Bitten.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

JamieShanin

Bitten.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-10 16:03

hallo bokkers,
ik heb nu toch wel een grote vraag hoor,
maar ten eerste heb hier niets over kunnen vinden en anders was het heel vaag, heb liever trouwens ook niet dat het een welles nietes discusie word en dat het wel netjes gehouden word! alsvast hartelijk bedankt!!!

ik zit met mijn vraag over bitten wel bit is nu het minst pijnlijk voor de paarden mond??(we gaan hier niet over bitloos praten daar hebben we andere topic's voor hartelijk dank!! :D ;) )

want met enkel gebroken heb je weer dat het in de gehemelte steekt van het paard
met dubbelgebroken beschadig je het tandvlees.
met rubber of met leer dat het brand in de paarden mond
en ja met een stang tja dat schijnt zo hard te zijn in de paarden mond?

en hoe zit dat dan met western bitten?? en met stang en trens?

dit is een serieuse vraag...

groetjes Olivierlover.

Pindanootje_

Re: Bitten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 16:20

interesante vraag, houd je topic in de gaten,
ben ik ook wel benieuwd naar

JamieShanin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-10 16:21

gezellig Pindanootje_@ zijn we alle bij nieuwsgierig :D :+

Pindanootje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 16:24

weet wel dat een paardenmond niet is gebouwd om een bit in te hebben, daar zijn genoeg filmpjes over te vinden,
en dat het beter is om dan bitloos te gaan rijden.

Maar vind je vraag wel interessant

mistid

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 16:27

Ik vind een dubbelgebroken watertrens altijd een fijn en zacht bitje, en een dubbelgebroken knevel is best zacht.
Ze hebben bij tuigpaarden vaak kleefrubber om de bitten heen, of zeemleer. Dat is ook zacht, maar die bitten zijn dan weer wat minder zacht, een liverpoolstang

JamieShanin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-10 16:29

Pindanootje_ schreef:
weet wel dat een paardenmond niet is gebouwd om een bit in te hebben, daar zijn genoeg filmpjes over te vinden,
en dat het beter is om dan bitloos te gaan rijden.

Maar vind je vraag wel interessant

ik rijd ook soms bitloos maar mijn moeder wilt dat als we aan het echte werk zijn dat we dan met bit werden vandaar mijn vraag :D

ik heb zelf een enkel gebroken busterns.

JamieShanin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-10 16:30

mistid schreef:
Ik vind een dubbelgebroken watertrens altijd een fijn en zacht bitje, en een dubbelgebroken knevel is best zacht.
Ze hebben bij tuigpaarden vaak kleefrubber om de bitten heen, of zeemleer. Dat is ook zacht, maar die bitten zijn dan weer wat minder zacht, een liverpoolstang

oke dank u wel ,
maar een dubbelgebroken bit beschadigt het tandvlees toch heel erg?

Cadaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 16:31

het verschilt echt per paard het is zo moeilijk te zeggen deze is goed en deze is slecht

maar bij de meeste paarden is dubbelgebroken met normaal bol tussenstuk het fijnst
en dan het liefst een bustrens, omdat deze net wat stiller in de mond ligt
watertrens kan nog wel eens een velletje tussenkomen doordat de ringen kunnen draaien

EDIT: D-trens licht overigens nog stiller in de mond ;)

JamieShanin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-10 16:32

_Daniella schreef:
het verschilt echt per paard het is zo moeilijk te zeggen deze is goed en deze is slecht

maar bij de meeste paarden is dubbelgebroken met normaal bol tussenstuk het fijnst
watertrens kan nog wel eens een velletje tussenkomen doordat de ringen kunnen draaien

oke dank u wel!!

je hebt toch ook dubbelgebroken bitten met een ronddraaiend balletje er tussen??

en wat is dat ook het verschil met een happy mouth bit? wat is daar zo speciaal aan?

mistid

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 16:32

Dat heb ik zelf nog niet ervaren. Licht er ook een beetje aan of je een bol of een plat tussenstukje hebt geloof ik, ik heb met bol.

JamieShanin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-10 16:33

oke dank u!

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 16:34

Dat is per paard verschillend. Mijn haf kan bsoluut niet tegen een enkel gebroken bit, maar een ander heeft weer een hekel aan een dubbelgebroken. Je kun wel gaan beredeneren wat er zachter is, maar uiteindelijk heeft het paard het laatste woord.

Cadaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 16:34

Olivierlover schreef:
_Daniella schreef:

oke dank u wel!!

je hebt toch ook dubbelgebroken bitten met een ronddraaiend balletje er tussen??

en wat is dat ook het verschil met een happy mouth bit? wat is daar zo speciaal aan?

rolletjes bit bedoel je?
dit zou ik niet snel doen, dit vinden niet alle paarden fijn en deze bitten zijn vaak ook dunner en dus ook scherper

happy mouth is kunstof maar ook niet altijd fijn, als je paard niet veel speeksel aanmaakt kunnen deze bitten net als rubberen bitten gaan schuren, met als gevolg blaren en gevoellige mond

JamieShanin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-10 16:35

_Daniella schreef:
rolletjes bit bedoel je?
dit zou ik niet snel doen, dit vinden niet alle paarden fijn en deze bitten zijn vaak ook dunner en dus ook scherper

happy mouth is kunstof maar ook niet altijd fijn, als je paard niet veel speeksel aanmaakt kunnen deze bitten net als rubberen bitten gaan schuren, met als gevolg blaren en gevoellige mond

dank u wel dat wist ik nog niet!

x_Quinta_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 16:43

Ik wilde graag eventjes inpikken op wat eerder gezegd werd over bustrensen, da die stiller in de mond liggen dan watertrensen. Daar kan al snel een velletje tussen geraken.

Mij is ooit verteld dat een bustrens direct in de mond inwerk. Bij watertrensen zullen de ringen altijd eerst ook kunnen draaien en daarna inwerken en dat zou minder direct zijn. Mij is gezegd dat watertrens beter is en bustrens van de jaren stilletjes (niet mijn eigen woorden!! Dit is wat ik gehoord heb)

JamieShanin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-10 16:44

ik heb hier een paar links naar plaatjes van bitten van dat ik niet eens wist van dat ze bestonden en hoe zit het dan met deze bitten als ik vragen mag/? :o sorry ben nog al nieuwsgierig..
_daniella dit bit bedoelde ik:P
http://nl.tinypic.com/view.php?pic=2qi0i1y&s=6

http://nl.tinypic.com/view.php?pic=71sosm&s=6

http://nl.tinypic.com/view.php?pic=2aa0jrn&s=6

http://nl.tinypic.com/view.php?pic=ehg3ua&s=6

gr Olivierlover

ps. oja hoe zit het dan met western bitten?? ik rijd nu western heb een western boomloos zadel maar gewoon een hoofdstel met een bustern enkelgebroken bit.

mijn andere zadel staat nog te koop :+

x_Quinta_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 16:48

Ik heb die eerste in m'n handen gehad in de winkel. De bolletjes kunnen ronddraaien en het bit kan wel plooien naar voor en naar achter, maat niet naar boven en onder, dus ik vermoed dat dit middenstuk niet in het gehemelte kan.

Er staat ook een D-trens met een goudachtige kleur, als ik het goed heb is die goude kleur goed om schuim op te wekken en een D trens kun je niet door de mond trekken en zorgt dus voor een betere begrenzing vh paard.

JamieShanin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-10 16:51

x_Quinta_x schreef:
Ik heb die eerste in m'n handen gehad in de winkel. De bolletjes kunnen ronddraaien en het bit kan wel plooien naar voor en naar achter, maat niet naar boven en onder, dus ik vermoed dat dit middenstuk niet in het gehemelte kan.

Er staat ook een D-trens met een goudachtige kleur, als ik het goed heb is die goude kleur goed om schuim op te wekken en een D trens kun je niet door de mond trekken en zorgt dus voor een betere begrenzing vh paard.

dat schuimen is toch juist slecht omdat de huig en de slokdarm dat op eetmodus gaan waardoor ze speeksel aan maken en dus juist veel stof naar binnen krijgen door dat de huig op eetmodus staat??

sorry weer lekker betweterig :+

x_Quinta_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 16:56

Ah, ja dat kan ook. Via dit topic kom ik toch achter wat tegenstrijdigheden.

Tegen mij is altijd gezegd dat schuimen gelijk staat aan een goed contact.

JamieShanin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-10 16:59

x_Quinta_x schreef:
Ah, ja dat kan ook. Via dit topic kom ik toch achter wat tegenstrijdigheden.

