[WN] Alleen een Mattes pad te dun????

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kaspar

Alleen een Mattes pad te dun????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-10 22:24

Afgelopen weekend was de zadelpas meneer bij mij op stal.
Hij vond de Mattes pads eigenlijk iets te dun voor onder het zadel.
Hij had liever iets dikkers met vilt oid. Ik ben eigenlijk vergeten te vragen waarom hij dat vind.
Hoe denken jullie hier over, zijn ze echt te dun?

Ik vind het verder wel hele fijne pads qua pasvorm en het echte wol

Kaspar

Re: Alleen een Mattes pad te dun????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-10 13:47

Niemand?

Mloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 20:17

Ik rij met alleen een mattes eronder, daarentegen rij ik ook vaker met een dikke PC pad, en ik merk geen enkel verschil. Niet aan de ligging van mn zadel, niet aan het lopen van mijn paard.

Kaspar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-10 21:05

Bedankt voor je reactie Mloez.

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 08:22

Ik heb een Mattes met inlages. Je kunt ze met verschillende soorten inlages krijgen, 3 naast elkaar zodat je ieder deel verschillend kunt opvullen en de gewone langwerpige inlages. Je krijgt er 3 lagen bij. Zelf heb ik er 2 in zitten (langwerpig). De inlages zijn zo groot dat het zadel er geheel op rust. Voorheen heb ik met een Mattes zonder inlages gereden (roundskirt), maar bij mijn huidige zadel vond ik het handiger dat de pad iets dikker was.
Je kunt ook een blanket over de Mattes leggen, gaat ook prima, dan is het helemaal een stuk dikker.

De pads bevallen mij beter dan welke soort pad ook. Wol neemt zweet op en de pad is nooit echt drijfnat. Even uitschudden en op de kop drogen. Wassen op 30 graden wolprogramma en ook weer op de kop ergens in de schaduw laten drogen, daarna even het wol borstelen, dan zijn ze weer als nieuw. ;)

Kaspar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-10 08:38

Bedankt Bravura.

De pads met die inlages waar zijn die te koop?
Ik zie ze bij Hipponet niet op de site staan.
Het klinkt wel ideaal namelijk. Ik vind Mattes dus ook echt geweldig, maar omdat de zadelmeneer zei dat hij ze eigenlijk te dun vind ben ik een beetje gaan twijfelen. Ik heb de normale Mattes westernpad.
Een blanket heb ik geprobeerd, maar omdat mijn paard dus best flink wat schoft heeft frommeld de blanket helemaal op onder het zadel. Dus het het oog op drukplekken gebruik ik die liever niet meer (terwijl hij echt super gaaf stond)

zorro2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 12:00

Ook ik rij met alleen een mattespad onder mijn zadel en ben er erg tevreden over.
Ik heb ook een andere dikkere pad met synthetisch bont en dit vind mijn paard niet fijn
krijg al een reactie als ik deze pad op haar rug leg :n

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 13:06

Kaspar, ze zijn wel wat duurder maar gewoon even met Hipponet contact opnemen. Ik heb hem ook via haar.

Mijn paard vind andere pads (heb er verschillende geprobeerd) kennelijk niet echt fijn, bij de wat stevigere (bv Prof Ch) wordt hij echt nukkig. De Mattes accepteerde hij direct, net als een neopreenpad trouwens, maar een paard zweet daar zo erg onder.

Ik vind, als het zadel goed ligt, een Mattes zonder inlages ook voldoende. Gaf bij mijn paard nooit problemen. Bont zorgt voor een goede drukverdeling, dat is het belangrijkste voor mij. Ik had de squarepad ook zonder inlages besteld, maar die bestelling was kennelijk verkeerd doorgekomen, ze belde me toen dat ze de pad had, maar dat die met inlages was binnenkomen, en dus duurder was. Heb er toen even over nagedacht, want ik had die inlages niet nodig naar mijn mening. Maar goed, anders duurde het weer voor ik de eigenlijke pad zou hebben, en ik had die pad zsm nodig voor mijn nieuwe zadel. Vandaar dat ik nu met inlages heb. Ik vind ze anders niet echt nodig.

Ze heeft ook blankets van Mattes, die zijn net zo gevormd als de pad. Ik heb er ook 1 liggen, vind hem wel mooi qua kwaliteit.

hiphopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 13:38

Ik rijd ook met een mattespad, de roundskirtversie.
Heb die vorig jaar van een bokker overgenomen en hij bevalt nog steeds prima. Ben ondertussen wel van paard veranderd, maar de mattespad blijft! Wil er nog wel graag eentje bij, maar twijfel of ik nu een ander merk zal nemen of nog een mattes erbij. Heb sinds kort wel een blanket eroverheen, en dat gaat prima. Het blanket is ook 2e hands, en van een erg soepel geweven wol dus valt mooi over de voorgevormde mattes. Ik vind de blankets van mattes niet zo heel erg mooi.........

YildizArabs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 21:41

Ik reed idd ook eerst met een mattes en daarovereen een blanket, omdat het anders te dun zou zijn. Dat was niet zo'n succes omdat het telkens ging schuiven, dus inmiddels de blanket achterwege gelaten. Gaat prima zo! Heb nogal een gevoelig zieltje, dus die zou absoluut reageren als het niet prettig zou zijn!
De mattes is by far de meest gebruikte en fijnste pad (en ik rij vaak en intensief) die ik heb.

Kaspar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-10 21:46

Ik lees het al.
Maak me zorgen om niets. Ik den dat de meesten van jullie intensiever rijden dan ik en als dat bij jullie ook goed gaat moet het bij mij toch ook goed gaan lijkt me.
Anderzijds bedacht ik me zojuist dat ze in de engelse rijstijl ook met van die dunne dekjes onder het zadel rijden. Zonder problemen, dus dan zou je denken dat dat voor western ook geldt toch?

YildizArabs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 21:52

Uh...nee, das wel een ander verhaal! Kijk es goed naar een engels en een western zadel?! (en zoek de veschillen!) Een engels zadel heeft kussens en een western zadel dus niet. Daarom moet een pad zeker wel voldoende dik zijn en idd een mattes is wel aan de dunne kant. Maar het gaat wel hoor!

Kaspar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-10 22:00

Daar heb je idd ook weer gelijk in