Wie heeft ervaring met een merklooszadel?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Rixt95

Wie heeft ervaring met een merklooszadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-10 09:05

Hallo,

Ik ben aan het sparen voor een nieuw Dressuurzadel maar omdat ik niet nog eens een jaar wil wachte, koop ik waarschijnlijk een tweedehans zadel. Nu heb ik eentje op het oog maar het is dus merkloos. Heeft iemand ervaring met een merklooszadel?

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 09:22

Ik heb een merkloos veelzijdigheidszadel is nog van mijn vorige pony. Maar alles ziet er nog harstikke goed uit. Hoe oud het zadel is weet ik niet maar minimaal 10 jaar. Maar het zadel is nooit echt heel intensief gebruikt. En wordt nu al zo'n 3 jaar niet meer gebruikt. Maar doet zeker niet onder voor een gemiddeld merk.

fjordjes

Re: Wie heeft ervaring met een merklooszadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 09:26

Ik heb een merkloos zadel gehad. Achteraf toch niet goed want ik had het zadel 4 jaar en er begonnen al scheurtjes te komen in de boom. Ik zelf zou het nooit (meer) doen omdat de kwaliteit toch minder is.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 09:32

Als je zoekt opeen topic van zadelmarkt zadel...
Daar hebben ze een zadel open gemaakt en wat je toen zag is niet bevordelijk voor de paardenrug...

Wat mijn zadelmaker ook zei is dat de niet te verkopen 2e hands zadels worden opgekocht bij ruitershops en de bomen worden dan opnieuw gebruikt.

Er is natuurlijk een reden waarom die zadels merkloos zijn en/of goedkoop ;)
Wil niet zeggen dat de merkzadels altijd goed zijn :x Ook daar maken ze wel eens fouten of worden door minder goede zadelmakers verkeerd opgevuld ;)

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 14:12

PP >> HAR

Jockey_my

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 17:21

Ik heb als 1ste zadel ook een merkloos zadel gehad,
die heb ik snel weg gedaan, kwaliteid is echt slechter.
Dat is wat je van de buiten kant ziet, idd dat topic dat het zadel open
word gemaakt, dat is niet normaal meer.

Waarom een nieuw zadel?
Een 2e hands goed merk zadel is tog ook niet verkeerd?

BPVS

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 17:22

Ik heb ook wel ervaring met merkloos. En de ervaring is slecht.

Dagmar_1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 17:24

Beetje raar dat er meteen weer over zadelmarkt wordt begonnen...Daar ging het toch niet over?

Persoonlijk heb ik hele goeie ervaring met merkloze zadels.
Heb een hele poos geleden ook een 2de hands merkloos zadel gekocht. Hij was toen al zon 15 jaar oud (ja echt een oudje) en heb er vervolgens nog zon 5 jaar mee gereden. Nooit problemen of wat dan ook mee gehad!

BPVS

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 17:28

Waarschuwen voor zadelmarkt is juist goed, die liggen voor geen meter.
Je kunt beter een tweedehands Stübben of Kieffer kopen, en dan is het niet erg dat ze meer als 15 jr. oud zijn, die blijven gewoon goed.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 09:12

Dagmar_1995 schreef:
Beetje raar dat er meteen weer over zadelmarkt wordt begonnen...Daar ging het toch niet over?

lijkt mij aardig in dezelfde catagorie vallen toch? (nieuwe erg goedkope zadels)

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 09:17

Gewoon niet doen ;) lekker laten liggen voor mensen die niet zo slim zijn als jij en geen informatie hebben ingewonnen.

Dat soort zadels hebben vaak (!) veel gebreken: van een scheve/instabiele boom tot zelfs een gebroken boom. Erg slechte kwaliteit leer (dus het zadel gaat niet lang mee). Fouten in proporties en aanzettingen: de beugels die bijvoorbeeld te ver naar voren of achteren komen te zitten, of de singel die het zadel naar voren gaat trekken.

Kortom: de kosten die je bespaard op het zadel kom je in drievoud weer tegen op de rekening van je DA, fysio of kraker.
Laatst bijgewerkt door s6801881 op 06-03-10 09:19, in het totaal 1 keer bewerkt

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 09:18

Ik heb een tweedehands zadel gekocht bij de zadelmaker, een Stübben. Kan nog jaren mee, heb je een goed zadel voor toch minder geld dan nieuw. Als je tweedehands koopt zou ik iig een goed merkzadel kopen!

Frasier

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 20:34

Allemaal leuk, die adviezen over oude stubbens en kieffers, maar hebben jullie het tussenkanaal wel eens gezien bij zo'n zadel?
Vaak kunnen er maar max 2 vingers tussen.. doet echt pijn bij een paard, hoor..

Vwb de vraag van de TS, goedkoop is duurkoop, gewoon niet doen.