Tegen mij is altijd gezegd dat schuimen gelijk staat aan een goed contact.

ja mij eerst ook maar ik ben altijd bezig met lezen en op zoeken en dat soort dingen naast mijn school en Olivier!!!

ik wil dierenarts worden vandaar :o

Pindanootje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 17:09

ben ook weer wat wijzer geworden :P

dacht idd ook dat het schuimen juist een goed teken was, en zorg voor een betere nagefelijkheid ofzo (vergeef me als ik verkeerd omschrijf, hoop dat je begrijpt wat ik bedoel)

skins

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 17:11

Interessant onderwerp, ik zou het zelf niet weten.
Dat 1e bit, als dat niet naar boven of beneden kan dan is het wel erg vriendelijk lijkt mij. En het happy mouth bit is ook vriendelijk gemaakt.

JamieShanin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-10 18:12

Olivierlover schreef:
ik heb hier een paar links naar plaatjes van bitten van dat ik niet eens wist van dat ze bestonden en hoe zit het dan met deze bitten als ik vragen mag/? :o sorry ben nog al nieuwsgierig..
_daniella dit bit bedoelde ik:P
http://nl.tinypic.com/view.php?pic=2qi0i1y&s=6

http://nl.tinypic.com/view.php?pic=71sosm&s=6

http://nl.tinypic.com/view.php?pic=2aa0jrn&s=6

http://nl.tinypic.com/view.php?pic=ehg3ua&s=6

gr Olivierlover

ps. oja hoe zit het dan met western bitten?? ik rijd nu western heb een western boomloos zadel maar gewoon een hoofdstel met een bustern enkelgebroken bit.

mijn andere zadel staat nog te koop :+

ik heb informatie bij de bitten gezocht het staat in goede volghorde.:
bit 1:
Rvs Watertrens Dubbel Draaibolletje
RVS Watertrens 3-delig met 2 gepatenteerde draaibolletjes aan het middenstuk.
Hierdoor wordt het bit minder snel vastgepakt en is de inwerking in de mond links en rechts onafhankelijk.
Dit bit is ook zeer geschikt voor paarden met een zogenaamd "hangend rooster" (laag gehemelte).
18 mm dik, ring 70 mm.

bit 2:
BR pessoa watertrens magic system 251300
Het magic system bit combineerd de flexibiliteit van een gebroken bit met de controle die een recht mondstuk heeft. Het exclusief, gepatenteerd ontwerp verhindert dat het bit volledig buigt en zo kwetsuren veroorzaakt aan de tong en het gehemelte. Al deze voordelen maken de magic system bitten de beste keuze voor de training en opvoeding van jonge paarden. Als het bit wordt omgedraaid is het een stang. dikte 14mm

bit 3:
De nieuwe Dynamic RS van Sprenger is ontwikkeld voor paarden met aanleuningsproblemen. Door de ergonomische vormgeving van het mondstuk, de mondstukken zijn geheel rond gebogen, ligt het bit zeer goed in de paardenmond en heeft een zachte, gelijkmatige drukverdeling op de tong en tongranden waardoor het kauwproces optimaal wordt bevorderd. Door de rondgevormde mondstukken wordt de aanleuning aan de zijkant van de mond positief ondersteund, waardoor het paard beter in de aanleuning blijft.

De ringen van het bit, zijn olijfvormig en vlak. Het mondstuk van het bit is gemaakt van Aurigan, wat het kauwproces van het paard bevordert.
De nieuwe Dynamic RS stimuleert de effectieve impulsen tot een verbeterde communicatie tussen ruiter en paard.

Inmiddels heeft Sprenger het assortiment Dynamic RS uitgebreid met Dynamic RS watertrens, Dynamic RS kneveltrens en Dynamic RS pelham.

bit4:
KK-ULtra bitten gebruiken het gevoel van de paardentong. Wist u dat de paardentong uiterst gevoelig is en dat de tastbevindingen meerdere malen versterkt worden? Een klein gaatje in de tand voelt bij de mensen al veel groter aan dan hij in werkelijkheid is. Een dergelijke tastzin heeft ook de paardentong (als u bedenkt hoe paarden met hun tong kleine steentjes uit het voer kunnen uitsorteren). Tezamen met de Veterinaire Hogeschool in Hannover heeft Sprenger een wereldwijd nieuw project doorgevoerd. Met verschillende meetmethoden werden bij 70 paarden de monden gemeten.

