Zadel verbreden kan het nou wel, kan het nou niet...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Perditha

Zadel verbreden kan het nou wel, kan het nou niet...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-10 22:47

Hey bokkers,

Ik heb bijna het hele internet afgezocht en kan nou niet een echt goed antwoord vinden.

Ik heb een super leuk zadel gekocht maar helaas blijkt het toch te klein te zijn voor mijn paard volgens de zadelmaker. :(
Ik had het natuurlijk eerst moeten laten meten door de zadelmaker maar helaas had veel tijddruk, en vond het zadel erg mooi en het lag/zat super. Dus heb ik het gekocht ( stom ik weet het)

Nu vroeg ik me af of er dan toch een mogelijkheid is om de hele boom te verbreden? Ik heb veel verschillende meningen gelezen ( ook hier op Bokt) en ben erg in de war of het nu wel of niet mogelijk is.

Mocht iemand het concreet weten dan hoor ik het graag.

Perdi.

Anieke89

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 22:56

Volgens mijn zadelmaker ligt het er aan wat voor een soort boom er in het zadel zit. Mijn zadel was laatst ook wat te smal geworden voor mijn paard. Omdat er een kunstof boom in zat kon hij dat warm maken en zo bijbuigen dat het nu wel weer goed past. Bij mij was het zo dat het zadel alleen bij de schoft wat te krap lag. Hoe dat zit met het verbreden van de gehele boom weet ik zo niet, maar dit kon hij wel aanpassen.

HorsewareJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 22:58

Het hangt er idd vanaf wat voor boom er in het zadel zit en hoeveel hij verbreed moet worden.

knaasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 22:59

Ik ben hier ook benieuwd naar, ik heb een Euroriding Diamant.

corinep

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 23:04

Er zijn zadelmakers die je boom verbreden of versmallen terwijl deze nog in het zadel zitten, je zadel wordt dan gewoon in elkaar geduwd of uit mekaar getrokken, deze manier zou ik zeer zeker NIET aanraden. Vaak is een boom van een metaal en dit forceren is niet zo'n goed idee...

Een goede zadelmaker maakt heel je zadel open, haalt de boom eruit en smeed deze om, breder of smaller. Als het goed is is de boom dan weer net zo sterk als vantevoren en dan wordt deze weer in het zadel geplaats.

Vandaar dat een boom verbreden/versmallen bij de Divoza rond de 30 euro kost en bij van Rijs (goede zadelmaker) 125 euro toen der tijd.

Als je zeker weet dat je zadelmaker vakkundig is kun je hem toch om raad vragen? Of hij het uberhaupt kan en of hij erachter staat.

Liselot

Re: Zadel verbreden kan het nou wel, kan het nou niet...

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 17:33

afhankelijk van de boom die erin zit kan het inderdaad.
maar het is wel prijzig, zou me dus goed afvragen of je het waard vind.

ook kan het zadel soms uit verband getrokken worden, een zadel wordt gebouwd op de boom en als die ineens een stuk breder wordt gemaakt kan je zadel dus compleet van vorm veranderen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 17:34

In sommige gevallen kan het, dan moet het maar een klein stukje zijn, dus een bredere boom er in laten zetten, maar dat is niet goedkoop.

Ruil het in en koop een net zo leuk en fijn zadel voor terug. Hier heb je niets aan...

Perditha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-10 17:44

Dank allen voor jullie reacties.
Ja ik ben er ondertussen uit dat ik idd maar een andere moet kopen. De zadelmaker zei al dat hij er niet mee aan de slag gaat. Het gaat om een Stubben en ik had gehoopt dat het een kunstof boom zou hebben maar dat is niet zo schijnbaar.

Jammer maar helaas. In elk geval heb ik een wijze les geleerd! :P

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 18:42

'mijn' zadelmaker doet het wel, maakt niet uit welk merk maar hij heeft met het ene merk wel meer moeite dan met het andere. Ik rij hier alweer een aantal jaren met 2 verbreedde zadels, waaronder een 33 jaar oude Stübben :j het andere zadel is al 2x verbreed :D

Metalen bomen, zijn goed te verbreden.

Een zadel vermaken, incl. opvullen kost bij hem rond de €140.-

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 23:23

ligt idd aan het zadel.

Prestige zadels zijn aan te passen, euroriding dan weer niet..

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 12:39

hou rekening dat je er met verbreden van de boom niet alleen komt, vaak moet dan ook het kussenkanaal aangepast worden en misschien de kussens zelf, anders trek je het hele zadel uit zijn verband...

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 17:34

stuebben zelf raad het af.... is wel mogelijk, maar adviseren om de vulling aan te passen als het gaat om bespiering... een zadel verbreden of versmallen van bijv. ranke arabier naar zware koudbloed, gaat hem niet worden.

Sommige merken kunnen wel verbreed worden, door verhitten/oprekken... of kopijzer vervangen/veranderen.

www.stuebben.com

armanike

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 18:20

Als je een kieffer hebt, kun je hem wel versmallen of verbredenn, maar dat is maar 1 maat groter of kleiner.

kaatje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 18:25

Die van mij is ook wat verbreed van voor.. Hoefde maar een paar cm, dat was geen probleem bij mijn zadelmaker.

Coby

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 18:30

Inderdaad ligt het vooral aan de boom, verbreden kan, maar is vaak niet de beste oplossing.

Tientallen jaren geleden heb ik eens een zadel laten verbreden bij Divoza in Leek. Enkele maanden later kreeg mijn toenmalige paard witte haartjes op haar schoft. Na controle door een zadelmaker bleek dat Divoza de boom simpelweg in een bankschroef had geplaatst, flink slaan met een voorhamer en je hebt een breder zadel. Gevolg was dat het hele zadel uit model was...

