Met een gebroken boom je paard zadelmak maken?!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

upendo

Met een gebroken boom je paard zadelmak maken?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-10 18:11

Hallo,

Vandaag kwam ik een advertentie op MP tegen over een zadel dat een gebroken boom had.
In de advertentie stond dat het zadel nog prima gebruikt kon worden om paarden zadelmak te maken.
Daar gingen bij mij mijn nekharen van overeind staan en ik heb de beste verkoper dan ook even gemaild. :+

Ik kreeg een immens bot mailtje terug dat het paard best zadelmak gemaakt kon worden, maar dat je hem er alleen niet mee moest inrijden.

Kan dit?
Of ben ik nou te soft voor een paard dat ik ten allen tijde gewoon een heel zadel op zijn rug zou leggen? :Y)

Tigra_

Re: Met een gebroken boom je paard zadelmak maken?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 18:16

Ligt eraan wat zij onder zadelmak verstaan.
Kan best zijn dat ze met zadelmak alleen bedoelen dat ze het zadel kennen en er in alle gangen goed mee lopen ofzo(zonder ruiter).
Nouja ik zou niet weten waarom je een zadel zou kopen waarvan de boom kapot is. Kost je 2 x geld. Eentje voor zadelmak en dan nog eentje voor inrijden. Dan kan je het in mijn ogen net zo goed in een keer goed doen.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 18:18

zadelmak = zadelmak... dus gwens aan een zadel, niets meer en niets minder.

geen probleem,mits je niet in het zadel gaat zitten....
als je zo'n gevalletje hebt die het prettig vind om te gaan liggen rollen, of achterover klapt. kan er beter een zadel op liggen die al stuk is.. kunnen ze zich er heerlijk mee uitleven... en als ze zich gedragen kan het goede zadel erop.

maw no problemo

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 18:18

zoiets is rijp voor de prullenbak, ook alleen voor te longeren of laten wennen aan een zadel dient deze goed te passen, als al gelijk gevoeligheid of pijn optreden kun je het verder wel shaken

HelgaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 18:19

Monica_1987 schreef:
Kan best zijn dat ze met zadelmak alleen bedoelen dat ze het zadel kennen en er in alle gangen goed mee lopen ofzo(zonder ruiter).
Nouja ik zou niet weten waarom je een zadel zou kopen waarvan de boom kapot is. Kost je 2 x geld. Eentje voor zadelmak en dan nog eentje voor inrijden. Dan kan je het in mijn ogen net zo goed in een keer goed doen.

Ik kan me heel goed voorstellen dat je het paard wilt laten kennismaken met een oud zadel. Een jong paard kan hele onverwachtse bewegingen maken. Ook zal hij zijn balans nog niet volledig hebben. Stel dat hij onder een bok over zijn eigen benen struikelt en valt... Dan wil je niet je zadel van 1500,- op zijn rug hebben liggen...
Ik vind dan ook dat je een paard zadelmak kunt maken met een zadel waarmee de boom gebroken is. Zolang deze maar niet uitsteekt en je er niet bovenop gaat zitten!!

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 18:26

HelgaV schreef:
Monica_1987 schreef:

Ik kan me heel goed voorstellen dat je het paard wilt laten kennismaken met een oud zadel. Een jong paard kan hele onverwachtse bewegingen maken. Ook zal hij zijn balans nog niet volledig hebben. Stel dat hij onder een bok over zijn eigen benen struikelt en valt... Dan wil je niet je zadel van 1500,- op zijn rug hebben liggen...
Ik vind dan ook dat je een paard zadelmak kunt maken met een zadel waarmee de boom gebroken is. Zolang deze maar niet uitsteekt en je er niet bovenop gaat zitten!!

Ik zeg ook niet dat je meteen een nieuw van zoveel moet aanschaffen maar dan kun je beter een goed tweedehands aanschaffen dat gewoon redelijk goed ligt en eventueel aan te passen is zodat je de eerste maanden gewoon verder kan. En niet eerst een kapotte kopen en vervolgens een andere voor weer een paar maandjes dan ben je gewoon meer kwijt en daarbij wat moet je verder met zo'n zadel als je zelf maar 1 paard zadelmak maakt. Vind het eerlijk gezegd weggegooit geld als je het moet gaan kopen.
Als je het toevallig hebt liggen is het wat anders.

