een handige longeerlijn (?)

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Binau

een handige longeerlijn (?)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-10 17:43

Hoi, hoi!

Laatst zat ik mij aftevragen of er misschien een longeerlijn bestaat zo als deze hondenriem.

Afbeelding

Ik had er naar gezocht op internet, en aan andere mensen met paarden gevraagd of zij er wel eens van gehoord hadden.
Maar nee.....

Het lijkt mij opzich heel handig. Geen geprut meer met het oprollen van de longeerlijn. :Y)
Wie o wie weet waarom dit niet bestaat?
En lijkt het jou ook handig, of misschien juist onhandig.
Ik ben benieuwd...

(sorry overgins als dit verkeert staat)

Groetjes!!

Silly1972

Re: een handige longeerlijn (?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 17:45

Hmmmm best een slim idee haha

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 17:48

Ik heb hier weleens iets over gelezen, maar blijkbaar was het geen succes want ik zie ze nergens :P

mamabird

Ze hebben in ieder geval wel bestaan, want ik heb er één in mijn jeugd gebruikt. Vond het niet handig, dus ben met gewone longeerlijnen gaan werken.

Silly1972

Wat vond je er niet handig aan toen?

mamabird

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 17:50

Ik vond het niet handig omdat je de 'lijn' met 1 hand vast hebt. Als je paard weg dreigt te schieten, rukt ie in 1 keer dat ding uit je handen en dan heb je niets meer. Het paard wordt ook nier echt blij als er zo'n ding achter hem aan komt.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 18:11

_Kruimel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 18:13

Lijkt mij erg onhandig ook doorwat mamabird zegt.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 18:14

Die flexilijnen zijn er maximaal in de maat Giant, voor honden tot 85 kilo uit mn hoofd...
Maar als je er een longeerlijn van wil maken, wat voor katrol en stopsysteem moet je dan hebben als je 800 kilo paard stop wil zetten met een druk op die knop.
Dat systeem moet echt wel 1000 kilo druk aan kunnen. Denk aan een paard dat ineens uitbreekt.....

Marja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 18:21

En uit ervaring weet ik dan weer dat paarden het idd niet leuk vinden om zo'n ding achter zich aan te hebben als ze er vandoor zijn gegaan O:)

Ik dacht slim te zijn tijdens een wandeling met paard en hond: hond lekker los op een grasveldje en paard aan de hondenflexriem ipv halstertouw zodat hij wat meer ruimte had om te grazen.
Ik lekker even relaxen languit in het gras.
Nou ja, de rest laat zich raden, paard schrikt ergens van, schrikt nog meer van het geratel van de flexlijn die ik vast wil klikken om paard te remmen. Gaat ervandoor, raakt gelukkig niet verstrengeld in de flexlijn en laat zich ook weer vangen zonder ongelukken te maken.

En ik voelde me erg blont... :+

Leonieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 18:39

Lijkt me niet prettig om met een flex lijn een paard te willen longeren.

Zo'n rol geeft een continue druk, waar jij geen gevoel in kan leggen. Dus als je paard lekker los laat en over de rug loopt geeft zo'n katrol in zo'n lijn dezelfde druk als wanneer hij tegen het bit loopt en weg drukt. Er zit dus geen "belonend effect" of enig gevoel in.

Nu weet ik dat je met pessoa ook veel kan bereiken, maar als ik longeer communiceer ik ook via de longeerlijn door middel van druk en ontspanning.
Zo'n lijn lijkt mij dus 10x niks :o .

efaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 18:42

lijkt me idd niet zon goed idee vanwege de constante druk, en idd als dit achter je aan komt word je als paard denk ik niet blij.

veel oefenen met een longeerlijn vasthouden :D dan zit ie niet meer in de weg, en naaa heel veel longeren heb je niet eens meer door wanneer je een lijn aant oprollen bent dat gaat vanzelf.

Widukind

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 14:34

Het lijkt mij niet prettig. Ik kan persoonlijk niet met zo'n ding omgaan. Nee, laat de longeerlijn maar gewoon blijven. Die dingen hebben ze niet voor niets in gebruik voor honden.

Dennis12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 14:44

Heeeel onderhandig!
met de shetlander lopen wij wel eens met een hondenriem haha
maar met het longeren wil ik het in mn handen hebben.. en niet in een handvat

Widukind

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 14:48

Ik denk ook dat je subtielere hulpen kan geven met een longeerlijn dan met een hondenriem. :=

Dennis12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 14:49

Widukind schreef:
Ik denk ook dat je subtielere hulpen kan geven met een longeerlijn dan met een hondenriem. :=

ja, en een hondenriem kan je niet beetpakken als je paard wegrent.. dan snij je jezelf helemaal open..
en als je het ding inklikt.. dan breekt geheid je lijn :P ze gaan die lijnen nooit zo dik krijgen dat het goed is, want dan heb je een handvat vol lijn...