bandages omdoen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

CrossHorse

bandages omdoen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-10 16:04

ik heb zelf net nieuwe bandages ...
maar mijn pony geeft heel de tijd een voetje al doe ik de bandages om...
en al heb ik bij een been 2x gezegd dat het niet hoefd zet ze hem neer...
maar toch gaat het niet zo makkelijk en zit het niet zo mooi

ik doe hem zelf zo hoog vanaf de sok net iets daarboven t/m haar knie... is die hoogte zo goed???

heeft iemand goede tips om ze mooi en goed om te doen??

Spetterrr

Re: bandages omdoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 16:05

Wat voor Bandages ziijnn het het is heel moeilijk om uit te zeggen zo hoe je ze om moet doen.

CrossHorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-10 16:07

Spetterrr schreef:
Wat voor Bandages ziijnn het het is heel moeilijk om uit te zeggen zo hoe je ze om moet doen.

het zijn fleece bandages van volgens mij 2m nogwat. en zijn van het merk horze

Spetterrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 16:08

Kan je ook wel op internet vinden denk ik?
vind het moeilijk om het zo uit te leggen.

Pindanootje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 17:32

misschien kan je,je pony eerst leren om gewoon haar been te laten staan, door b.v net te doen alsof je bandages omdoet, of met je handen haar been vast te houden, en te belonen als ze deze laat staan.
Misschien een ander haar andere been op te laten tillen als je bandageerd, zodat ze bergijpt dat ze haar been niet op hoeft te tillen, als je dat doet?

Misschien heb je hier iets aan?
anders zou ik het ook niet weten.

En wat beteft de hoogte: wat ik geleerd heb is dat er vanaf de knie tot de bandages 3 vingegers ruimte tussen zit, en kan je door bandageren tot het vetlok zeg maar, weet even geen andere benamening, en dan daarboven moet je een omgekeerde V maken.

Tebaldi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 18:28

indd miss eerst ff leren dat ie zijn been neer moet zetten, zal voor jou een stuk makkelijker worden ;)
Je bandageerd van boven naar beneden, en dan weer naar boven toe.
miss dat er op youtube wat filmpjes staan over bandageren?
Zal wat makkelijker zijn dan het zo uit te leggen;)

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 18:31

Als 'ie z'n been optilt, dan gewoon iemand vragen of iemand een ander been dan het been dat je wil bandageren even wil optillen en vasthouden. Zo kun jij gemakkelijk bandageren.

Daarnaast bovenaan onder de knie beginnen en met kleine stapjes naar beneden en dan weer rustig naar boven werken en vlak onder de knie zorgen dat dat je laatste slag is.

En als het een pony is, dan is het wel zo handig om ponybandages te hebben aangezien die korter zijn.

Hou je er wel rekening mee dat onder de meeste bandages lappen moeten? Anders is het niet zo goed voor de benen van je pony.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 13:01

RUI-->HAR

Dennis12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 14:46

iemand het andere been laten optillen ;)

Nanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 14:52

Misschien is het een idee om iemand eerst te vragen of ze je een aantal keer kunnen helpen met het bandageren.

Het is niet iets wat onderschat moet worden. Het is heel anders dan even peesjes en strijklappen omgooien.. Je kan met bandageren ook beschadigingen toe brengen als je het verkeerd doet. :)

Briiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 15:10

bij welke bandages kun je zonder lappen doen?
heb nu peesbeschermers gekocht. heb daarvoor wel bandages met lappen gebruikt.

Nanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 15:13

Je hebt ook bandages waarbij de lappen als het ware al vast zitten aan de bandage.

Ook zeggen ze nog wel eens dat je met fleece bandages geen lappen hoeft te gebruiken, maar of dat ook echt waar is weet ik niet.

KletsKoekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 18:45

Kijk eens op google plaatjes tot hoever er gebandageerdt wordt, en google anders ook hoé je moet bandangeren.
Dit moet zeker niet onderschat worden, er ook ongelukken mee kunnen gebeuren bij verkeerd gebruik!

Vraag anders eens iemand uit jou omgeving om het je goed aan te leren :)

CrossHorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-10 13:18

smeetjoew schreef:
Als 'ie z'n been optilt, dan gewoon iemand vragen of iemand een ander been dan het been dat je wil bandageren even wil optillen en vasthouden. Zo kun jij gemakkelijk bandageren.

Daarnaast bovenaan onder de knie beginnen en met kleine stapjes naar beneden en dan weer rustig naar boven werken en vlak onder de knie zorgen dat dat je laatste slag is.

