Veelzijdig zadel uit de mode en welke kiezen? Graag advies

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Aline4

Veelzijdig zadel uit de mode en welke kiezen? Graag advies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-10 21:49

Hoi mensen,

Na wat zoeken moet ik bijna de conclusie trekken dat veelzijdigheidszadels eigenlijk uit de mode zijn. Is dat zo of heb ik mezelf dat wijs gemaakt?

Ikzelf heb voorkeur voor een veelzijdigheidszadel en zal in de nabije toekomst een nieuw zadel voor mijn jonge paard moeten kopen. Nou ben ik dus een beetje de weg kwijt wat dat betreft en ik zou graag weten wat nou echt een heel fijn veelzijdigheidszadel is.
Ikzelf ben niet weg van de Kieffer zadels voorzover het de ervaringen die ik daarmee heb betreft.

Hebben jullie adviezen voor mij?

*edit:typefoutjes*

Oehlala

Re: Veelzijdig zadel uit de mode en welke kiezen? Graag advies

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 22:01

of het uit de mode is weet ik niet, volgens mij hebben zo ongeveer alle bekende en minder bekende merken nog een of meerdere vzh modellen in de aanbieding.

Wat voor iets zoek je? een vzh springgericht of dressuur. Voorkeur voor een merk, duur/goedkoop, hoe is je paard gebouwd etc etc!
Iets meer info is wel handig om advies te geven ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 07:37

Het is idd wel een beetje "uit de mode" Zal ook wel komen omdat tegewoordig veel mensen Dressuur OF springen rijden..

Zelf kan ik je Massimo Trail aanraden.. Echt een heerlijk zadel. Het is veelzijdigheids. Maar je kunt er ook heerlijk mee dressuuren. Springen gaat ook prima(rijd er iedere week een springles mee) En mijn zus gebruikt het zadel voor endurance.
Heel duur zijn massimo's niet. Rond de 1300 en 2e hands heb ik de mijne gekocht voor 700

Aline4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-10 09:05

Getver, had ik net een heel antwoord getypt, druk ik per ogeluk op escape...muts...

Ik realiseer me inderdaad dat ik te weinig info gegeven heb. Het zit als volgt in elkaar.

Ik zoek een zadel van ergens tussen de 1000 en 2000 euro. Ik koop per slot van rekening niet iedere week een zadel en het moet gewoon een goede zijn.

Ik zal wel hoofdzakelijk dressuur rijden maar meer voor het gymnastiseren. Daarnaast maak ik graag eens een sprongetje en rijd ik erg graag buiten. Een dressuurzadel is voor mij simpelweg te beperkt. Daar ga ik wel eens over nadenken als we Z mogen starten *proest*.

Mijn paard is een kwpn van ongeveer 1.63. Normale bouw met een wat lange rug (niet extreem hoor maar gewoon zeker geen kort paardje). Ze heeft weinig schoft en zit daardoor zonder zadel heel lekker :D

Ik ben blij met jullie advies. Volgens mij heeft een vriendin ook Massimo zadels aangeschaft en als ik het me goed herinner, is zij er ook erg tevreden over.

Prince

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 11:16

Massimo Son is een veelzijdigheidszadel, zit super lekker ! Prijs ligt dacht ik rond de € 1.100 (afhankelijk van waar je het koopt).

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 11:19

Ik zou me niet vastpinnen op een merk.
Je doet er verstandiger aan door gewoon een goede zadelpasser te laten komen, die eerst kijkt welke merken goed liggen op jouw paard. Schoftloze paarden zijn vaak lastige ruggen om een zadel op aan te meten!!
Dus niet zelf gaan aanklooien.

skins

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 11:21

Je kunt ook een veelzijdigheidszadel met de nadruk op dressuur kopen.
Ik vind het eigenlijk maar stom om een zadel te verkopen omdat het "uit de mode" is. Ik doe dressuur en ik maak soms eens een sprongetje dus heb ik liever een veelzijdig zadel.

Tussen 1000-2000 euro heb je wel al heel mooie zadels. Daar kun je dan beter een zadelpasser voor laten komen om er een te kiezen die bij je past.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 11:26

Ik heb ook een dressuurgericht veelzijdigheidszadel en ik vind het ideaal. Ik rij ook graag buiten en dat gaat er prima op, maar dressuur en een sprongetje zijn ook zeker geen probleem. Ik heb zelf een Stubben, maar ik ben het met CM_ eens dat je je niet op een merk vast moet pinnen.

