Goed hoofdstel met hoge neusriem?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Daihyo

Goed hoofdstel met hoge neusriem?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-10 10:29

Ik heb nu een Passier Aquarius: http://www.wedstrijdruiter.nl/cms/publi ... ageid=1988
Heel fijn hoofdstel, mooi soepel leer.
Mijn haflinger had bij zijn vorige hoofstel elke keer een wondje van de neusriem.
Ik heb nooit kunnen ontdekken waar het aan lag en vermoedde dat het door de aansnoerneusriem kwam, in combinatie met zijn lange baardharen.

Ik heb toen de Passier gekocht, met een gewone gecombineerde neusriem, dus geen aansnoer.
Heel fijn hoofdstel en het zat wel okee.
Maar ook hiervan krijgt hij een wondje. Op dezelfde plek. Het past toch niet helemaal lekker.
Daarnaast irriteert de sperriem ook.
Ik heb alles geprobeerd, los vastmaken, strak vastmaken, neusriem gaatje hoger of lager. Het zit gewoon niet lekker.

Nu wilde ik een hoge neusriem proberen. Maar bij de Passier zit het kopstuk aan de neusriem vast, ipv aan de bakstukken. Een losse neusriem kopen is dus geen optie. Of ze moeten er 1 van Passier hebben, maar die heb ik nog niet kunnen vinden.
Toen ben ik gaan kijken naar een hoofdstel met een hoge neusriem. Maar ook dat is lastig. Stang en trens hebben ze uiteraard wel, maar zover zijn we nog lang niet :D
De neusriem moet ook niet te breed zijn, want hij heeft niet zo'n groot hoofd.

Welk kwaliteitshoofdstel heeft dit?
Geen Global, HH of vergelijkbaar merk, maar Kieffer, Passier, Dobert, enz.

supersambo

Re: Goed hoofdstel met hoge neusriem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 11:49

Is nog lastiger dan ik dacht. Maar ik denk dat er wel één en ander te bestellen is bij de betere ruitersportzaak.

Passier heeft wel een Marcus Ehning hoofdstel waarbij het sperriempje eraf gehaald kan worden (dus ook lusje). Zoals ik het kan zien heeft dit hoofdstel geen aansnoerneusriem.

Ik heb een BR hoofdstel met hoge neusriem. Maar dat is een gevlochten neusriem. Lijkt me niet handig bij gevoeligheid voor wondjes. Agradi heeft dat ding wel te koop geloof ik.

Stubben heeft wel losse hoge neusriemen, maar niet als geheel hoofdstel dacht ik, maar dat is misschien wel te bestellen.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 11:53

supersambo schreef:
Is nog lastiger dan ik dacht. Maar ik denk dat er wel één en ander te bestellen is bij de betere ruitersportzaak.

Passier heeft wel een Marcus Ehning hoofdstel waarbij het sperriempje eraf gehaald kan worden (dus ook lusje). Zoals ik het kan zien heeft dit hoofdstel geen aansnoerneusriem.

Ik heb een BR hoofdstel met hoge neusriem. Maar dat is een gevlochten neusriem. Lijkt me niet handig bij gevoeligheid voor wondjes. Agradi heeft dat ding wel te koop geloof ik.

Stubben heeft wel losse hoge neusriemen, maar niet als geheel hoofdstel dacht ik, maar dat is misschien wel te bestellen.

Stübben heeft wel hoofdstellen met enkel een hoge neusriem zonder sperriempje maar deze zijn allemaal boven de 180 €.
Ik volg dit topic even mee want ik ben ook op zoek naar een hoofdstel met hoge neusriem dus zonder vervelend lusje voor een sperriem.
Maar als ik er dan al is eentje vind, is het inderdaad vaak een stang en trens hoofdstel en dit heb ik niet nodig. Of zoals die van Stübben een heel erg duur en aangezien mijn knollie zijn kop nogal vaak wil schuren vind ik een duur ook geen optie..

