Zadel voor een Shire?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Welk zadel op Shire

Trekpaarzadel merk Excelsior
7 (28%)
Zadel Wintec XL
9 (36%)
Anders namelijk:...
9 (36%)

Totaal aantal stemmen: 25

Soraya85

Zadel voor een Shire?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-10 14:30

Hallo :)

Ik ben voor een Shire opzoek naar een zadel. Voor het maken van buitenritten. 17,5'' of 18''.

Ik kom hier op bokt en andere forums telkens Trekpaarzadel merk Excelsior OF Zadel Wintec XL tegen.
Wat is jullie advies?
Laatst bijgewerkt door Revanches op 02-03-10 16:28, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel aangepast, ter verduidelijking.

ChefsSpecial

Re: Zadel shire

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 14:32

Je zou es op www.huppa.nl moeten kijken, die hebben speciale koudbloedzadels.
Ik weet niet of het past, maar ik heb nog een VZH zadel liggen die ik had op een grote Tinker.... Wie weet past 'ie wel....

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 14:37

Bij Huppa moet je ontzettend goed opletten wat je koopt. Er zitten prima zadels tussen, maar ook veredelde decoratiestukken. Verder raad ik aan Altijd een zadelmaker te laten komen om te kijken of een zadel past als je er zelf geen verstand van hebt. Exselsior en Wintec XL passen vaak wel op de bredere paarden, dat klopt, maar dat is geen garantie.

ChefsSpecial

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 14:40

MLoeser schreef:
Bij Huppa moet je ontzettend goed opletten wat je koopt. Er zitten prima zadels tussen, maar ook veredelde decoratiestukken.

Ben ik wel met je eens, maar het is in elk geval een mooie manier van oriënteren op wat er nog meer te koop is..... Daarna kun je altijd nog advies inwinnen bij de zadelmaker met betrekking tot een bepaald type merk.... Maar dan ben je in elk geval al wat wijzer....

Soraya85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-10 14:40

Het zadel op huppa.nl is als het goed kan zien het Exselsior zadel.
Er zal ook een zadelmaker naar kijken en eventueel aanpassen.

Iemand nog tips voor goede zadelmaker in brabant (hilvarenbeek)?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 14:41

Je kan ook eens kijken naar een Massimo zadel.
Die liggen qua budget alleen wel wat hoger.
Zijn super fijn, liggen goed op koudbloeden en zitten heerlijk!

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 15:44

Ook ik kan je een massimo zadel aanraden. Heerlijk zadel en juist daar waar de knelpunten voor de koudbloeden zitten bied dit zadel oplossingen. Hij heeft een breed assortiment maten en de kamer is altijd ruim zodat de ruggegraat vrij ligt. Ik vind het een ideaal zadel met veel mogelijkheden.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 21:52

Trekker pro endurance.
Te verstellen tot boommaat 42.
Wat mij wel nodig lijkt bij een trekpaard.

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 21:55

Vraag Dapper hier op bokt eens. Zij heeft heul veel shires ;)

Heb je al aan boomloos gedacht?

Babette

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 09:18

Bij ons worden ze met Kieffer munchen gereden.

1031717

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 10:23

koudbloedzadels liggen zeker niet altijd goed bij een shire..
Helaas veel ervaring mee...

Het probleem zit hem in de schoft. Bij een koudbloed zit er namelijk vaak weinig schoft op terwijl dit bij de algemene shire wel het geval is...

je zal het even moeten proberen wat het beste past bij jouw paard. Bij RobinHoodstables hebben ze voor de shire specifieke zadels liggen. Zij kunnen je verder ook adviseren en helpen met je probleem..

Maar wel ontzettend leuk dat je bent toegetreden tot de shire club!!

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 10:32

Massimo is niet speciaal voor koudbloeden, maar voor rondgeribte paarden. Ook arabisch volbloeden bijvoorbeeld.
En die kunnen ook flink schoft hebben.
De dressuurzadels hebben een teruggesneden kamer. De trail weet ik niet zo uit mijn hoofd.

acacia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 11:41

elke Shire is anders gebouwd ;)
Ik heb voor elk model een ander zadel, dus je kunt helaas niet echt zeggen dat 1 van je keuzes uit de poll het ultieme Shirezadel is.