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 16:36

Als je een zadelmaker laat komen kan je meerdere zadels testen, dat is heel prettig. Het kan zijn dat jij bijvoorbeeld een zadel erg lekker vindt zitten maar dat het niet correct op je paard ligt. Andersom kan het ook; het zadel kan perfect op je paard liggen inclusief goede drukverdeling maar misschien dat jij hem werkelijk helemaal niet lekker vindt zitten.
Investeer in een zadelpasser. Bij de meesten moet je voorrijkosten betalen.
Denk eerst goed na en neem niet direct/gelijk beslissingen op het moment dat de zadelmaker bij jou is.
Per slot van rekening betaal je hem toch al voorrijkosten en is het helemaal niet raar om goed na te denken over dat soort bedragen.

Persoonlijk ben ik heel gecharmeerd van Kentaur zadels. Het kan zijn dat het niet past op je paard maar op de meeste paarden liggen ze goed en geniet de ruiter ook van het zadel. Het is een zadel uit de middenmoot-klasse en kost kaal tussen de € 800 en € 1100 euro.
Zelf heb ik de Kentaur Electra die perfect op mijn vorige paard pastte maar ik weet nog niet of het op mijn huidige paard past (is nu 3 jaar)
Het zijn zadels die een aangename zit hebben, gemaakt van keurig leder en de prijs-kwaliteitsverhouding is zeer goed te noemen. :j

De website van Kentaur:
http://www.kentaur.cz/index.php?option= ... 37&lang=en

Aline4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-10 17:16

Fijn! Bedankt allemaal. Dit is echt advies waar ik wat mee kan. Zo heb ik in ieder gevalletje en weet ik een beetje waar ik me op kan gaan orienteren.

Frasier

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 20:48

VDB schreef:
\

Persoonlijk ben ik heel gecharmeerd van Kentaur zadels. Het kan zijn dat het niet past op je paard maar op de meeste paarden liggen ze goed en geniet de ruiter ook van het zadel. Het is een zadel uit de middenmoot-klasse en kost kaal tussen de € 800 en € 1100 euro.
Zelf heb ik de Kentaur Electra die perfect op mijn vorige paard pastte maar ik weet nog niet of het op mijn huidige paard past (is nu 3 jaar)
Het zijn zadels die een aangename zit hebben, gemaakt van keurig leder en de prijs-kwaliteitsverhouding is zeer goed te noemen. :j

De website van Kentaur:
http://www.kentaur.cz/index.php?option= ... 37&lang=en

Kentaur op een paard zonder schoft is vragen om problemen.. Heb je wel eens gezien hoe lang die boomtakken zijn?
Dat is vragen om ellende, want je creëert een onstabliliteit die je totaal niet wil hebben bij een paard met zo'n schoft...

Buiten het feit dat het altijd maar afwachten is of je een kentaur met wolvulling, of foamvulling krijgt van de zadelmaker. T'is maar net in Tjechie waar ze zin in hebben.... Met foam moet je een verdomd goede zadelmaker op de stoep hebben om hem pas te krijgen.. Daarnaast, de leerkwaliteit....

TS verdiep je eens in thorowgood, betaalbaar, en goed passend op rondgeribte paardjes.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 09:26

Thorrowgood vind ik onder dezelfde cathegorie als Kentaur vallen.
Kies dan voor een Wintec, die gaat tenminste wat langer mee dan de TG ...

Aline4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-10 10:44

Ik ben echt op zoek naar een kwalitatief goed zadel. Het mag dan ook best wat kosten. Als dat zadel nou echt fijn is, wil ik graag dat het een leven lang mee gaat net als mijn paard hopelijk.

Ik ben wel op zoek naar een echt leren zadel hetgeen het Wintec zadel diskwalificeert als ik het goed heb?

Idifix

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 10:48

Aline4 schreef:
Ik ben echt op zoek naar een kwalitatief goed zadel. Het mag dan ook best wat kosten. Als dat zadel nou echt fijn is, wil ik graag dat het een leven lang mee gaat net als mijn paard hopelijk.

Ik ben wel op zoek naar een echt leren zadel hetgeen het Wintec zadel diskwalificeert als ik het goed heb?

