Hoe moet het correctiebit zitten

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ruiter04

Hoe moet het correctiebit zitten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-10 10:55

Ik heb sinds kort een correctiebit gekocht. Echter kunnen weinig mensen mij vertellen hoe ik het bit moet hangen in het hoofdstel. pijltje omhoog aan de linkerkant van het paard, pijltje omlaag aan de linkerkant van het paard. Wie van jullie kan mij hier duidelijkheid over geven. Ik zou het erg vinden als ik het bit verkeerd om heb!!!. Heb het gekocht omdat mijn paard erg sterk is en ik hem slecht mooi rond kan rijden. Heb op verschillende sites gekeken en kom dan vaak dit bit tegen.

Suzan_bobar

Re: Hoe moet het correctiebit zitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 10:58

Ik ken het bit en ik ga in dit topic er niet op in of je het wel of niet zou moeten gebruiken,....
Een correctie bit heeft een boog in het bit, deze hoort omhoog te staan en dan moet je opletten dat de boog met de mond van het paard mee gebogen is,.... pijltjes zeggen mij helemaal niets.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 12:31

Pijltje moet aan de linkerzijde zitten en naar voren wijzen.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 19:42

ruiter04 schreef:
Ik heb sinds kort een correctiebit gekocht. Echter kunnen weinig mensen mij vertellen hoe ik het bit moet hangen in het hoofdstel. pijltje omhoog aan de linkerkant van het paard, pijltje omlaag aan de linkerkant van het paard. Wie van jullie kan mij hier duidelijkheid over geven. Ik zou het erg vinden als ik het bit verkeerd om heb!!!. Heb het gekocht omdat mijn paard erg sterk is en ik hem slecht mooi rond kan rijden. Heb op verschillende sites gekeken en kom dan vaak dit bit tegen.

ik hoop echt dat je dit niet serieus meent |(

denk je werkelijk dat je paard mooi nageeflijk wordt dmv een correctiebit?

(de boog hoort met de paardenmond mee te lopen,je legt hem er 'omhoog' in...maar ik hoop van ganser harte dat je dit echt niet gaat doen...)

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 19:47

tja waarom zon bit als je niet weet hoe je hem moet gebruiken en ja sorry ik ga met eerdere bericht mee

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 19:49

Wat voor doel heeft dit bit eigenlijk?

Is dit ook weer een hulpmiddel die symthomen bestrijd en waardoor men de oorzaak vaak niet aanpakt?

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 19:51

R.X. schreef:
Wat voor doel heeft dit bit eigenlijk?

Is dit ook weer een hulpmiddel die symthomen bestrijd en waardoor men de oorzaak vaak niet aanpakt?

Ja.

Met een ander bit zul je ook geen lekker lopend paard krijgen, een krul moet niet je doel zijn, bij correct rijden komt dat namelijk vanzelf.
Een goede instructie kan je veel beter nemen!

Biieniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 19:54

Ik wil je echt waarschuwen dat bij verkeerd gebruik van een dergelijk bit je veel schade kan aanrichten bij je paard.

Ik raad je aan eerst de volgende onderwerpen te bekijken alvorens met dit bit aan het werk te gaan.
- controleer of het zadel goed ligt, zoniet kan dit bij het gebruiken van de rug pijn doen en daarom wil het paard niet rond lopen
- begin is met longeren met bijzet/pesseo en kijk eens hoe het paard dan loopt en zijn rug buigt.
- mocht je paard dan ook niet willen buigen zal ik er eerst een fysio bij halen want wellicht liggen de problemen veel dieper dan 'ik wil niet'

Een correctional is absoluut geen bit om je paard mee nageeflijk te rijden! Dit is om je paard te verfijnen! Wellicht beter eerst een instructeur erbij te halen?

Ik rij ook met een correctional maar dit is ter verfijning. Mijn paard loopt perfect laag en rond op een trensje! (ik rij tevens western en gebruik het bit omdat ik met 1 hand (moet) rijden)

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 19:56

Dank je x_Marr .

ruiter04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-10 14:47

Bedankt voor jullie reacties. Voor sommige even ter info. Het correctiebit heb ik gekocht op advies van mijn instructrice.
en vind het niet prettig dat er wordt gesuggereerd dat ik niet weet waar ik mee bezig ben!!!.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 18:14

Dan zou ik heel snel een andere instructise zoeken, klinkt misschien hard maar dat bespaart je heel wat kosten later als je dan je gezond verstand er bij hebt en je paard weer goed op de rails probeert te krijgen ;) Dit is zeker weten rijtechnisch op te lossen, of het is een lichamelijk probleem van het paard, bijv. verkeerd zadel. Wanneer een paard zoiets vertoont zal een goede instructise eerst kijken of het niet aan het zadel/tanden etc. ligt door daar bij jou naar te vragen wanneer je dat voor het laatst hebt gedaan.

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 18:25

Ik zou toch echt even rond kijken op internet naar ervaringen met dit bit. Ik heb het op aanraden van een vorige instructrice ook even gebruikt.

Mijn paard is echt het liefste wezen wat je ooit ontmoet hebt... tot je er een correctiebit in hangt. Dan bokt ze net zo lang tot je eraf ligt omdat het zo veel pijn doet...

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 19:38

ruiter04 schreef:
Bedankt voor jullie reacties. Voor sommige even ter info. Het correctiebit heb ik gekocht op advies van mijn instructrice.
en vind het niet prettig dat er wordt gesuggereerd dat ik niet weet waar ik mee bezig ben!!!.

het spijt me,maar als je denkt dat een correctiebit helpt om je paard 'mooi rond' te rijden dan weet je inderdaad niet waar je mee bezig bent.

dan zou ik maar eens aan je instructie vragen wat die voor excuus heeft om je dit bit aan te raden

Biieniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 19:40

ruiter04 schreef:

Ik suggereerde niet dat je niet weet waar je mee bezig bent, ik probeer je alleen duidelijk te maken dat bij incorrect gebruik je het paard zeer ernstig kan schaden!
Ik heb nog nooit een instructeur een positief woord horen zeggen over het correctiebit voor dressuurmatig gebruik danwel springen. Ik rij overigens met een correctiebit met scharen en een zeer lange teugel.

Nadat je gezegd heb dat je instructeur dit bit heeft aangeraden betwijfel ik wel of je weet waar je mee bezig bent en wat dit bit precies doet. Ik raad je dan ook aan om dit eerst voor jezelf tot op de bodem uit te zoeken alvorens dit bit te gaan gebruiken.
Dit zeg ik overigens niet om mijn gelijk te halen maar om jou en je paard een plezier te doen.