Aanmeten nieuw zadel dilemma

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

FamkeW

Aanmeten nieuw zadel dilemma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-10 16:37

Hoi!

Ik ben de weg kwijt met het wel of niet aanschaffen van een zadel. Graag jullie ideeen en tips!!

Mijn merrie heeft artrose in de voorknie. DA zegt dat beweging (stap en klein drafje) nog goed moet kunnen. Dan blijft ze toch wat in beweging, en dat is goed om de knie zo lang mogelijk bewegelijk te houden. Nu heb ik geen eigen zadel. Ik leen al een tijdje een zadel, maar dat ligt van geen kant en is mij veel te klein. Er moet dus een zadel voor mijzelf komen.

Ik heb al de nodige zadels gepast en de keuze is op een Fryso-zadel gevallen. Inmiddels is de draf helaas ook afgevallen: ook kreupel.

Heeft het zin om een zadel aan te meten als je het paard enkel in stap kan zetten??? Wat is nu de juiste keuze? Wel of niet de zadelmaker laten komen? Doorrijden op het leen-zadel is geen optie.

Hoop op jullie tips!

Groetjes!
Petra

charissiej

Re: Aanmeten nieuw zadel dilemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 16:41

Mijn paard is nog niet zadelmak, maar er moest toch een passend zadel op, ik hem dus gewoon de zadelmaker laten komen en hem aan laten passen. Is gewoon gelukt. Alleen wil je wel een nieuw zadel kopen voor een paard wat nooit meer helemaal goed zal kunnen lopen? Misschien is een passende 2e hands ook een optie. Of als het leenzadel past, gewoon een zelfde van kopen?

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 16:44

Zoek eerst eens uit of je echt nog wel op dit paard kan rijden, de DA kan je daarbij helpen. Als je alleen nog een stapritje kan doen,misschien een klein stukje draf, ben je ook geholpen met bv. een barebackpad. Dat scheelt aanzienlijk in de kosten en is een goede oplossing voor jou en je paard. Ik vind wel dat je niet te zwaar moet zijn voor een barebackpad, i.v.m. de druk op de paardenrug. Eén zonder stijgbeugels is meestal de beste optie.Ook i.v.m. de druk.

Een slecht passend zadel moet je nooit gebruiken, het zit je paard in de weg bij het bewegen en kan ernstige blessures veroorzaken.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 16:47

Als jouw paard in draf kreupel is zou ik er al niet zomaar op gaan rijden. Zoek eerst is uit waarom hij kreupel is en hoe je dat beter kunt krijgen. Hij heeft artrose, daar hoeven ze niet kreupel mee te lopen, wel stijfjes omdat ze moeten opwarmen en uiteraard wel is een slechte dag ertussen... Maar als hij echt kreupel blijft dan heeft hij dus pijn...

Wellicht helpt het als je glucosamine door het voer heen doet.

charissiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 16:49

ja glucosamine is een echte aanrader!

FamkeW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-10 16:55

Glucosamine helpt ook als de atrose al verde rgevorerd is dan?

Het idee van een nieuw zadel komt ook omdat ik nog een enter heb waar het zadel later ook op gaat... (mss heb ik dit nu dubbel geplaatst trouwens)

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 17:35

Ja dat helpt ook als het al verder gevorderd is. Het is een supplement. Je moet het wel een tijdje geven voor je verschil ziet.

Dat je zadel past op dit paard wil niet zeggen dat het dalijk op je enter past als die onder het zadel komt. Dat is dus "gevaarlijk" als je daarvoor een zadel koopt.

Ik zou dan naar een wintec kijken ofzo... Die hebben zadels met verwisselbare bomen. Niet dat het dan altijd past, maar je kan het zadel dan gemakkelijker breder of smaller maken.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 18:15

Als je nog zo weinig kunt rijden zou ik eens kijken in de richting van een barefoot oid. Het past gemakkelijker dan een boomzadel, dus in dit geval zou het een optie kunnen zijn.

melissa_sil

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 18:59

ik zou gewoon een zadel door divoza aan laten meten, heb ik ook gedaan en ze hebben echt een goede service.

Frasier

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 20:22

Een zadel passen zonder het paard in alle gangen te hebben zien lopen heeft geen zin. Pas na de galop weet de zadelpasser of ie echt goed ligt.

In jouw geval is het anders, het paard kan niet anders. Leg dit uit aan degene die je laat komen, laat degene bepalen of het echt een haalbare zaak is. Ik neem aan dat je dit laatste al voor jezelf hebt besloten?

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 10:55

ik zou idd ook kiezen voor een boomlooszadel, en dan lekker voor je enter een nieuw zade aan laten meten. kleine kans dat als je nu voor je paard met atrose een aangemeten zadel koopt, dat het dan ook op je enter past

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 11:00

Ik heb je een PB gestuurd over knie-atrose.

FamkeW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-10 22:22

Dank voor jullie reacties!

Ik overleg het nogmaals met mijn DA. Ook het kruepel lopen. Is het pijn of buigt de knie 'gewoon' niet meer. Ze wil namelijk dolgraag draven, en ik moet haar telkens behoorlijk inhouden om in stap te blijven. Sta ik het draven toe, dan is ze zo kreupel als wat. Ik begrijp er niets meer van.

FamkeW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-10 22:23

Vlinder32: heb je mijn reactie op jouw PB terug gehad?

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 11:25

als je dalijk dus alleen het eventuele stapritje kan doen zou ik gewoon een barefootje of tweedehands torsion oid kopen ....
zou prima voldoen voor dit soort dingen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 11:38

FamkeW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-10 15:51

Dank voor jullie reactie allemaal!

We gaan nu eerst 2 weken aan de metacam. Zien of pijnstillers idd effect hebben. Daarna verder zien...