HELP: welk dressuurzadel is het best?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Joyciee050

HELP: welk dressuurzadel is het best?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-10 17:30

Binnenkort mag ik een paardje leasen,en nu wil ik dus
wel een nieuw zadel erbij kopen want op dat
pipo veelzeidigszadel zit je echt voor geen meter !
Ik heb heel de Divoza al doorgepluist alleen ik weet het dus echt niet!
Eerst viel mn oog op de baseline dressuur (zie eerder topic) alleen na eens
beter gekeken te hebben naar het zadel en wat speuren op het internet heb ik die
maar even laten varen ivm hele slechte reacties en geen goeie ervaringen..
Moet onder de 1000 euro kosten, maakt niet uit 2ehands of niet, DIEPE ZIT!
goeie kwaliteit leer en moet lang mee kunnen.
wat voor zadel raden jullie mij aan ?
*het gaat om een KWPN ruin van 1.71 hoog*
hoop wat te horen!

Patsy

Re: HELP: welk dressuurzadel is het best?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 17:32

Laat een goede zadelmaker komen en probeer de zadels uit. Wat de een een geweldig zadel vindt, vindt de ander weer beroerd rijden. Daar kunnen we dus niets over zeggen zo.
Een goede tweedehands is overigens altijd beter dan rommel van zadelmarkt!

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 17:40

Patsy schreef:
Laat een goede zadelmaker komen en probeer de zadels uit. Wat de een een geweldig zadel vindt, vindt de ander weer beroerd rijden. Daar kunnen we dus niets over zeggen zo.

Dit is inderdaad de enige goede weg. In jouw omgeving zitten er een paar die erg goed zijn.

Joyciee050

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-10 17:42

Patsy schreef:

Ja das inderdaad waar, ik zal eens kijken.

gaellehtc

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 17:53

Een zadel moet op het oog goed liggen, dan moet de ruiter er goed in kunnen zitten en als slagroom op het toetje, moet jouw paard er super onder lopen......
Als een zadel aan die drie eisen voldoet... Een goede zdelmaker kan je helpen...

Alex_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 19:18

Voor ieder paard is een ander zadel het beste.
Door een zadelmaker/passer te laten komen weet je precies welke het beste past voor zowel jou als je paard.

_merel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 19:22

Wat het beste zadel is, is voor iedere persoon en voor ieder paard verschillend! Een budget van 100 euro is vrij normaal! Hiervan kun je een zadel kopen van een goede kwaliteit! Of deze nou nieuw is of niet! Laat een erkende zadelmaker komen met wat nieuwe en 2dehandszadels! Als je het prettig vind kun je ook bijv. hulsebosch laten komen met 2dehandszadels! Deze zijn op ieder paard aan te passen door de makers van hulsebosch! Kentaur en wintec heeft zadels, nieuw, onder de 1000 euro! Zo ook knight rider!

GillyZidane

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 19:28

ik heb jaren lang plezier gehad met een Rossner zadel van de divoza, zitten heerlijk en blijven lang mooi voor hun prijs.

Joyciee050

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-10 19:29

GillyZidane schreef:
ik heb jaren lang plezier gehad met een Rossner zadel van de divoza, zitten heerlijk en blijven lang mooi voor hun prijs.

Ik zit zelf ook aan een rossner zadel te denken inderdaad,
rijd er vaak paarden mee op mn stage en zit heeerlijk
maargoed moet natuurlijk wel passen op mn paardje dan :D
alleen als ik het geld ervoor had kocht ik toch eerder een Anky Classic Smooth,
vind ik om de een of andere reden net ietsje fijner zitten.

GillyZidane

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 19:31

ik heb mijn rossner op een pony van 141 gehad met weinig schoft en erg rondgeribt, en op een kwpner van 165, daarna verkocht aan een stalgenoot die heeft het op een kwpner van 168 liggen.. :) en dat met een medium boom.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 19:32

Passier :)

Lilliputter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 20:16

Passier heeft geen diepe zit. County is dieper en persoonlijk vind ik die ook veel fijner, dit zadel kan namelijk op veel paarden.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 20:19

ainsley vanguard heeft ook een diepe zit en is tweedehand te koop tussen de 400 en 600 euro....en past zowat op ieder 'normaal' paard.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 20:48