Maar je zegt levenslang het kan toch altijd dat je zadel op je jong paard na een tijdje toch niet meer past?

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 10:50

Prestige staat bekend om zijn goede aanpasbaarheid op verschillende paarden, geef dus aan aan de zadelpasser welke zadels eventueel goed aanpasbaar zijn op een eventueel ander paard of veranderende rug van het paard.

Een goed zadelpasser weet hier wel raad mee.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 11:09

Ik heb zelf op mijn 2 fjorden een Massimo Trail en een Thorowgood T4 liggen. Beide zadels zijn prettig, maar er zit zeer zeker verschil in kwaliteit (en daarmee ook prijs) tussen. Wintec vond ik een afknapper, je voelt de boom gewoon onder de zitting doorlopen.

Voor het budget van TS zou ik dan ook zeker niet naar Wintec of Thorowgood kijken. Er zijn betere zadels op de markt.

Massimo Son of Trail zou je kunnen proberen. De Trail heeft als voordeel dat het zweetbladen richting dressuur heeft waardoor het makkelijker te zien is of het zadel de schouder belemmerd. De Son is echt de VZH versie van Massimo en heeft dan ook rondere zweetbladen.

Verder zou je kunnen kijken naar Sommer, Passier en Fryso.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 11:28

Massimo staat ook redelijk bekend om de aanpasbaar heid. En het goed passen op schoftloze ronde paarden.
Maar om mijn smalle draver met schoft ligt het ook super!

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 13:41

ik had alleen een dressuurzadel, maar sprong daar ook wel mee en reed er ook gewoon mee buiten.

als je een niet al te dwingend dressuurzadel hebt (dus geen hele diepe zit) kan je er best een sprong tot een meter mee maken.

Aline4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-10 18:42

Ikzelf vind springen met een dressuur zadel niet fijn. Ik wil ook echt veelzijdig gaan rijden, heb ik altijd gedaan en ben er vrij zeker van dat dat ook wel zo zal blijven. Misschien volgend jaar een endurance? Dat is nu uiteraard te vroeg maar lijkt me erg leuk om ook eens zelf te rijden ipv alleen altijd maar te groomen, al vind ik dat ook leuk hoor...

Het is dus echt het idee om een veelzijdig te kopen. Die Massimo klinkt wle een beetje als wat ik zoek. Ik mag er al 2 passen van een vriendin, dus dat is ook al handig.

Echt fijn al dit advies :)

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 18:54

Mocht je nog een Thorowgood T4 of een Massimo Trail willen passen, ik heb ze hier beiden liggen en woon dichtbij (Barchem).

Aline4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-10 19:31

Oh dat vind ik wel heel sympathiek aangeboden zeg!! Daar zou ik wat verder in het voorjaar (als de bak niet zo'n bagger is) graag eens gebruik van maken. Mag ik dan tegen die tijd (eind april denk ik) contact met je opnemen?

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 19:51

:j Ben alleen wel eind april (vanaf 25 april) een weekje weg. Dan zou het ervoor of erna moeten zijn.

Je mag evt. ook wel hierheen komen, momenteel is de bak nog vrij hard, maar als het straks weer even dooi is, is de bak goed te rijden.

Fredt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 17:53

Ik rij al een tijd met een Hulsebos VZ zadel. Dit zadel neigt naar dressuur, maar het is ook heel fijn om mee te springen.
Deze zadels worden op maat gemaakt. Ik vindt het ook heerlijk één zadel waar je alles mee kan doen. Dan mag ie van mij ook wel wat kosten (ipv 2 goedkopere zadels van mindere kwaliteit..) .

Aline4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-10 19:40

Ja, precies. Dat is nou exact hoe ik er ook over denk.

Fjordnina, mijn paard is nog niet ervaren genoeg om mee op den vreemde te gaan rijden, dus als je het goed zou vinden dat ik ze tzt bij mij op stal uit probeer, dan zou ik dat heel fijn vinden. Misschien kan ik je een menritje mee op de wagen met mijn 2-span welshjes aanbieden in ruil?

WolinLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 19:42

Ik zeg; liever één superzadel, dan twee zadels waar je twee keer zoveel onderhoud aan hebt en de kans bestaat dat de twee verschillende zadels, verschillend gaan liggen..