Hackamore

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

xMaximexxx

Hackamore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-10 21:10

Hallo ik wil bitloos gaan rijden en ben beetje aan het kijken op internet etc.
Nou wil ik vragen of een hackamore iets is
Ik weet er niks van dus ik wil vragen wat jullie er over weten
Of het scherp op de neus is etc...

skins

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 12:23

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 12:25

Het is gewoon een kwestie van proberen wat je paard fijn vindt. Heb je iemand in de buurt waar je een hackamore van kunt lenen? Niet ieder paard reageert even goed op iedere bitloze optoming, een hackamore of kaptoom is voor mijn paard geen goed plan, terwijl ik met een stalhalstertje + teugels zo met 'm door het dorp rijd :)

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 13:40

xMaximexxx schreef:
Hallo ik wil bitloos gaan rijden en ben beetje aan het kijken op internet etc.
Nou wil ik vragen of een hackamore iets is
Ik weet er niks van dus ik wil vragen wat jullie er over weten
Of het scherp op de neus is etc...

Het werkt vergelijkbaar in als een stangbit met scharen, alleen nu komt de druk niet op de dunne, scherpe, gevoelige randen van de lagen (onderkaak), maar wordt de druk verdeeld over een breed, zacht oppervlakte op de neus. Het is belangrijk dat je de hackemore niet te laag hangt. Het mag niet op het onderste gedeelte van het dunne neusbotje liggen.
Ik weet niet waar je nu mee rijdt, anders zou ik eerst een sidepull of een gekruist systeem proberen.
Er staat veel op die site die hierboven is genoemd en je kunt ze er ook nog uitproberen. Succes!

xMaximexxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-10 15:30

Ik rij nu met gewoon de neusriem van mijn hoofdstel maar hij reageer niet altijd even veel ik denk dat het niet veelwerking heeft bij hem (te licht zo'n halster of neusriem).. zoals oversteken: hij gaat links, ik wil rechts en ik wil niet aan zn hoofd lopen lurken ik wil iets wat niet te scherp is maar wel signaal geeft van naar rechts, oke ik moet naar rechts.. snapje? ik ben niet goed in uitleggen maar hopelijk hier genoeg informatie te hebben gegeven:P

TurdusMerula

Re: Hackamore

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 15:41

Bedenk wel dat een hackamore niet geschikt is voor een constante aanleuning.
Ik sluit me dan ook aan bij de mening van e_horse. :)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 15:43

xMaximexxx schreef:
Ik rij nu met gewoon de neusriem van mijn hoofdstel maar hij reageer niet altijd even veel ik denk dat het niet veelwerking heeft bij hem (te licht zo'n halster of neusriem).. zoals oversteken: hij gaat links, ik wil rechts en ik wil niet aan zn hoofd lopen lurken ik wil iets wat niet te scherp is maar wel signaal geeft van naar rechts, oke ik moet naar rechts.. snapje? ik ben niet goed in uitleggen maar hopelijk hier genoeg informatie te hebben gegeven:P

Voor naar rechts doe ik: rechterbeen, rechterschouder naar achter, begrenzen met linkerteugel. Eventueel kneepjes met rechterteugel. Zowel met hoofdstel als met halster werkt dat uitstekend :)

xMaximexxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-10 19:14

Danke schon! ik ga het morgen weer proberen, met halster

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 19:18

Ik denk dat je het niet moet zoeken in een andere optoming maar meer in de africhting van je paard. Hij moet natuurlijk wel begrijpen wat jij wilt. Er zijn maar heel weinig paarden die niet op subtiele signalen reageren als ze eenmaal begrijpen wat ze moeten doen.

Ik rij zelf met een hack maar altijd met losse teugels en sturen op neckreinig.

Kukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 15:00

Ik rij ook met verschillend eoptomingen.
Heb een Myler bitje level 1 voor het werken in de bak, met wat meer aanleuning. Daarbij heb ik een sidepull gehad voor het inrijden en het buitenrijden. Fijn stuurmiddel, maar in mijn ogen ook niet echt geschikt voor constantere aanleuning. Bovendien denderde mijn paardje er dwars doorheen bij het buitenrijden.