Ik zou gewoon eens kijken wat voor zadelmakers in de buurt zitten en wat zij allemaal in hun assortiment hebben en je wensen doorgeven. En eventueel foto's zodat hun al een beetje kunnen inschatten wat zou kunnen passen ofzo.
En daarna gewoon passen en rijden.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 21:57

zadelmaker laten komen, ik hoor hele goede berichten over kentauer en die zijn nieuw onder de €1000.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 22:37

niet één merk zadel is het beste...
het ligt er maar net aan wat jij goed vind zitten en wat fijn op je paard past. en daar kom je alleen maar achter door een goede zadelpasser te laten komen en dan veel zadels uit te proberen.
zeg tegen je zadelmaker wat je te besteden hebt, dat het zowel nieuw als 2ehands mag zijn. of je van een diepe zit houd of juist liever ongedwongen zit.
dan is het tijd om te passen en ga met alle zadels die goed passen eventjes rijden, hoeft maar 5 minuten te zijn (2 rondjes stap, draf en galop bijvoorbeeld).

succes!

lissie23

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 22:49

Ik had een paar maanden geleden mijn zinnen gezet op een euroriding diamant. Diepe zachte zit en vind het een fijn zadel. Heb de zadelmaker laten komen. Zadel paste goed, maar mijn pony liep veel beter met een euroriding jade. Dit zadel bleek iets korter te zijn en qua prijs ongeveer de helft van een euroriding diamant. De jade is een argentijns zadel en de diamant een duits. Van de diamant is de leerkwaliteit beter. Maar voor mij is het dus toch een euroriding jade geworden. Ik vond dat zadel qua zit het zelfde, alleen prijs en kwaliteit waren minder. Maar omdat mijn pony met dit zadel lekkerder liep, was dit voor mij toch de keuze om dit zadel te nemen. We vetten gewoon het zadel wat vaker... ( we hebben ook nog andere zadels geprobeerd hoor, maar die bevielen toch minder goed ).
Dus is het toch verstandig om misschien samen met een zadelmaker te kijken, welk zadel het best bij jou en je paard past.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 22:53

Wat denk je van een wintec isabell werth?Niet duur en onderhoudsvrij.

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 22:54

Heb goede ervaringen met oude model Rossner dressuur, vorig jaar nog 1 door een zadelmaker aan laten passen en die was toch nog zeer te spreken over de kwaliteit.
Ik had ook een vrijwel nieuwe Rossner Montreal, maar daar was m'n paard het niet mee eens. Daar ligt nu een Wow op, maar die zijn (aangepast en wel) vrijwel niet binnen je budget te vinden.
Zoek in ieder geval een zadel wat jullie allebei lekker zit.

Edit: misschien een msfc zadelpasser erbij halen?

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 00:12

Er is geen beste zadel, dat is helemaal afhankelijk van jezelf en van je paard. Zo heb ik een tijd met een zadel gereden wat ik echt een vreslijk zadel vond, terwijl een ander dat weer een heel fijn zadel kan vinden.

Nicole

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 10:59

Ik heb altijd een prestige op mijn paarden gehad en dat is echt een heerlijk zadel!

Hij staat ook nu te koop inverband ik niet meer rij wil je meer info kun je altijd PBen ;)

chivaldi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 11:02

een wintec isabell werth. ben er nogsteeds verliefd op en past op zoveel paarden.

Joyciee050

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-10 20:37

chelletju schreef:
een wintec isabell werth. ben er nogsteeds verliefd op en past op zoveel paarden.

Das een lederen of kunstof zadel?

Joyciee050

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-10 20:42

Ik ben trouwens zelf ook stiekem wel wat verliefd op het Rossner Amerika zadel... alleen hoe is die dan qua zit en alles en wat is nou eigenlijk het verschil met Rossner Amerika 'plus' vraag ik me steeds af, als iemand het weet ??

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 22:45

Bij de 'plus' ligt het diepste punt van de zit verder naar voren, bevordert rechte houding, volgens de Divoza-omschrijving.

...maar of die zit voor jou ook beter is, moet je wel uitproberen met het betreffende zadel op je eigen paard.
Dat oudere model zit erg comfortabel, met het nieuwere model Amerika heb ik geen ervaring. Nadeel van de nieuwere serie Rossners vond ik dat de kussens zo hoog waren, daardoor o.a. lag de Montreal niet goed op mijn toen overbouwde paard.