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 12:06

Bij veel stang&trens hoofdstellen kan je het bakstuk van de stang er gewoon afhalen en houd je dus een simpel trens hoofdstel met hoge neusriem over.
Bij b.v. equimatch hebben ze veel engelse dingen, dus ook zo'n hoge neusriem.
Ik ben op zoek naar een mooie in het bruin, dat is nóg lastiger :+

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-10 12:17

Geen bruin gelukkig :D

Een losse neusriem kan niet, vanwege de bevestiging van Passier aan het kopstuk.
Die met dat losse lusje lijkt me ook wel een idee. Maar die zijn zo duur :o
En ik heb een ietwat lompe haflinger die schuurt. Ik zoek meer een goede middenklasser.

Equimatch ga ik eens kijken. Dat is wel een idee.
En S&T waar het eraf kan is ook nog een optie :j

Syberdepiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 12:19

Ik heb een losse Stubben kopstuk met bakstukken en keelriem, losse hoge engelse neusriem (dus zonder sperriem) zwart onderlegd van Kieffer, een zwart onderlegde frontriem met zilverkleurige studs van Horze in maat extra full (full is net te kort bij veel hoofdstellen) en soft leather teugels van Harrys Horse. Gewoon allemaal apart los te koop in de ruitershop, zeker makkelijk als je bepaalde maat/prijs zoekt. Ziet er supernetjes uit en je ziet echt niet dat het samengesteld is van verschillende merken, behalve de merkjes die je kunt zien van dichtbij. Leer en gespen komen behoorlijk overeen. Voor de wedstrijden wissel ik de neusriem door een engelse neusriem van Dobert met wit onderlegd. Zelf vind ik de sperriem overbodig en alleen maar lastig dus vandaar ik alleen hoge nusriemen heb. Aangezien gecombineerde neusriemen in de mode zijn kun je anders niet zo snel aan hoofdstellen met hoge neusriemen komen, tenzij je het extra bakstuk voor de stang van een stang en trens hoofdstel haald. Succes!

Sanny_lief

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 12:23

Ik ben zelf zeeeeeer tevreden over mijn Dobert hoofdstel. Heeft een aansnoerneusriem. Omdat mij fjord ook veel baardharen heeft zou ik hetzelfde probleem moeten hebben, heb ik niet!!

Leer is lekker zacht en alles is heeel zacht onderlegd! Een aanrader dus!

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 12:25

BopjeBo schreef:
Ik heb een losse Stubben kopstuk met bakstukken en keelriem, losse hoge engelse neusriem (dus zonder sperriem) zwart onderlegd van Kieffer, een zwart onderlegde frontriem met zilverkleurige studs van Horze in maat extra full (full is net te kort bij veel hoofdstellen) en soft leather teugels van Harrys Horse. Gewoon allemaal apart los te koop in de ruitershop, zeker makkelijk als je bepaalde maat/prijs zoekt. Ziet er supernetjes uit en je ziet echt niet dat het samengesteld is van verschillende merken, behalve de merkjes die je kunt zien van dichtbij. Leer en gespen komen behoorlijk overeen. Voor de wedstrijden wissel ik de neusriem door een engelse neusriem van Dobert met wit onderlegd. Zelf vind ik de sperriem overbodig en alleen maar lastig dus vandaar ik alleen hoge nusriemen heb. Aangezien gecombineerde neusriemen in de mode zijn kun je anders niet zo snel aan hoofdstellen met hoge neusriemen komen, tenzij je het extra bakstuk voor de stang van een stang en trens hoofdstel haald. Succes!

Ik heb nu maar een goedkoop hoofdstelletje van harry's horse dat ik gebruikt heb om hem zadelmak te maken.. Zolang je het niet ziet dat je combineert is dit niet erg, maar ik vind het toch maar stom om aan mijn harry's horse een Stübben neusriem te hangen..
Ik heb straks een afspraak met een zadelmaker om een hoofdstel op maat te laten maken. Deze valt bij veel mensen mee van prijs en aangezien ik niets spectaculairs wil hoop ik bij mij ook :D

supersambo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 12:25

Amanda schreef:
Geen bruin gelukkig :D

Die met dat losse lusje lijkt me ook wel een idee. Maar die zijn zo duur :o

Verkoop je oude Passier :+

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 12:26

BopjeBo schreef:

Ik was even helemaal verkeerd aan het klikken :D
Min excuses :+

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-10 13:09

supersambo: dat zoiezo :D
Maar dan moet ik eerst een andere hebben.

Sanny_lief: dat klinkt goed! Waar heb je deze gekocht? En heb je een foto?