Laat iemand met verstand van zadels goed kijken welke er goed ligt op jouw Shire, net als bij alle rassen zal je versteld staan dat er nog meer merken uit zullen rollen.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 11:46

ook ik kan niets anders als een massimo aan raden, veel maten en veel keus.
Succes!

Marloes

Re: Zadel voor een Shire?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 19:34

Ik kan je een Massimo zeker aanraden. Tweedehands zijn ze nog goed betaalbaar :)

Grobegni

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 20:59

De excelsior zou ik zeker niet aan beginnen. Heb zelf een flinke trekpaardruin (1.70) en voor hem was de excelsior veel te groot en te breed!
Met de Wintec XL heb ik zelf geen ervaring op mijn paard, maar heb me door de zadelmaker laten vertellen dat daarvan de kussens niet breed genoeg zijn, waardoor ze op een brede rug kunnen gaan prikken.

Heb zelf een Massimo trail boommaat 42 :D Massimo's zijn tweedehands wat goedkoper, maar de hele grote maten kom je praktisch niet tegen tweedehands. Het is wel een zadel waarvoor het de moeite is nog iets langer door te sparen, een genot voor je kont ;)

avanoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 13:11

Ik heb een Kieffer Lusitano voor mijn shire gekocht, prachtig zadel. Goddelijke pasvorm.

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 15:01

Zoals Acacia al zegt, elke paard is anders en dat geldt ook voor shires. Dat is al duidelijk tussen onze shires te zien. De een is aardig smal en recht van boven, de ander erg breed en echt rond. Het beste kan je een expert langs laten komen.
Wij hebben een kieffer Lech Profi, een wintec pro dressuur en een boomloos Torsion extra light zadel voor onze shires.

koko

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 09:01

Hoi,
Het handigste is het, denk ik, wanneer je verschillende zadels past en ook rijdt!! Ik heb zelf een thorowgood Griffin (nu in de kast liggen) op een grote tinker gehad. Dit lag prima. Op het paardje dat ik nu heb ligt een Anatomica. Veel dingen gewoon uitproberen!
Ik weet niet hoe ver van ons vandaan je woont maar je mag i.i.g mijn Thorowgood best proberen!
Succes!

Marloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 10:20

Ik zou een zadelmaker laten komen. Ik weet niet waar je woont? Maar bijvoorbeeld Countrymill uit Nijkerk hebben heel veel tweedehands en nieuwe zadels. Als je van tevoren het lijstje invult op hun website met wat voor paard je hebt en wat voor zadel je zoekt (Dressuur, western enz.) komen zij met een aantal tweedehandszadels die gepast worden. Ook hebben ze een aantal nieuwe zadels, die je dan kan kopen.
En een super service! :)

Shinedown

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 13:10

Ikzelf heb een Excelsior trekpaardzadel op mijn Haflinger x Fries liggen. Het is een ontzettend fijn zadel, en niet te duur. Mijn paard is namelijk best breed en ik kon vaak alleen erg dure zadels vinden die pasten.
Dit excelsiorzadel zit trouwens ook echt heerlijk, ik heb er na 5 uur buitenrijden geen zadelkontpijn op :).

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 13:14

Ik zou ook voor massimo kijken :j
Hele fijne zadels, die vaak ook tweedehands te krijgen zijn. Enorme mogelijkheden aan boommaten etc.

wessjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 17:40

Op de trekpaarden bij ons op stal ligt een gewone wintec met de breedste boom en dat ligt super. Terwijl op een tinker hier de wintec XL nodig is. Het is dus gewoon een kwestie van passen.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 19:58

ik vind de nieuwe wintecs wel aardig liggen.

Anne Marie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 20:05

Ruitergilde heeft ook voor een leuke prijs eigen merk zadels, de Salto bv, en mocht je Shire breed zijn, die zijn er ook in heeeeel breed. Zelf zou ik ooit nog graag de Zaldi Vila kopen, maar ik moet even bekijken hoe breed die gaan... Misschien dat die wat voor je zijn?