Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
xMaximexxx schreef:Hallo ik wil bitloos gaan rijden en ben beetje aan het kijken op internet etc.
Nou wil ik vragen of een hackamore iets is
Ik weet er niks van dus ik wil vragen wat jullie er over weten
Of het scherp op de neus is etc...
xMaximexxx schreef:Ik rij nu met gewoon de neusriem van mijn hoofdstel maar hij reageer niet altijd even veel ik denk dat het niet veelwerking heeft bij hem (te licht zo'n halster of neusriem).. zoals oversteken: hij gaat links, ik wil rechts en ik wil niet aan zn hoofd lopen lurken ik wil iets wat niet te scherp is maar wel signaal geeft van naar rechts, oke ik moet naar rechts.. snapje? ik ben niet goed in uitleggen maar hopelijk hier genoeg informatie te hebben gegeven:P
Juliette86 schreef:Een been is niet te vergelijken met het hoofd van een paard. In het been praten we over botten van pakweg een paar cm dik. Een correct geplaatste hack (dus niet op het zwevende neusbotje) zet kracht op een hele schedel. Dat krijg je echt niet gebroken. Hoe scherp de optoming inwerkt is helemaal afhankelijk van de dikte van de neusriem, de gebruikte kinriem en de breedte van het kopstuk.
Moet wel zeggen dat de paardeopleidingen lekker hun oogkleppen op hebben. Of hebben ze je ook gevraagd om een bit tegen je scheenbeen te leggen en daar iemand aan te laten trekken?
KDS schreef:Echter denk ik wel dat een hack niet gemaakt is voor rijden met constante druk (maar wat wel?)
newmom schreef:ik zag dit topic en ik moest meteen denken aan school,
toen ik een aantal ja(aaaa)ren terug de opleiding paardensport heb gedaan kregen we de uitleg over de hackamore..
we moesten t maar even uitproberen door ons been er door te steken en een ander de leidsels te geven..
ik zou zeggen, probeer t zelf eens uit
ik kan je vertellen dat diegene die mijn leidsels vast had geen zachte hand had en voor mijn gevoel zowat mijn been brak!
ook heb ik toen gehoord (of t echt kan weet ik niet maar denk t wel na wt ik heb gevoeld) dat je t paard zn neus ermee kan breken.
denk dat dit wel aangeeft hoe zon ding kan inwerken bij ONJUIST gebruik.
zeg niet dat je t niet moet doen hoor. maar ik moest er alleen even aan denken