ik kantel voorover?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

armanike

ik kantel voorover?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-10 21:17

hoi,

ik heb nogal een vervelend probleem.
Ik had vorige maand een heerlijk zadel gekocht voor mijn merrie.
Een kentaur penelopa.
Hij paste haar ook nog eens super.

Als ik het zadel op het paard van een vriendin had liggen zat hij als een zetel!! HEERLIJK.
Maar als hij op mijn paard lag leek het net alsof ik voorover kantelde.
hoe kan dat?
En wat voor zadels raden jullie dan af of aan voor zo een paardje.
met toch een diepe zit en knie wrongen.

efaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 21:19

als ik jou was zou ik een zadelpas service laten langs komen zodat je verschillende zadels kunt passen en kunt kijken hoe het het beste ligt op jou paard, met een verkeerd zadel kun je heel veel kapot maken

armanike

Re: ik kantel voorover?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-10 21:24

ik heb hem laten passen door een zadelmaker.
en hij paste haar echt perfect? ik had alleen het idee dat ikzelf eruit werd gekatapulteerd.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 21:26

Ik vind het apart dat hij op dat andere paard wel goed ligt...
Hoe ligt je zadel erop als jij er niet op zit, staat de achterkant dan niet omhoog?

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 21:27

Als het zadel wel goed op je paard past, kan het zijn dat hij te klein is voor jou. Je zitbeenderen komen dan niet in het laagste punt, maar wat verder naar achteren op de lepel.

maar als het bij je vriendin wel goed zat, kunnen er 2 dingen aan de hand zijn;
ofwel bij het paard van je vriendin kiepte het zadel achterover en compenseert hij het niet-passen van jou in het zadel
ofwel het zadel past helemaal niet goed op jouw paard.

Als je hem wel hebt laten passen door een zadelmaker, zou ik toch teruggaan; dan heeft hij toch een niet-passend zadel verkocht.

Ofwel hij past niet op je paard, ofwel jij past niet in het zadel....

armanike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-10 21:29

hoi,

ja ik heb hem inmiddels al terug verkocht.
Nee hij lag prima als ik er niet op zat.
zou het niet kunnen liggen aan dat mijn merrie's nek veel lager is geplaats en haar rug recht is, maar bij dat paard van een vriendin meer een friezen net had, hoog ingeplaats?
Het zadel was 18 inch en ik heb maat 36

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 21:30

Lees dit maar eens!
http://www.bluebalance.nl/data/File/fol ... -BB-CM.pdf

N.B. even in jouw profiel gespiekt; ik denk dat 18 inch te groot is voor jou. Ook dat kan het moeilijk maken, het diepste punt te vinden. Maar wat ook belangrijk is; ik zie dat je een arabiertje hebt. Arabiertjes hebben een korte rug. 18 inch is bijna altijd te lang voor zo'n korte rug!

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 21:34

Gaat het zadel voorover kantelen als je zadel te lang is?
Dacht zelf aan dat de boom miss. te breed was oid :o

armanike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-10 21:35

ja dat weet ik, ik heb dan ook een 17 inch aangeschaft. maar het lijkt mij dat dit niet het probleem is? zou het kunnen dat het vanvoor te laag is ( de boom ) en achter veel te hoog? of dat van haar nek. te breed was hij niet MENSEN LEES EVEN HET ZADEL PASTE SUPER!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 21:39

18 inch is wel erg lang voor een arabier,
maar het kan zijn dat de kussen achter hoger zijn dan de kussens voorin het zadel waardoor jijzelf voorover valt.
het kan ook zijn dat het zadel gewoon helemaal niet geschrikt is voor jou ( omdat je bijv in een houding wordt geduwd --> kniewrongen dressuurzadel )

ik denk dat het zadel gewoon niet goed is voor jou ..

Frasier

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 20:55

armanike schreef:
ja dat weet ik, ik heb dan ook een 17 inch aangeschaft. maar het lijkt mij dat dit niet het probleem is? zou het kunnen dat het vanvoor te laag is ( de boom ) en achter veel te hoog? of dat van haar nek. te breed was hij niet MENSEN LEES EVEN HET ZADEL PASTE SUPER!

Schei toch uit, mens...

Als jij voor-of achterover kantelt, dan PAST JE ZADEL NIET!!
Een zadel hoort in balans te liggen, zoniet, val je voor- of achterover.

Een ander probleem is dat de beugelriemhaken op de verkeerde plek zitten, dan kan je snel in de stoelzit kruipen, of juist te ver voorover..

Wie heb je erbij gehad, firma ( list&bedrog) Kool?

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 09:17

Eh.... dat kan aardiger :o

Hallo,
Ik heb bij het passen en uitproberen van diverse zadels ook dit Kentaur zadel geprobeerd.
Ondanks dat het zadel heel goed lag op mijn paard, kon ik er niet mee rijden. Ik kantelde niet naar voren in het zadel, maar had wel het gevoel alsof dit ieder moment kon gaan gebeuren. Het zadel gaf me een onstabiel gevoel . Heb er daarna nog een keer opgezeten op een ander paard van iemand, en had weer hetzelfde gevoel.
Het was gewoon niet mijn type zadel. Zat er echt niet lekker in.
Maar goed.... daarom is er natuurlijk ook zoveel keus. Fijn voor de paarden en fijn voor de mensen!
Ben uiteindelijk uitgekomen bij een Knight-Rider, Admiral, en daar ben ik heeeeel tevreden mee!

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 09:30

Een zadel moet passen op je paard, maar jij moet er ook goed in zitten. Kan dus best zijn dat het zadel idd goed lag op je paardje maar de combi jou paardje/dit zadel voor jou niet oké is. Moet wel zeggen dat als er een 18 inch geadviseerd wordt voor iemand met maat 36 en een arabier, ik wel vraagtekens zet bij de kundigheid van de zadelpasser.