De resultaten waren verrassend! De mondholte is over het algemeen kleiner dan voorheen werd aangenomen, met name bij paarden met een bevallig hoofd (vol en warmbloeden) Het gehemelte is smaller en vlakker dan verwacht. De plaats voor het bit is zeer beperkt.

Sprenger heeft deze kennis in de ontwikkeling van het nieuwe KK-Ultra bit laten vloeien. De reeds bestaande KK bitten te optimaleren, zonder het bit scherper te maken was het doel.

Hoe wordt nu de tastzin van het paard bewerkt om een zo optimale werking te verkrijgen?

Het tussenstuk van het dubbel gebroken bit werd kleiner gemaakt (geen druk tegen het gehemelte)
De hoek van het tussenstuk werd 45 graden gedraaid. Bij het aanhalen van de teugels ligt de ‘olijf’ dus diep op de tong, zonder het paard pijn te doen.
De tastbevindingen van de tong wordt door de nieuwe positie van de zijdelingse bitdelen versterkt bewerkt. De teugel werkt dus nog effectiever en practischer in.
Myler bitten

‘De filosofie achter het Myler systeem’.

Tongvrijheid: laat toe dat het paard ongehinderd kan slikken en zet het paard aan te ontspannen. Veel traditionele bitten liggen plat op de tong wat het slikken beperkt en vaak tot verzet leidt.
Metalen mondstuk met koperen inleg bevordert speekselvorming.
Beperkte druk, leert het paard te ontspannen aan de teugel en in zijn comfort zone te blijven. Met teugeldruk drukt het mondstuk op de lagen en de tong. Wanneer het paard aan de teugel loopt is er geen druk en zo leert het paard in deze drukvrije positie te blijven.
Sleuven op de bitring: geeft onmiddellijk resultaat. De meeste traditionele bitten bieden enkel achterwaartse druk, met deze sleuven heb je ook neerwaartse druk. Wat resulteert in onmiddellijke reactie.
Onafhankelijk zijdelings bewegen: het is mogelijk slechts 1 zijde van het mondstuk te bewegen wat veel duidelijker is voor het paard. Dit is niet mogelijk met traditionele bitten en kan leiden tot misverstanden en verzet.
Alle soorten mondstukken zijn mogelijk, met als ‘cheeks’: ringen, pelham, kimberwick, kneveltrens, bustrens….. naar keuze zelf te bepalen en afhankelijk van de africhting van het paard en de bekwaamheid van de ruiter.

MYLER BITS

Myler bitten zijn ontworpen volgens een heel specifiek systeem, waarbij het paard centraal staat en waarvan de anatomische vorm van de paardenmond de basis vormt. Dit heeft geleid tot een ontwerp van een gewelfd en gebogen mondstuk dat het paard een comfortabelere vrijheid geeft voor zijn tong en hierdoor speeksel vorming stimuleert. Bovendien biedt dit systeem de mogelijkheid om naast de keuze van een mondstuk dat correct en passend is voor een bepaald paard ook een passende bitringen uit te zoeken, al naar gelang de behoefte aan controle of de discipline (ruiter of menner) waarvoor men het paard gebruikt. De Myler bitten kennen een grote variatie in mondstukken, die samen met een bepaald type bitring gevormd kunnen worden tot een watertrens, d-trens, kneveltrens of pelham. De filosofie achter het Myler-systeem is gebaseerd op de theorie dat vrijwel alle vormen van verzet bij een paard toe te schrijven zijn aan het proberen te ontkomen aan de druk op de tong. Juist die druk op de tong heeft men nodig om een paard af te richten. Zeker een jong en onbeleerd paard dat nog onbevangen is voor alle andere hulpen, mag geen sterkere druk krijgen dan strikt nodig is. Het bit mag niet knijpen of pijn veroorzaken en zeker niet verwonden. Het allerbelangrijkste is wel dat het paard beloond wordt zodra het nageeft op de druk van het bit. Bij een stangbit valt dit te zien doordat de scharen vanuit de pressiehoek van 45 graden ten opzichte van de mondspleet in de verticale lijn komen, bijna parallel aan de mondspleet. De druk op het bit blijft uiterst licht zolang het paard blijft nageven en neemt toe als het paard daarmee stopt. Het Myler-systeem spreekt van een ‘comfortzone’ (geriefelijke zone). Hiermee wordt bedoeld dat het paard zijn hoofd in de juiste houding heeft waarbij het loslaat in het nekgewricht. Het paard zal zich in deze houding op zijn gemak voelen, laat de kaken ontspannen los en wordt niet belemmerd in het kauwen en speekselvorming. Vele conventionele bitten bereiken juist het omgekeerde. Het paard kan niets anders doen dan zijn eigen comfort zoeken op dat bit. Door in verzet te komen zoekt het een positie om aan die druk te ontkomen, door zijn hoofd heel hoog te houden, of zijn neus naar voren te steken. Ook kan het paard dieper gaan lopen en achter de teugel kruipen en zijn tong buiten de mond steken of over het bit heen gooien. Met al deze mogelijkheden probeert het paard de hoek van de teugels aan het bit of de positie van het bit zelf te beinvloeden. Op die manier kan het paard de druk op de tong verminderen of zelfs helemaal wegnemen. De meeste traditionele mondstukken van men-bitten kennen een rechte stang gebroken, of een lichtgebogen stang. Zij geven allemaal een flinke druk op de tong en kunnen het paard belemmeren tot speekselvorming en lekker het bit af te knabbelen.

