ervaringen met dit bit

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Cleo_

ervaringen met dit bit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-10 18:09

Met de zoekmachine kon ik er niets over vinden vandaar mijn vraag hier naar ervaring met dit bit.

Afbeelding

chrisje_83

Re: ervaringen met dit bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 21:43

Heb er geen ervaring mee, maar ik denk dat het stiller in de mond zou kunnen liggen.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 21:48

Is gewoon een dubbel gebroken bit met ringen met sleuven.
Als je de teugels door de sleuven doet krijg je een hefboomwerking, eventueel kun je de bakstukken er ook door doen om het effect te versterken, beetje Myler idee met sleuven ;)

Al met al dus niet een heel vriendelijk bit als je het op de hefboomwerking gooit.

_Snow_White

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 23:01

pessoa-bit in iets zachtere uitvoering :)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 23:49

Loes'sCorner schreef:
Is gewoon een dubbel gebroken bit met ringen met sleuven.
Als je de teugels door de sleuven doet krijg je een hefboomwerking, eventueel kun je de bakstukken er ook door doen om het effect te versterken, beetje Myler idee met sleuven ;)

Al met al dus niet een heel vriendelijk bit als je het op de hefboomwerking gooit.

Niet helemaal. Dit bit heeft precies dezelfde werking als een ophaaltrens of pessoabit: wanneer je de teugels aanneemt rolt het bit in de mond, erg vervelend voor een paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 10:52

Ik wil toch wel even een kanttekening plaatsen. Wanneer je alleen de sleuven in de bakstukken gebruikt, komt het bit stabieler in de mond te liggen. Zolang je de teugels niet vastmaakt in de sleuven is er geen hefboomwerking en is het juist een heel vriendelijk bitje.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 11:55

In dat geval is er geen reden om dit bit te gebruiken, denk dat de ts dan beter een baucherbitje kan zoeken ;)

Cleo_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-10 13:09

hestejente schreef:
In dat geval is er geen reden om dit bit te gebruiken, denk dat de ts dan beter een baucherbitje kan zoeken ;)

Wat is dat precies voor een bit? Kan er via de zoekmachine niets over vinden..
edit al het één en ander gevonden :)

Ik reed voorheen altijd met een pessoa buiten, maar deze ligt vrij onstabiel en is echt niet iets te

Ik heb van een bokker dus de bevestiging gekregen dat het inderdaad een bit is dat tussen de gewone trens en een passoa ligt en dat het idd veel stabieler ligt.
Het is niet zo dat ik constant aan het bit hang, integendeel ik rij grotendeels met een losse teugel.
Maar omdat ze nogal eens fases heeft waarbij ze tijdens het galloperen er vandoor schiet (en ja ik heb wel les gehad en hulp hiervoor maar tis waarschijnlijk iets wat ze over heeft gehouden aan het buitenrijden/inrijden met slof toen was ze nog niet van mij) En in dit soort gevallen gaat mijn veiligheid wel voor! Verder is ze gewoon verkeersmak en rij ik dus met een losse teugel, dit is ook puur om mee op buitenrit te gaan. Daarbij geeft het mij de zekerheid dat ik ook anderen niet in gevaar kan brengen.

Thuis of in de manege rij ik gewoon met een watertrensje en daar loopt ze prima op.
Laatst bijgewerkt door Cleo_ op 04-03-10 13:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 13:14

Ben nu op het werk maar vanavond zal ik 't thuis even voor je opzoeken. Ik heb thuis een link naar een informatieve site over bitten en hoofdstellen :)

Cleo_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-10 13:21

hestejente schreef:
Ben nu op het werk maar vanavond zal ik 't thuis even voor je opzoeken. Ik heb thuis een link naar een informatieve site over bitten en hoofdstellen :)

Oke dat is wel handig :) ik wacht je site nog even af

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 13:43

Hier is wel vast dit topic: [HAR] Baucherbit?

Als je zoekt op "baucherbit" kom je in de eerste hit een afbeelding tegen. Bij een baucherbit zit er een oogje boven de ring waar de teugel aan vast wordt gemaakt, aan dit oogje maak je het bakstuk vast. Hierdoor heb je, net als bij het bit in de op, een lichte druk achter de oren wanneer je de teugels aanneemt, maar een baucherbit kan in tegenstelling tot het bit in de op niet kantelen in de mond. Doordat het oogje van het baucherbit bovendien hoger zit dan de bitring ligt het bit ook nog eens erg stabiel, net als een kimblewick.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 22:19

Ik in dit geval liever een kimblewick dan een yankee. Puur omdat deze gestabiliseerd wordt door de kinketting en de manier van alles vastmaken.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 22:57

Een kimblewick is fijn, mijn paard kan er goed mee ontspannen en loopt er rustig op. Maar zoals bij alle bitten is dat per paard weer verschillend.

Hier is de link: http://www.sustainabledressage.net/tack/bridle.php#drop (over neusriemen, iets naar beneden scrollen voor de bitten)