zadel schuift naar voren bredere of smallere boom??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

lovelyd

zadel schuift naar voren bredere of smallere boom??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-10 18:20

Hallo,

Mijn zadel schuift naar voren... en niet zo'n beetje ook.
Als hij dan helemaal naar voren is geschoven ligt de achterkant ook vrij van de rug...

iemand tips...

Judje

Re: zadel schuift naar voren bredere of smallere boom??

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 18:30

Een zadelmaker erbij halen, om een ander zadel aan te laten meten, dat is denk ik het enige dat je er aan kan doen.
Met een heel klein beetje geluk kan dit zadel misschien nog aangepast worden.

Fredt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 17:56

Klinkt alsof je zadel te breed is van voren.
Als het zadel zo ongelovelijk schuift en de achterkant ook los komt te liggen van de rug zou ik er heel snel een zadelmaker bijhalen!!

noekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 17:59

Inderdaad een zadelmaker erbij halen en vooral niet zelf aan de gang gaan met zadels passen. Je kan meer kapot maken dan je lief is door met een verkeerd zadel te rijden.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 22:39

het lijkt mij dat het zadel te smal is... het schuift naar voren omdat hij op een smallere plek wil gaan liggen.
maar uiteraard is dat via de PC niet te zeggen en moet je er even een zadelmaker bij halen

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 22:45

Ook ervaring mee. Goede zadelmaker erbij halen, die kan je zadel hopelijk nog aanpassen.

lissie23

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 22:55

Zadelmaker....., zeker weten erbij halen. Is ook belangrijk voor de rug van je paard.....

lovelyd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-10 08:02

Pony is niet van mij en de eigenaar vind dat zadels te klein/groot/aanpassen maar niks. Hoe kan zo'n ding nou opeens niet meer passen(snapje??)

Ik heb voor mijn wintec een andere boom opgehaald, en het toen even aan die mensen gevraagt(hebben ook zadelpasservice enz...), dat meisje heeft toevallig hetzelfde zadel als mij. Ik heb uitgelegt wat het probleem was en nu blijkt dus dat er in mijn dressuurzadel waarschijnlijk de breedste boom zit(witte kieffer), kun je je dat voorstellen als je denkt aan een NEw-Forest D-pony???

We gaan dus eventjes een smallere boom erin doen en kijken of het zadel dan al beter ligt. Ligt het zadel niet beter dan zullen we toch echt iets anders moeten gaan vinden.

EN voor de duidelijkheid ik rijd zolang het zadel niet past dus ook niet met dressuurzadel!!!! ik ga dan of gewoon niet rijden(longeren) of ik pak de wintec.

P.S> ik rijd ook nog met een wintec(springen) en daar zit een medium boom in en die past. Ook een Knight Rider dressuurzadel met Medium boom past prima, alleen ligt die ietsje achterover... (dunne kussens achter).

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 13:25

Hoe zo'n ding ineens niet meer kan passen?
Omdat door training de spieren van paarden veranderen en daarnaast zijn paarden pas vanaf hun 8e uitgegroeid, dus tot die tijd moet je sowieso altijd al zadels wisselen/aan laten passen en daarna kan het dus door training alsnog zo zijn dat het niet past.

Wel heel goed dat je niet meer met dat zadel rijdt, is erg belangrijk voor het behoud van je paardje. Succes met de zadelzorg!

lovelyd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-10 16:25

Judje > dat snap ik zelf ook nog wel...:P het afgelopen halfjaar ben ik echt serieus met de dressuur bezig geweest en heb hem in de trainingen van B naar M1 niveau gereden.... hij had altijd van die leuke kuiltjes naast z'n schoft.... maar dat is inmiddels zo'n lekkere ronde schoft geworden.

Ik heb m'n zwarte wintec boom(die was te krap, heb er nu een blauwe in en wil ook nog een rode proberen) vergeleken met m'n boom in m'n dressuurzadel en die hebben exact dezelfde breedte.... dus we zijn al druk aan het zoeken waar die andere bomen zijn gebleven.... Zodat er een bredere in kan.

P.S> ik heb een kieffer Genff(ofzoiets) dus die boom kunnen we wisselen

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 18:16

Gelukkig maar, jammer dat sommige eigenaren dat helaas niet weten. :) Was ook meer tegenover die eigenaar bedoeld.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 13:49

Het kan ook zijn dat je zadel niet meer in balans op je pony ligt en anders gevuld moet worden. Ik zou er toch even een zadelmaker naar laten kijken, dan weet je zeker dat je goed zit (letterlijk en figuurlijk :D).

lovelyd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-10 20:42

Klinkt misschien stom, maar daar heb ik dus het geld niet voor...
Niet voor een nieuw zadel en ook niet voor een zadelmaker of een nieuwe boom van 80 euro.

Ik ben bang dat ik dus voorlopig maar met m'n wintec zadel moet blijven rijden (die zit beroerd) totdat er een ander zadel is gevonden die wel past.

Mijn gele boom komt namelijk niet overeen met de originele gele boom....

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 22:22

Tja... misschien klinkt het even hard, maar ik zou er maar voor gaan sparen als ik jou was, als je nog enige tijd plezier van de pony wilt hebben.

lovelyd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-10 07:34

Ik zelf ben niet van plan om een zadelmaker er bij te halen.... De pony is niet van mij en ik ga du ook geen zadel kopen....(mag trouwens ook niet van ouders).

Dan heb ik maar mooi pech en moet ik met de wintec rijden hoe bagger of die ook zit, beter een gelukkig paard dan een zere kont;).

De eigenaar heeft het inmiddels wel ingezien dat het echt niet past.... en die is bezig om het dressuurzadel weer klaar te krijgen.... als ze niks kan vinden, zal ik dan ook gewoon zeggen dat het enigste wat we eraan kunnen doen is:

Met de auto naar de ruitersportzaak hierzo... Berg met zadels achterin gooien. En gewoon allemaal 1 voor 1 uitgebreid passen.
En eventueel hun zadelmaker meenemen.

Zo heeft de andere pony uiteindelijk ook weer een passend zadel gekregen. En het enigste wat bij hem goed lag was een knight rider.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 10:28

Ik denk niet dat je een berg met zadels meekrijgt uit de ruitersportzaak, dus zou ik een zadelpasser laten komen met meerdere (tweedehands) zadels. Beter een goed tweedehands zadel, dan een goedkope nieuwe.
Daarnaast is een zadelpasser juist de must hiervan, omdat je als leek nooit helemaal goed kan beoordelen of het zadel goed past en als deze niet goed past, worden de Dierenarts/fysio/e.d. kosten stukken hoger. Ik zou ook even hier op Bokt en verder op internet nakijken wat de ervaringen zijn met de verschillende zadelmakers bij je in de buurt, aangezien die ook niet allemaal net zo goed zijn als ze lijken.

Fijn dat de eigenaar heeft ingezien dat het niet past en dat ze er toch ook wat aan wilt laten doen. :)