Spaar even door, haal er een zadelmaker bij, en maak dan je besluit. Zoals Mloeser al schreef, je koopt ellende.

En als het allemaal te duur is voor je, sorry, dan had je geen paard moeten nemen, zorg dat je de verantwoordelijkheid kunt dragen voordat je zoiets aanschaft, paarden kosten geld.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 08:33

Ik zou kijken voor een goed 2ehands merkzadel. Ik heb laatst een Kentaur Penelopa gekocht, die ziet er nog heel netjes uit en die was ook niet zo heel duur.

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 11:10

2 paarden die ik ken hebben de een rugprobleem over gehouden aan een slecht zadel (goedkoop merk), bij een van beide was een thermografie gemaakt en t enige wat daarop te zien was, was een afdruk van t zadel.

Ik zou echt even doorsparen en voor een goed (2e hands) merkzadel gaan, JC en Kentauer zijn hele fijne zadels voor een redelijke prijs, als zoiets zou passen ben je niet al te duur uit en heb je wel een goed zadel. Of als dat te duur is, wintecs zijn ook fijne zadels voor een gunstige prijs, passen op veel paarden en zijn ook nog erg makkelijk in onderhoud.

Laat ook zeker een goede zadelmaker komen om een zadel te passen en je te adviseren, kan zoveel ellende besparen.

Rixt95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-10 16:43

Frasier schreef:
Allemaal leuk, die adviezen over oude stubbens en kieffers, maar hebben jullie het tussenkanaal wel eens gezien bij zo'n zadel?

Vwb de vraag van de TS, goedkoop is duurkoop, gewoon niet doen.

Spaar even door, haal er een zadelmaker bij, en maak dan je besluit. Zoals Mloeser al schreef, je koopt ellende.

En als het allemaal te duur is voor je, sorry, dan had je geen paard moeten nemen, zorg dat je de verantwoordelijkheid kunt dragen voordat je zoiets aanschaft, paarden kosten geld.

Ik vind die laatste zin rot, omdat ik er alles voor over heb maar ik ben niet iemand die alles van zijn ouders krijgt! Ik heb een duur en goed veelzijdigheid zadel gekregen van mijn vader. Nu wil ik er toch nog een zadel bij, en die moet ik zelf betalen. Ik ben niet iemand die het allemaal te duur vind, al is paardensport wel duur, en ook niet iemand die zijn paard laat lopen met een slechtliggend zadel.

Dáárom vraag ik of iemand anders er ervaring mee heeft. Nu ik zie dat er heel veel verschillende meningen over zijn dus ik het niet.

joozz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 17:03

Frasier schreef:

sorry maar daar ben ik het dus echt niet mee eens. Waar baseer je dat op dan? Ik heb dus een heel oude stubben, hier vlakbij zit een hele goede zadelmaker en die heeft niet zo lang geleden het zadel nog eens bekeken en het zadel ligt uitermate goed!

Ik zelf ben echt geen voorstander van merkloze zadels, de pasvorm, en het materiaal is echt stukken minder en het is toch belangrijk voor je paards rug om een goed zadel te hebben. De vulling bijv. van de goedkope zadels is ook echt niet goed, die zakt gewoon in en houdt niet zij'n vorm.

2dehands zijn er echt hele mooie zadels te koop, ook zadelmakers hebben vaak mooie 2dehands zadels liggen, je kunt je geld beter besteden aan een goede 2dehands dan aan een mindere/slechtere nieuwe.

Suc6 met sparen!

ukoldaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 17:18

Is dan een wintec of ander kunstof zadel niets voor je?
Die zijn wat goedkoper.

Of een london barefoot, maar ik ga ervan uit dat je een boomzadeltje zoekt.

Weet niet wat je budget is wat je in je hoofd hebt?

Ik vind het logisch hoor dat je niet alles zomaar krijgt en er zelf voor moet sparen, maar dan is het ook extra leuk als je het eindelijk hebt!!

Zelf heb ik wel een merkloze gehad, maar nooit opgereden, kreeg ik bij een paard bij wat ik kocht.
(paard ging terug was afgekeurd, zadel bleef, maar pastte niet op mijn fjord).

Denk dat je beter verder kunt zoeken.

Fredt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 17:41

Frasier schreef:

Dit in inderdaad heel opvalllend bij oude Kieffers en soortgelijke zadels!
Je kan beter nog even doorsparen en dan een goed (nieuw) midden klasse zadel kopen of een tweedehands merkzadel.

joozz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 17:44

maar dat gaat dus echt niet voor alle oude stubbens op hoor

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 18:20

bedoelen jullie met met merkloze zadels ook zadels als knight rider?

Fredt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 20:30

Knight rider vindt ik meer een middenklasse zadel..

Huppelkut

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 15:44

knightrider heeft voor die prijs erg goede zadels! en ook niet duur, je hebt ze al voor 200 euro.