[WN] kan niet blijven zitten+ nog een vraag.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

JamieShanin

kan niet blijven zitten+ nog een vraag.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-10 20:00

hallo Western bokkers,
ik had een vraagje aan jullie ik heb een probleempje, Ik heb een nieuw western boomloos zadel heerlijk ding echt waar!
maar het rijdt heel anders voor al in draf en dat is mijn probleem ik kan niet doorzitten of iniedergeval blijven zitten in mijn zadel
omdat mijn haflinger ontzettend hoog opgooit :+ en de bewegingen worden volgens mij extra benadrukt. heeft iemand tips voor mij?(ik had les maar dat ik gestop omdat er geen western les meer op zondag werd gegeven:( maar dat word al weer opgelost over een paard weekjes hebben we weer les )

en ik had nog een vraagje ik rijd nu met een gewoone enkelgebroken dikke busterns met mijn haffie maar omdat ik nu western rijd moet je dan ook perse meteen een ander bit?

groetjes Olivierlover

troi

Re: kan niet blijven zitten+ nog een vraag.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 22:22

Vooral je bitje niet veranderen als je paard er lekker op loopt! Western rijden wordt absoluut niet bepaald door je bitje! Wel is het zo dat als je wat verder bent in de western en je paard erg goed gaat reageren op neckreining dat het praktisch kan zijn om op een shank te gaan rijden, maar tot die tijd vooral niet doen!

JamieShanin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-10 07:30

troi schreef:
Vooral je bitje niet veranderen als je paard er lekker op loopt! Western rijden wordt absoluut niet bepaald door je bitje! Wel is het zo dat als je wat verder bent in de western en je paard erg goed gaat reageren op neckreining dat het praktisch kan zijn om op een shank te gaan rijden, maar tot die tijd vooral niet doen!

oke dank u wel!!!

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 09:12

Ik ken het!
In langzaam drafje kan ik doorzitten, maar zodra madam op buitenrit haast krijgt is het bekeken.

Galop gaat al wel beter, zelfs in een fikse galop lukt het nu aardig. Ik moest even het gevoel te pakken krijgen, maar nu ik echt goed met mijn bekken meebeweeg zit het zalig. :)

Kukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 12:26

Als doorzitten te lastig is op een boomloos zadel door de gangen van je paard, is lichtrijden een betere optie. Maar: de beugelophanging is funest. Veel paarden krijgen van lichtrijden op de beugels echt een puntbelasting op de plek van de beugelopanging. Met als gevlg een zere plek in de rug, of zelfs probelemen met de wervels.

Natuurlijk kan het gebruiken van goede inlages wat schelen, maar op een andere manier lichtrijden is toch wel het belangrijkst. Gewoon op je knieen en binnenkant van je benen steunen. Dus eigenlijk een soort lichrijden zonder beugels. Dat is even wennen, maar het houdt de rug van je paard langer gezond.

Verder wil het bij boomloze zadels en toch doorzitten wel helpen om de beugels langer te maken. Zo hangen je benen meer af en kunnen sommige mensen hun bekken beter kantelen. Op je kontzakken moet je gaan zitten, dan kun je de bewegingen beter opvangen.

jnien71

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 16:47

Ik heb hetzelfde probleem met m'n Barefoot Nevada. Mijn fries gaat het liefst voluit, ik probeer hem meer op mijn zit te rijden zodat hij beter terugkomt en blijft!! Hij leert al te "sukkeldraven".
Ik denk dat het een kwestie is van je rijstijl aanpassen.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 20:24

Ik heb het advies gekregen om vanuit mijn knieën licht te rijden en dat gaat super. :)
Vandaag weer in de bak gereden, oh zalig zo in een arbeidsgalopje. :P