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 17:22

is een neusriem met aansnoer maar dan met D ringen geen opite? dan gaat het gedeelte wat onderlangs gaat in een hoek,wat dan weer wondjes kan voorkomen.

of een onderlegger erachter doen... deden wij ook, zo'n badstof ding, kan ook voor over de neusriem, maar ook aan de achterkant langs.

Afbeelding

close up:
http://farm4.static.flickr.com/3408/363 ... 0082de.jpg

Kun je in verschillende kleuren krijgen, wit/zwart en bruin (en voor de liefhebbers van brede neusriemen, voor 6 euries ben je de man :D )
andere opties je hoofdstel/neusriem een keer in de olie gooien, uit laten lekken,oppoetsen en dan is die gelijk een stuk soepeler.

Passier heeft ook losse neusriemen :j
vaak is een losse neusriem in verhouding duurder dan een compleet hoofdstel.

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 21:10

Mrijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 22:14

In mijn onderschrift staat een link naar een CSO hoofdstel met hoge neusriem. Prachtige kwaliteit kalfsleer en nu niet duur omdat ik er graag vanaf wil :o Maar, waarschijnlijk zoek je een cob-maatje?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-10 08:59

Alane: zo'n badstof onderlegger heeft geen nu.
Het wondje zit aan de onderkant. Waar het onderlegde deel stopt zeg maar, en dan nog een stukje lager.
Ik kan het niet precies uitleggen :+
Heb je een foto van een aansnoer met D ringen? Ik weet niet precies wat ik me daarbij voor moet stellen.

Petra: mooi hoofdstel en leuk geprijsd inderdaad!
Is het een beetje soepel leer?

Mrijn: ik zoek inderdaad cob.
Full gaat helaas niet passen :D

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 09:03

en dat nieuwe hoofdstel van Rambo, is dat niet wat?

Afbeelding

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-10 09:11

Mooi systeem!
Mag je daar ook mee starten? En waar zijn die te verkrijgen?

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 09:14

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-10 09:26

Ziet er heel goed uit.
Ik ga me van het weekend eens verdiepen in het topic.
Is zeker een optie :j

Bubsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 09:27

Waarom laat je de sperriemlus er niet afhalen door een zadelmaker? Kost je een paar euro en je hebt een hoge neusriem (ik rijd alleen met hoog of laag, en doe dat wel vaker zo :) )

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 09:33

Ik heb nog een hoofdstel liggen met een hoge neusriem zonder sperriem en gewone sluiting, zwart van Stubben, neusriem is niet echt heel breed

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 11:19

Door de badstof onderlegger kom de neusriem zelf niet/nauwelijks nog in contact met het paardenhoofd.
Bij dit paard (van de foto) gebruikten we zowel boven als onder (voor en achterkant) een onderlegger.

De D-ring is de ring waar het aansnoer gedeelte doorloopt, daardoor kan het onderste gedeelte in een knik weglopen.

hier is de D-ring redelijk goed te zien, anders moet ik even een foto maken van een hoofdstel van ons.
Afbeelding

en zo ziet die 'knik' er dan uit van het aansnoer gedeelte:
Afbeelding

dat zijn de zweedse neusriemen, de negelesen zijn zonder aansnoer gedeelte, de franse hebben ook aansnoer maar dan zonder D ring (meesteal vierkante ogen, met of zonder rolletjes om het aansnoer gedeelte te bevestigen)
En dan heb je ze alle 3 ook nog als gecombineerd, dus met sperriem.

andere foto voor de D ring.

Sanny_lief

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 15:36

Amanda schreef:
supersambo: dat zoiezo :D
Maar dan moet ik eerst een andere hebben.

Sanny_lief: dat klinkt goed! Waar heb je deze gekocht? En heb je een foto?

Ik heb heb in Hazerwoude gekocht, maar je kan Dobert overal kopen. Voor een foto kan je kijken op mijn profiel. Het fjordje draagt hem daar!

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-10 19:11

Sanny_lief

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 08:45

Oh ik heb lekker op zitten letten!! Ha ha...sorry verkeerd gelezen!

Dat hoofdstel dat je besteld hebt is onwijs gaaf. Zit er ook over na te denken!! Maar die Dobert was eigenlijk wel duur genoeg!!