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 18:27

zolang er geen uitsteekstels zitten kan je het paard best met een gerbroken boom zadelmak maken, maar je mag er niet in gaan zitten, hangen oid.
alleen ik zou zo'n zadel dus nooit kopen om mijn paard zadelmak te maken omdat dat dus ook weer geld kost, ik zou eerder een oud heel passend zadel kopen (heb ik in de tijd dat ik mijn paardje ging inrijden bijna 14 jaar geleden ook gedaan).
als ik zo'n zadel al had was het een ander vehaal.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 18:28

zolang je er niet op gaat zitten is het prima te gebruiken voor het zadelmak maken.........

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 18:32

Ik zie ook geen probleem, in tegendeel zelfs, laat hem maar ravotten met een oud lijk....

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 22:25

het gebeurd vaak het oude afgedankte ding wordt op het meest moeilijke paard gelegd, laat ze zich maar vreselijk uit leven. Geen beschadigingen aan je dure zadel.

Persoonlijk zou ik het niet doen maar dat is iedereen zijn eigen keuze natuurlijk.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 23:46

Zolang je er niet op gaat zitten en de singel niet al te strak aantrekt lijkt het me geen probleem :n

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 00:11

zo lang er niks scherps te voelen is, en je er geen druk op zet (erover hangen, erin zitten) is het wel een plan om zo'n oud, kapot zadel te gebruiken. beter dat ze zich daarmee uitleven dan met je 2000e kostende dure mooie merkzadel. ;)

maar als het plan is er ook mee te gaan rijden enzo, kopieer dan vast even de link in mijn onderschrift, want die ga je dan wel heel hard nodig hebben! :P

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 00:13

Ja, dat denk ik ook wel :')

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 00:16

Imo niks mis mee. Zadelmak is niet hetzelfde als inrijden of ruitermak maken. Dat is gewoon het laten wennen aan een zadel zoals al gezegd. Zolang er geen gewicht op het zadel drukt is het dus prima te gebruiken.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 00:19

Een dergelijk zadel zou ik helemaal niet op stal willen hebben. Je kunt nooit garanderen dat het niet ooit toch een keer op een paard beland waar de ruiter er vervolgens ook nog op gaat zitten. Er zijn genoeg oude lijken van zadels te vinden waar de boom wel heel van is....

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 00:19

Nou met de "erge" beesten op stal deden we er ook altijd eerst een op de rug die kapot was.
(er staken geen delen uit ofzo)
En als ze zich dan flink hadden uit geleefd en we waren er aan toe om aan te gaan hangen of dergelijke dan ging de oude maar nog hele erop.

Kon prima.
Wij hadden ongeveer 50 paarden per zomer die zadelmak moesten gemaakt worden.
Je wilt niet weten wat die beesten er soms mee uitvoeren.
Meestal krijg je ook niet de makkelijke paarden, maar de paarden waar de particulieren juist niks mee kunnen of ze zijn verpest.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 00:20

Cassidy schreef:
Een dergelijk zadel zou ik helemaal niet op stal willen hebben. Je kunt nooit garanderen dat het niet ooit toch een keer op een paard beland waar de ruiter er vervolgens ook nog op gaat zitten. Er zijn genoeg oude lijken van zadels te vinden waar de boom wel heel van is....

Wij reden met z'n 2en alle paarden.
Geen mens die aan de paarden of zadels kwamen,
Op een manege kan ik mij voorstellen dat zoiets zou kunnen gebeuren.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 00:24

en dan niet te vergeten de zadels waarvan de boom stuk is, niet passen etc zonder dat de eigenaren van die zadels en paarden dat weten.

Ik heb de paarden thuis staan, mijn dochter weet welk zadel kadoek is, en dat zadel gaat er als eerste op... paard braaf dan een goed zadel erop...

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 00:30

Alane schreef:
en dan niet te vergeten de zadels waarvan de boom stuk is, niet passen etc zonder dat de eigenaren van die zadels en paarden dat weten.

Ik heb de paarden thuis staan, mijn dochter weet welk zadel kadoek is, en dat zadel gaat er als eerste op... paard braaf dan een goed zadel erop...

Ja pfff.. dat heb ik dus ook gehad he.
Ik was toen nog erg jong en groen.
Kocht een zadel voor bij mijn pony (bij een zadelmaker)
ongeveer een jaartje mee gereden, toen paste hij niet en is hij de kast ingegaan.
Toen ik jaaaaaren later een keer een nieuw zadeltje wilde had ik die oude meegenomen om ook in te ruilen.
Bleek de boom kapot te zijn.
En ik heb het zadel NOOIT laten vallen.
Dat zadeltje is nooit goed geweest.
Nou daar ga ik dus ook nooit meer heen.

caneitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 17:34

Zoals de meeste zeggen als je hem alleen gebruikt voor zadelmak maken zie ik er het probleem niet van in!