Perditha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-10 20:46

Ik heb ondertussen verschillende zadelmakers gebeld en krijg een algemeen nee als antwoord. Dus in elk geval weten we dat het bijna niet kan en zeker aan het merk ligt.

Ik zit te denken om als een tussenplossing maar een Wintec te nemen. Echter hier heb ik ook twijfels over, allemaal leuk en wel die verschillende boommaten maar wat lonnie zegt in een eerder post is logisch, vaak zou ook het tussenkanaal aangepast moeten worden bij een gewoon zadel als je die dan zou laten verbreden.

Dus ik vraag me af hoe kan het dan dat er bij de wintec`s niet gesproken word over het hele kanaal zelf. Is het dan niet zo dat je leuk wel het voorstukje van de boom kan veranderen maar dat de kussens alsnog op de schoft en wervelkolom van je paard blijven liggen?

Wat denken jullie?

armanike

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 21:01

Welk zadel heb jij als ik vragen mag?.

je kunt je wintec ook laten aanpassen en verbreden? dit heb ik laten doen, ik heb hem laten vullen en aanpassen

Perditha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-10 21:08

Ik heb die Wintec nog niet. Ik zit te denken om er een aan te schaffen maar ik twijfel nu dus aan die hele technologie van die verschillende bomen aangezien je maar het eerste stukje aanpast maar de boomkanaal blijft hetzelfde.. Wintec zegt dat je de kleinste boom ( 29 ) en de grootste (34) in hetzelfde zadel kunt stoppen... maar die hele boomkanaal verbreed of versmald toch niet? :? Of zit ik nu teveel door te denken? 8)7

Coby

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 21:17

Daar heb je gelijk in! Je kussens zul je altijd nog aan laten passen.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 21:23

Het verschilt per merk of het kan.
Daarbij kan het alleen als het om een klein stukje gaat.
Een zadel heeft nl niet alleen een voorijzer maar een complete boom die is afgestemd op een bepaalde maat paardenrug. Er zit ook een bepaalde 'twist' in waarbij de hoek van de delen die op de rug rusten, verandert: bij de schouders lopen die redelijk steil naar beneden en achterin lopen die vrijwel horizontaal.
Als je nu alleen het kopijzer gaat verwijden of versmallen, trek je dus eigenlijk de hele boom wat uit zijn verband. Er komt bovendien spanning op en de kans op een gebroken boom wordt groter.
Hoe Wintec dat doet, weet ik niet, maar ik heb er niet zoveel vertrouwen in.

Volgens mij zou je het dus maximaal 1 x in een zadelleven moeten doen omdat je anders echt een zwakke boom krijgt en zou je het niet meer dan 1 a 2 cm moeten doen om de verhoudingen nog een beetje intact te laten.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 13:25

Tussenkanaal verwijden? Natuurlijk niet, dat is gemaakt op de ruggengraat, en niet op de breedte of smalte van het zadel. Het gaat om het kopstuk, voor de schoft :)*

De zadelmakers die het niet aandurven hebben er misschien niet genoeg kennis/vakmanschap/zelfvertrouwen voor om het te doen. Van Triest deed het zijn hele carrière, en zijn leerling Bruinsma ook. Zoals ik zei, ik rij al heel wat jaartjes met verbrede zadels, niks aan de hand. :)

Wintec is hetzelfde systeem, alleen met vaste model kopstukken.

Een zadelmaker meet o.a. de welving achter de schoft en de vorm van de rug, voor het opvullen.

Frasier

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 20:15

Pellie schreef:
Tussenkanaal verwijden? Natuurlijk niet, dat is gemaakt op de ruggengraat, en niet op de breedte of smalte van het zadel. Het gaat om het kopstuk, voor de schoft :)*

De zadelmakers die het niet aandurven hebben er misschien niet genoeg kennis/vakmanschap/zelfvertrouwen voor om het te doen. Van Triest deed het zijn hele carrière, en zijn leerling Bruinsma ook. Zoals ik zei, ik rij al heel wat jaartjes met verbrede zadels, niks aan de hand. :)

Wintec is hetzelfde systeem, alleen met vaste model kopstukken.

Een zadelmaker meet o.a. de welving achter de schoft en de vorm van de rug, voor het opvullen.

Zodra je de voorkant wijder maakt, wordt de achterkant smaller, je moet dus ten alle tijden de vulling en waarschijnlijk het tussenkanaal verbreden.

Bomen verbreden :n
Als je ziet, hoe vaak een boom nagekeken wordt op symmetrie bij de bouw, zou een zadelmaker zich wel twee keer achter zijn/haar oren moeten krabben voordat hij/zij het zadel onder de pers zet.
Want het is niets anders dan een pers.. Helaas weet de zadelmaker zelf ook niet of de boom er symmetrisch onder ligt, met als gevolg => scheve boom...
Verbreden is misschien wel mogelijk, en idd niet meer dan 1 of hooguit 2 cm. maar het feit dat 9 van de 10 zadels er scheef onder vandaan komen, zegt genoeg...

Gewoon niet aan beginnen, zorg ervoor dat je weet wanneer je paard uit de boommaat is gegroeid, dus regelmatig na laten kijken ( ja, dat kost geld, had je geen paard moeten kopen :P ) en dan vervangen..

Als zadelmakers zeggen dat het prima kan, willen ze centjes verdienen. Wat kost verbreden? Zo'n apparaat kost de zadelmaker hooguit 400 euro, en rekent jou € 80 tot 150 euro? Lekker zakkenvullen, en jij een scheef zadel...succes.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 14:03

Ik weet dat Feike bij metalen bomen, wat ze tegenwoordig veel zijn, er een ander stuk tussen zet, er komt geen pers aan te pas. Ik weet niet hoe (en van wie) jij je informatie hebt?