflinger met beschermers!!!" het was dat ik met mijn mond vol tanden stond want had eigenlijk moeten zeggen "ja,hij loopt M2! en die van jou ?!?!?" }>

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 19:11

er lopen vrij veel ijslanders met beenbescherming rond hoor, maar meestal zijn dat ballenboots of springschoenen voor ...

betee vraag is idd, waarom zoveel niet ijslander wel?
vaak zie ik bandages bij paarden die op dat moment niets toevoegen, zelfde met peesbeschermers etc, vaak worden die omgedaan uit voorzorg, maar zijn ze niet daadwerkelijk nodig ,
soms ook uit voorzorg bij het springen bijvoorbeeld, dan vind ik peesjes en eventueel springschoenen nog wel nuttig, maar vaker zitten er vanalles om de benen een beetje warmte op te bouwen en vast te houden, zonder dat de gebruikte bescherming daadwerkelijk iets toevoegd

bij het aanleren van bepaalde dingen kan bescherming idd ook nuttig zijn, maar ik zie er vaker nadelen in , dan voordelen van

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 20:01

Ik sluit me helemaal bij Sonja_vR aan. Het lijkt tegenwoordig wel alsof peesbeschermers tot de standaard uitrusting behoren, ik denk dat veel mensen zich niet eens afvragen waarom ze al die troep gebruiken.

Daarnaast heeft een IJslander laten we zeggen wat natuurlijker proporties dan de standaard warmbloed. Dat houdt dus in dat ze niet in de knoop raken met die stelten van benen. Ik heb een IJslander, en heel af en toe krijgt hij springschoenen om. Af en toe heeft hij van die periodes, ben er nog niet helemaal uit wat het nou precies is, maar dan loopt hij als een houten kameel in het rond, een zwijnende vierganger, jaja :+ Ik wil niet dat hij tegen z'n eigen voorvoeten schopt met die lange achterbenen van 'm dus dan krijgt hij een tijdje die malle plastic kapjes om. Voor het gewicht hoef ik het niet te doen, ten eerste voel ik geen enkel verschil met of zonder die dingen en daarnaast is mijn paard nog lang niet aan zulke finesses toe. En ik ook niet.
Laatst bijgewerkt door Koper op 12-03-10 20:25, in het totaal 1 keer bewerkt

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 20:05

Ik heb een ijslander en heb niet eens peesbeschermers. Ik heb wel heel goede beschermers voor zijn koten aan de voorbenen, die stammen uit de tijd toen ik nog hoefijzers liet onderslaan.

In de ijslandercultuur worden vaak nog de wat simpelere dingen gebruikt en wordt er minder met setjes gereden valt mij op.

Ik vind peesbeschermers onzin.

Wellicht zou ik dat niet vinden wanneer ik een ander paard had gehad. Mijn ijslander heeft in bijna 4 jaar dat ik hem heb geen dag kreupel gelopen. Dus waarom zou hij bescherming nodig hebben?

ik ben het ook eens met hestejente, mijn ijslander zet zijn voetjes voorzichtig neer en is geen slungel met van die lange benen die in de rondte vliegen. Sommige paarden zijn nogal onhandig, dan zou ik er wellicht ook anders mee omgaan.