En als het een pony is, dan is het wel zo handig om ponybandages te hebben aangezien die korter zijn.

Hou je er wel rekening mee dat onder de meeste bandages lappen moeten? Anders is het niet zo goed voor de benen van je pony.

ik heb er een stuk afgehaald, en het rafelt niet want het is een soor anti rafel vlies

en er stond in de winkel een bordje bij dat er geen lappen onder hoefden... anders had ik ze ook niet genomen een veel te groot werk voor mij en dan word mijn pony héél ongeduldig ;)

CrossHorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-10 13:32

Nanne schreef:
Misschien is het een idee om iemand eerst te vragen of ze je een aantal keer kunnen helpen met het bandageren.

Het is niet iets wat onderschat moet worden. Het is heel anders dan even peesjes en strijklappen omgooien.. Je kan met bandageren ook beschadigingen toe brengen als je het verkeerd doet. :)

mijn vraag is altijd op welke plek moet je nu het meest opletten dat je niks beschadigd??? maar de één zecht dat je er vooral op moet letten bij de dr sok(een stukje erboven dat hoor) en de ander net boven dr knie waar je stopt vind het zelf altijd een beetje vaag hoe sommige mensen er over praten... NIET HIER op bokt hoor!!!
ik doe de bandages nooit zo strak om dat ongeveer mijn pink er nu tussen past want anders reageert ze soms een beetje fel...

LOCA_SA

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 15:44

Ik hoop niet dat je echt tot boven de knie bandageert toch? Alhoewel ik bandages de grootste onzin vind die er is wil ik je wel uitleggen hoe het moet:

Je bandageert altijd met de rol aan de buitenkant. Het begin van de bandage doe je aan de binnenkant van het been op de pijp een handbreedte onder de knie, je bandageert altijd van binnenuit naar voren. OP het begin punt sla je de bandage er twee keer omheen, vervolgens ga je naar beneden tot de kogel, bij de kogel voel je een zwilwrat zitten daar blijf je precies boven. vervolgens bandageer je weer omhoog en als het goed is kom je met het laatste stukje precies uit twee vingers onder de knie. Hier maak je de bandage vast met de sluitingen aan de buitenkant.

http://www.horses.nl/horsesnl/nieuws/10070/onderzoeker-waarschuwt-voor-gevaar-peesbeschermers

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 15:58

Dat hij z'n voet omhoog doet moet je gewoon geduld mee hebben, hij zet hem zelf wel weer neer.

Ik heb ooit eens een plaatje op google gevonden, ik zal eens voor je kijken of ik hem kan vinden..

Edit;
Dit is m niet, maar hij komt aardig in de buurt..
Afbeelding

Wanted2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 16:55

Plaatje van Nies klopt wel aardig, alleen je moet wel zijn kogel mee pakken.
Bij fleece bandages heb je geen lappen nodig.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 17:08

ja precies :j

CrossHorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-10 19:31

LOCA schreef:
Ik hoop niet dat je echt tot boven de knie bandageert toch? Alhoewel ik bandages de grootste onzin vind die er is wil ik je wel uitleggen hoe het moet:

Je bandageert altijd met de rol aan de buitenkant. Het begin van de bandage doe je aan de binnenkant van het been op de pijp een handbreedte onder de knie, je bandageert altijd van binnenuit naar voren. OP het begin punt sla je de bandage er twee keer omheen, vervolgens ga je naar beneden tot de kogel, bij de kogel voel je een zwilwrat zitten daar blijf je precies boven. vervolgens bandageer je weer omhoog en als het goed is kom je met het laatste stukje precies uit twee vingers onder de knie. Hier maak je de bandage vast met de sluitingen aan de buitenkant.

nee ik bandager nooit boven de knie..
en heb het hoe jij het zecht altijd goed! ;)

x_Milou

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 18:52

Misschien is het toch beter als je iemand vraagt om te komen kijken, want je kunt wel weten hoe het moet, maar je moet het ook kunnen, je trekt een bandage gauw te strak of te los aan, daar kun je iemand even bij laten helpen en dat kunnen wij niet doen ;)

CrossHorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-10 07:32

Hyposjuhhh schreef:
Misschien is het toch beter als je iemand vraagt om te komen kijken, want je kunt wel weten hoe het moet, maar je moet het ook kunnen, je trekt een bandage gauw te strak of te los aan, daar kun je iemand even bij laten helpen en dat kunnen wij niet doen ;)

heb je gelijk in ga vandaag met iemand rijden, bij ons in de bak, en die gaat er mij bij helpen