Thiedemann teugel

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ash_

Thiedemann teugel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-10 21:56

Hallo bokkers,
Zelf ben ik absoluut niet bekend met hulpteugels.
Ik las in een ander topic over een thiedemann teugel. Ik werd benieuwd naar de werking van deze
hulpteugel en hoe ga je er mee om?
Heb op bokt wiki gezocht maar dit werd mij niet duidelijk. Ook via de zoekfunctie kom ik er niet achter.

Is dit een teugel op te gebruiken als een paard met een buitenrit geen rem heeft?

Ben benieuwd.
Groeten
Laatst bijgewerkt door Ash_ op 09-03-10 22:01, in het totaal 1 keer bewerkt

BKS

Re: Thiedemann teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 21:59

Thiedeman werkt in beginsel hetzelfde als een slofteugel maar met dit verschil dat er een begrenzing op zit. Een slof kun je te strak pakken en hierdoor je paar helemaal rond trekken dit kan met een thiedeman niet. Deze teugel komt alleen in actie als het paard zijn hoofd omhoog wil doen, eenmaal weer met de neus omlaag is de inwerking ook weer weg.

visiontimes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 23:21

wat ik wel eraan wil toevoegen is dat de Thiedemann een HULPteugel is en is dus eigenlijk niet bedoeld om permanent mee te rijden. Ik zie regelmatig mensen alledaags rijden met de teugels maar eigenlijk moet je er na een tijd weer vanaf kunnen stappen, zoals met alle hulpteugels. Als je hem ook te strak zet wordt het paard automatisch in de krul getrokken zonder ruimte te krijgen met de gevolgen van dien!

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 06:39

BKS schreef:
Thiedeman werkt in beginsel hetzelfde als een slofteugel maar met dit verschil dat er een begrenzing op zit. Een slof kun je te strak pakken en hierdoor je paar helemaal rond trekken dit kan met een thiedeman niet. Deze teugel komt alleen in actie als het paard zijn hoofd omhoog wil doen, eenmaal weer met de neus omlaag is de inwerking ook weer weg.

Zo begrensd is die thiedeman niet. Even goed doortrekken en je teugels hangen in een boog zodat je alleen nog op thiedeman rijdt, ik zie ze vaak genoeg langskomen.

BKS

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 13:58

In de handen van een leek zonder enige begeleiding met een te kort afgestelde thiedeman zou dit inderdaad het geval kunnen zijn......

Clauwtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 12:11

Een tip die ik ooit heb gekregen, is wat anders dan een thiedeman, is een bit met dubbele ringen, waar je dus 2 paar teugels aan vast kunt maken...Bij die kennis heeft dit goed geholpen met een sterke haf op buitenrit.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 12:13

Een paard dat op de buitenrit geen rem heeft, moet beter aan de hulpen gezet worden. Dat heeft niets met hulpteugels te maken... :n

easterimage

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 12:18

een thiedemannteugel werkt dus hetzelfde als een slof: van de hand van de ruiter door de bitringen naar het midden van de singel tussen de voorbenen van het paard door.

echter, waar de ruiter de slof vasthoudt in de hand (rijdt dus met twee teugels), wordt bij de thiedemann de teugel die naar de singel toegaat vastgemaakt aan een ringetjes die op de teugel gemaakt zijn. De ruiter heeft dan dus maar een teugel in de hand.

Je kunt de thiedemann heel makkelijk verstellen door de ringetjes. als je op buitenrit gaat en het paard is in het begin fris dan zet je m iets strakker zodat de begrenzende werking wat strenger is. als je paard gaat ontspannen kun je de thiedemann wat losser zetten. dan is er bijna geen begrenzing en rijd je dus eigenlijk gewoon met een normale teugel.

voor sommige paarden werkt de thiedemann heel erg goed. het geeft net die lichte begrenzing om een paard er wat makkelijker doorheen te rijden, maar het effect van de teugel en hoe je hem verder hanteert, ligt ook aan de ruiter.

succes grtjs