paard heeft een cobneus, fullkeel welk halster geschikt?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ladyson

paard heeft een cobneus, fullkeel welk halster geschikt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-10 11:37

Ik zoek een halster voor mn (verzorgpaardje) omdat ik zijn huidige niet mooi vind en hij ook niet helemaal goed zit. Hoofdstel heb ik ook al moeten verbouwen.

Hij heeft dus een smalle/kleine neus. Een full op zijn strakst is nog steeds veel te los. Maar de keel is nogal breed/groot en een cob op zijn grootst is nog steeds veels te klein.

Met het hoofdstel heb ik dit opgelost door er een full kopstuk op het cob hoofdstel te zetten. Maar dit kan (zo ver ik weet) niet bij halsters.

Hebben jullie een oplossing? Of kennen jullie een bepaald merk wat hier juist zo voor geschikt is?

Nog een foto van zijn hoofd ;)

Afbeelding
* Het rechterpaardje, meteen goed te zien dat neus al op zn strakst zit en bij de keel dat ie vrij groot staat
Laatst bijgewerkt door Ladyson op 10-03-10 11:39, in het totaal 1 keer bewerkt

vwmissy

Re: paard heeft een cobneus, fullkeel welk halster geschikt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 11:39

ik had hetzelfde met mijn arabiertje en ik kocht altijd maat volbloed..

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 11:40

Neem een halster dat verstelbaar is, ook op de neus. Maak er eventueel een paar gaatjes bij zodat hij op de neus ook strak genoeg kan.

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-10 11:43

ohja, slim! is dat "gewoon" bij elke paardenwinkel te koop of moet ik dan echt op zoek?

hij heeft op dit moment een verstelbare neusriem, maar zoals je op de foto ziet is dit een mega lange flap geworden. wat ik zelf niet echt mooi vind, en hij zou best wat strakker nog kunnen maar de gaatjes zijn opgehouden & dan kan ik ze wel bijmaken idd, maar dan wordt die flap nog langer ;(

yoann

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 11:45

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 11:47

Die flap kun je inkorten.
Verder zit er zoveel verschil in halsters, dat je vast wel eentje vind die beter past. Het bakstuk van dit halster is ook wat aan de lange kant vind ik.

Verstelbare halsters heb je trouwens wel hoor bij een ruitersportzaak. Zoals ik al zei heb je halsters in zoveel soorten en maten, geen een full halster is gelijk. Het verschilt ook erg per merk. Misschien kun je je oude halster mee nemen om te vergelijken. Dat is makkelijker dan dat je zonder in de winkel moet inschatten of het past of niet.

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-10 11:53

Oude halster meenemen, dat is ook een handige tip :)

Ik ben zelf op internet gaan zoeken, maat volbloed sprak mij wel aan. Maar nu kom ik ook maat warmbloed tegen. Weet iemand het verschil?

Erna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 11:53

Ik heb een beetje hetzelfde probleem bij mijn paard. Op dit moment heb ik een halster van Tattini voor haar dat goed zit (gekocht bij Hipponet).
Maar ja, zelfs van hetzelfde merk kan het model ineens heel anders zijn. Het beste is inderdaad je oude halster meenemen naar de winkel en daar vergelijken. Of alles opmeten.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 11:54

De mijne precies hetzelfde, van Harry;s Horse past ze een cob, Anky een full, Scapa cob.

Volbloed is andere benaming voor cob, warmbloed is maat full, echt een oplossing is het dus niet.

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-10 11:57

Oh balen, ik dacht handig een speciale maat..

Heeft iemand een foto waarbij een halster "perfect" zit? Dan ga ik hem zo omdoen & dan opmeten.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 12:07

Zo te zien komt het halster van de fjord op jouw foto aardig in de buurt, alleen misschien wat aan de strakke kant bij de kaak. Om de neus vind ik hem wel goed zitten.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 12:11

Mijn paard (IJslander) heeft dit ook, van halsters in maat cob is de keelriem te strak. Die van Harrys Horse in maat cob passen WEL, Eskadron is te klein in cob en net iets te ruim in full :roll: Voor mij wat halsters betreft dus Harrys Horse, met verstelbare neusriem uiteraard ;)

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 00:05

Ik heb voor mijn Fjord een halster maat cob, bij het deel achter de oren zit hij bijna op het grootst, terwijl hij bij de neus op zn kleinst zit. Die zou je dus evt. ook nog kunnen proberen.

Mijn HH halster maat Full is veel te groot bij de neus, maat cob heb ik er niet van.

Coby

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 11:30

Mijn haf heeft dit ook. Ik koop altijd maat full en kort bepaalde delen in. Ook koop ik altijd een halster die in ieder geval ook op de neus verstelbaar is.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 13:39

Je kan trouwens ook een extra karabijnhaak bij de keelriem zetten, Een beetje haak is al snel 8 cm. http://www.rjtools.nl/Webwinkel-Categor ... aken..html Deze zijn verzinkt, rvs is wel veel duurder maar ook sterker, of je dat wil daar is een tweede, maar als 10 cm voldoende is bij de keel bij een cob-hoofdstel zal ik daarvoor gaan want ook de bakstukken zijn wat lang bij dit halster.

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-10 14:07

huh, wat sorry? ;) waar maak ik die dan aan vast? ik begrijp hem niet helemaal

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 14:50

Tussen de eigenlijke musketon en de ring van de keelriem in.

http://www.horseshopinternational.nl/im ... lsterV.jpg hier kan je die goed zien, aan de rechterzijde. Dan moet je uiteraard wel een halster regelen die dat heeft, maar dan kan je waarschijnlijk wel met een cobhalster af.

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 16:18

Ik zou zeggen, een anky halster maat full?
Die halsters vallen klein, dus een full valt tussen een cob en full in. En ze zijn bij de neus verstelbaar, wat in dit geval erg handig is.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 20:33

Ik heb het met mijn paard precies andersom... :+
Een cob-kaak en een full-neus... 8-)

Ik koop altijd cobhalsters die ruim vallen en zowel op de kaak als onder de kin ruim te verstellen zijn, dan kan ik beide aardig op maat krijgen...
Neem ik een full halster hangt de neusriem meestal te laag op de neus...