Met bit buiten doe ik soms, als ik tijdens de rit ook wat dressuuroefeningen wil doen. Maar ik heb er een rotgevoel bij als ze drukker is, want het is een sterke tank en dat ene bitje gaat haar niet bij me houden als ze weg wil of als ze in galop een ander sneller paard bij wil houden.
Dus gebruik ik voor buiten vaan een hackamore. Ik hoef dat hoofdstel alleen maar in te hangen en ik heb een ander paard. Alles kan met lange losse teugel en als ik haar terug wil nemen, reageert ze meteen op de lichtste hulp. Ze vind het zelf ook heel fijn en ik heb in elk geval het idee dat ik haar kan houden, mocht er een onverwachte situatie opdoemen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 15:23

Zo zie je maar weer dat ieder paard anders reageert op een bitloze optoming. Net als met een bit.

sandra1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 15:26

ik rijd zelf altijd buiten met een hackamore.
maar dan wel altijd met losse teugel.
je kunt er geen dressuur mee gaan rijden. daar heb je een constante aanleuning voor nodig.
en dat werkt met een hack te zwaar in.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 15:47

Hoezo zou je voor dressuur een constante aanleuning nodig hebben? :?

Kwal

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 15:49

En met een S-Hack? :) Ik ben me ook wat aan het orienteren wat betreft hackamores en de S hack sprak mij wel aan :) Hebben jullie trouwens met kinketting of met een leren riempje bij de kin? Dat kettinkje lijkt me zo cru en hard inwerken :)

Kukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 16:08

ik vind de s-hack geen goede optoming, maar dat zal lang niet iedereen met me eens zijn vanwege andere ervaringen.
ik vind hem niet stabiel liggen. Bovendien schuift het best wel erg, als je het niet strak genoeg aansnoert. En juist dat is niet wat je wilt, want bij strakker vastbinden wordt de hefboomwerking minder en maak je dat het paard er continu een beetje last van heeft.
Daarbij vind ik de hoofdstellen en het materiaal ervan vaak net een beetje rek geven. En die rek, dat is waar mijn paard me meteen op 'pakt'. Ik wil geen rek of het idee van rek. Wil gewoon degelijk sterk leer.

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 21:01

Er is hier iemand op bokt die met een s-hack Z rijdt. Ze heeft ook meegedaan met de bitloze proefwedstrijd. Zag er heel goed uit!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 21:23

Ik rij met een S-hack. Heb twee losse scharen gekocht en er door de zadelmaker een mooie brede neusband tussen laten zetten. Onder de kin gebruik ik een leren riem met daarbij een gelonderlegger. Ik vind een hack niet om mee te sturen maar meer voor neckreining. Dan heb je ook geen last van schuiven. Je hoort hem ook net zo strak te doen als een gewone neusriem of sidepull; er moeten 2 platte vingers tussen kunnen. Dan heeft je paard er echt geen last van.

xMaximexxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-10 19:15

Ik dacht dat ik met een hackamore wat meer te zeggen had (niet door constante aanleuning maar dmv de kleinste contacten zodat hij begrijpt wat ik wil) met buiten rijden heb ik over het algemeen mijn teugels los hangen en galoppeer ik ook met teugels los (meestal als ik galoppeer zit ik in de verlichte zit, vind ik naar eigen mening fijner) en als ik weer ga zitten op het zadel achterover moet ik af en toe toch wel goed contact maken met de mond om te stoppen (alleen valt dit mee maar speelt wel een rol, met zijn 2en is het hooguit een drama)
mijn zorg is wat ik het beste kan gebruiken om hem terug te krijgen van galop. Bij draf is dit geen probleem
ik hoef maar door te gaan zitten seintje met teugels(geen ruk maar teugels stukje naar achter) Ik doe dat altijd 1 x
begrijp even dat het geen ruk is he! maar een licht seintje.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 00:55

Als ik eerlijk ben zou ik nog niet zo veel galopperen buiten als ik hem niet makkelijk terugkrijg...
Maar goed, dat moet jij natuurlijk zelf weten. :)

Je moet je erg alleen écht bewust van zijn dat het een pittige optoming is.

newmom

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 01:01

ik zag dit topic en ik moest meteen denken aan school,
toen ik een aantal ja(aaaa)ren terug de opleiding paardensport heb gedaan kregen we de uitleg over de hackamore..
we moesten t maar even uitproberen door ons been er door te steken en een ander de leidsels te geven..

ik zou zeggen, probeer t zelf eens uit :)

ik kan je vertellen dat diegene die mijn leidsels vast had geen zachte hand had en voor mijn gevoel zowat mijn been brak!
ook heb ik toen gehoord (of t echt kan weet ik niet maar denk t wel na wt ik heb gevoeld) dat je t paard zn neus ermee kan breken.
denk dat dit wel aangeeft hoe zon ding kan inwerken bij onjuist gebruik.
zeg niet dat je t niet moet doen hoor. maar ik moest er alleen even aan denken :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 08:59

Een been is niet te vergelijken met het hoofd van een paard. In het been praten we over botten van pakweg een paar cm dik. Een correct geplaatste hack (dus niet op het zwevende neusbotje) zet kracht op een hele schedel. Dat krijg je echt niet gebroken. Hoe scherp de optoming inwerkt is helemaal afhankelijk van de dikte van de neusriem, de gebruikte kinriem en de breedte van het kopstuk.

