Als nieuweling in de western is mij op gevallen dat er bijna niet met zwart tuig gereden wordt! Ook kom je zelden zwart tuig tegen in de winkels. Is hier een reden voor?
Volgens mij zit het zo: van origine was er enkel geolied tuig- dus bruin. Het zwarte tuig dat er is/was is geverft en in 90% van de gevallen van lage kwaliteit. Daardoor willen de meeste ruiters er nog niet dood mee gevonden worden en daardoor is de ontwikkeling van hoge kwaliteit zwart nooit van de grond gekomen.. en zo is het cirkeltje rond..
Als ik het mis heb hoor ik het graag, vindt het namelijk ook een interessante kwestie!
maar ja ik vind deze toch wel erg mooi en wat ik heb begrepen is Dale Chavez een goed merk?
DubbelFun
Geplaatst: 07-03-10 16:12
Ik heb jaren en zwart zadel gehad (Ortho_flex) en dat was zeker niet goedkoop. Veel zwarte zadels zijn óf hele dure paradezadels óf idd goedkope geverfde troep. Olieën geeft een mooier en langduriger resultaat als verfen en is iets wat je zelf ook makkelijker bij kunt houden.
Dale Chavez is idd een topmerk!! (meestal geeft de prijs een indicatie van qualiteit en die dale chavez zal vast niet goedkoop zijn..)
spicegirl
Geplaatst: 07-03-10 19:32
DC is idd duur, en een van de weinige merken die zwart voeren. ook in trainingstack.zoals gezegd : het goedkope -made in hongkong-spul is wel zwart, en die connectie word nog steeds gelegd.ik zou het ook niet willen
ben er nog niet helemaal zeker over uit maar ik denk dat mijn tuig ook zwart zal worden weliswaar word mijn zadel gemaakt dus kan ik zelf beslissen qua kleur ed
en om heel eerlijk te zijn vind ik zwart op mijn dikke mooier staan
Alnieno
Geplaatst: 09-03-10 18:01
hoi,
ik heb ook een zwart westernzadel het is weliswaar een kunstof exemplaar, maar hij is zwart heb wel een bruin hoofdstel erbij, en mocht ik ooit een geldboom vinden, dan koop ik een zwarte..
bij sommige paarden vind ik zwart mooier dan bruin, maar het valt me op dat in veel westernshops dingen zoals hobble straps, kinriempjes en meer eigenlijk alleen maar in het bruin te verkrijgen zijn.. misschien is dat ook een reden dat je meer buin ziet dan zwart?