Zoektocht nieuw zadel.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Idifix

Zoektocht nieuw zadel.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-10 10:53

Ik ben opzoek naar een nieuw of 2dehands zadel maar ik zou echt niet weten wat..dacht hier mss is wat ideeen op te doen want ken niet zoveel merken en zadels. En veronderstel dat iedereen hier wel een zadel heeft :D

Wintec is in mijn geval uitgesloten want die past niet, ook geen pagony en geen stubben.
Mijn paardje heeft een weinig schoft maar wel vrij breed aan de schouders. En een vrij korte rug..ik weet dat dit niet makkelijk is om zo te bedenken via de computer maar het is maar om ideetjes te krijgen ik moet niet via deze weg het zadel vinden.
Er is mij aangeraden een zadel met redelijk dikke kussens, die niet zoals de wintec recht lopen naar achter maar meer rond naar omhoog.

aslo

Re: Zoektocht nieuw zadel.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 11:11

Tja, mijn ervaring is dat juist Stübben bij zulk gebouwde paardjes vaak wel goed past. Je zou een zadelmaker/passer kunnen raadplegen, deze kan mogelijk met diverse zadels langs komen.

Idifix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-10 11:22

aslo schreef:
Tja, mijn ervaring is dat juist Stübben bij zulk gebouwde paardjes vaak wel goed past. Je zou een zadelmaker/passer kunnen raadplegen, deze kan mogelijk met diverse zadels langs komen.

De zadelpasser zei dat de kussens van een stubben te dun zijn.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 11:23

Ik ben ook op zoek naar een zadel. Ik ben nu hard aan het sparen en de bedoeling is dat ik zometeen een zadelmaker met diverse tweedehandszadels laat komen. Want ik zit met hetzelfde probleem als jou, ik heb geen flauw benul naar wat voor een soort zadel ik op zoek ben (dressuur in ieder geval).

Wellicht een tip voor jou?

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 11:26

Thorowgood is ronder in de kussens dan Wintec, dus dat zou je nog kunnen proberen.

Anders kun je kijken naar Massimo of Sommer. JC en Rossner (huismerk Divoza, ook wel 2ehands verkrijgbaar) zou je misschien ook nog mee uit de voeten kunnen.

Ik weet niet wat je budget is?

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 11:30

Idifix schreef:
aslo schreef:

De zadelpasser zei dat de kussens van een stubben te dun zijn.

Te dunne kussens? Nog nooit zo'n kul gehoord eerlijk gezegd.

Idifix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-10 11:57

haha :D Nou ik kan het niet tegenspreken of beamen want ken er niets van. mijn budget is max 700 euro. maar dit moet geen nieuw zadel zijn dan he..ja,de stubben heb ik al eens gepast en voor de rest paste hij eigenlijk goed het enige punt was dan die kussens.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 12:20

Het nadeel van 'dikke' kussens op een paardje met een ronde, rechte rug zonder schoft is dat het zadel ahw te hoog ligt, waardoor deze juist m.n. van links naar rechts gaat schuiven. Juist een zadel met wat plattere (als dit is wat de zadelpasser bedoeld) zorgt dat het zadel ahw meer een close contact effect heeft en das naar mijn ervaring bij zulke ruggen juist heel prettig.

koko

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 12:45

Hoi,

Op mijn vorige, zeer ronde tinker met korte rug lag een Thorowgood. Op mijn huidige tinker (ook met korte rug) ligt een anatomica (maar dan heb je het weer over een hele andere prijs).
Je zou eigenlijk verschillende zadels moeten uitproberen....
Succes met zoeken!

furyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 17:07

je kunt kijken naar zadels waarbij de kussens niet langer zijn dan het zitvlak (weet niet of dit zo duidelijk is). En ik denk indderdaad dat je veel moet proberen samen met een zadelmaker.

Ik had op mn pony (met korte rug) een massimo liggen.