Moet wel zeggen dat de paardeopleidingen lekker hun oogkleppen op hebben :roll: . Of hebben ze je ook gevraagd om een bit tegen je scheenbeen te leggen en daar iemand aan te laten trekken?

KDS

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 09:31

Daarbij is dan een scheenbeen weer een stuk breder dan de botten waar het bit op ligt, en zit over een scheenbeen weer veel meer vel, terwijl dat van de lagen heel dun is.

Kortom: Een hackamore en het breken van de neus... kan alleen als de hack niet goed geplaatst is er idioot aan getrokken wordt de neusriem heel heel smal is. Als je een hack hebt bijvoorbeeld, met korte scharen, een brede neusriem, en een leren kindriem en een zachte hand... kan het goed...
Echter denk ik wel dat een hack niet gemaakt is voor rijden met constante druk (maar wat wel?)

_maaike_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 09:37

Juliette86 schreef:
Een been is niet te vergelijken met het hoofd van een paard. In het been praten we over botten van pakweg een paar cm dik. Een correct geplaatste hack (dus niet op het zwevende neusbotje) zet kracht op een hele schedel. Dat krijg je echt niet gebroken. Hoe scherp de optoming inwerkt is helemaal afhankelijk van de dikte van de neusriem, de gebruikte kinriem en de breedte van het kopstuk.

Moet wel zeggen dat de paardeopleidingen lekker hun oogkleppen op hebben :roll: . Of hebben ze je ook gevraagd om een bit tegen je scheenbeen te leggen en daar iemand aan te laten trekken?

ik doe ook een paardenopleiding maar zulke rare tests doen wij niet hoor }:0
De hack wordt gewoon genoemd bij de bitloze optomingen, meest gebruikt in de springsport.

ik heb zelf ongeveer 1 jaar met een hack gereden met mijn dravermerrie omdat ze het bit steeds vastpakte.
dus 'dressuurmatig' en buiten gereden, geen probleem. Had wel ponybakstukken aan mijn COB hoofdstel gedaan, zodat de
hack niet te laag komt te liggen. Volgens mij is dat het meest voorkomende probleem, dat mensen hem te laag hangen.
ik vind een hack fijn om mee te rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 09:41

KDS schreef:
Echter denk ik wel dat een hack niet gemaakt is voor rijden met constante druk (maar wat wel?)

Dat klopt. Wanneer je druk zet op een sidepull of een bit ben je alleen bezig met communiceren met de neus of de mond. Wanneer je druk zet op een hack of kruislinks systeem zet je continu druk op het hele hoofd door de hefboom of stropwerking. Dat vind ik zelf een hele oneerlijke manier van communiceren, omdat je al die druk 9 van de 10 keer niet nodig hebt. De enige optoming waar je in mijn ogen continu mee op contact kan rijden is de sidepull met een brede zachte neusriem.

newmom

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 09:55

newmom schreef:
ik zag dit topic en ik moest meteen denken aan school,
toen ik een aantal ja(aaaa)ren terug de opleiding paardensport heb gedaan kregen we de uitleg over de hackamore..
we moesten t maar even uitproberen door ons been er door te steken en een ander de leidsels te geven..

ik zou zeggen, probeer t zelf eens uit :)

ik kan je vertellen dat diegene die mijn leidsels vast had geen zachte hand had en voor mijn gevoel zowat mijn been brak!
ook heb ik toen gehoord (of t echt kan weet ik niet maar denk t wel na wt ik heb gevoeld) dat je t paard zn neus ermee kan breken.
denk dat dit wel aangeeft hoe zon ding kan inwerken bij ONJUIST gebruik.
zeg niet dat je t niet moet doen hoor. maar ik moest er alleen even aan denken :)

er staat duidelijk "onjuist" bij, en ik zie vaak zat er wel verkeerd mee gereden word, dat vind ik jammer,
ik wou hier alleen even aangeven dat het heel erg sterk in kan werken.
Ik zeg verder niet dat ze het niet moet gebruiken want bij correct gebruik valt er prima mee te rijden.