DRIE NIVEAUS

Het Myler-systeem kent drie niveaus.

In plaats van een bit te gebruiken gedurende het leven van een paard adviseert Myler het bit aan te passen al naar gelang het niveau van africhting vordert.

Niveau 1

De mondstukken op niveau 1 zijn bedoeld voor jonge of nog onbeleerde paarden. Bij deze paarden moet men constant bezig zijn met het leren luisteren, ontspannen en gehoorzamen. Dat traint men met geduld en veel herhaling. De africhter moet een prettig bit gebruiken zodat het paard al snel de gegeven aanwijzingen kan begrijpen. Natuurlijk gaat dit samen met een degelijke africhting waarmee het aanvankelijk onbeleerde paard gevormd wordt tot een hoger niveau van begrijpen en gehoorzamen. Juist in dit eerste stadium is een bit nog belangrijker dan in een latere periode van africhting. Het bit moet zo in de mond liggen dat het de minste schade kan berokkenen en dat is op de tong. De tong is een stevige taaie spier die prima signalen kan opvangen en druk kan verdragen en niet snel beschadigd raakt. Een bit dat grotendeels inwerkt op de lagen kan de ongetrainde mond erg snel beschadigen, omdat de lagen bedekt zijn met een dunne laag tandvlees over het bot.

Niveau 2

De mondstukken van Niveau 2 zijn bedoeld voor paarden die redelijk bevestigd beginnen te worden in hun africhting. Het paard loopt op zijn eigen benen en draagt zich al, zonder dat het steeds de hand van de ruiter zoekt om op te leunen. Het is al sterker in zijn spieropbouw en kan langere periodes van training aan, waarbij het zijn aandacht bij de arbeid kan houden en de hulpen laat doorkomen.

Niveau 3

De mondstukken van Niveau 3 zijn ontwikkeld voor paarden die gerekend worden tot de categorie goed afgericht. Dit paard zal een hoog niveau in de africhting hebben bereikt, goed gespierd zijn, sterk in de achterhand en zeer gehoorzaam. Dit paard is in staat om complexe en atletische oefeningen te doen, waarbij het begrijpt wat er van hem verlangd wordt en waarbij het geen problemen heeft met de uitvoering ervan. De keuze van het bit zal erg samenhangen met het temperament en het karakter van het paard. De mondstukken op dit niveau zijn bedoeld om het paard zo veel mogelijk tongvrijheid te geven terwijl de controle over het paard voor de ruiter blijft bestaan.

BEKIJK EERST DE PAARDENMOND

Wanneer u, om welke reden dan ook, besloten hebt om een ander bit voor uw paard te nemen, bekijk dan eens goed hoe de mond van het dier in de verschillende details gevormd is. Sommige paarden hebben erg brede, dikke tongen die letterlijk de hele mondholte vullen, zodat er weinig plaats overblijft voor een bit. Sommige paarden hebben een smalle en ondiepe onderkaak en een dunne gevoelige tong. Ieder paard dient benaderd te worden als een individu met zijn eigen eisen en gevoeligheden. Bekijk uw paard tijdens het werk en probeer eens te beschrijven hoe hij loopt onder het zadel en hoe ontspannen hij is. Probeer eens te ontdekken, terwijl u hem aan het werk ziet, waar hij met het bit problemen heeft en wanneer hij zich probeert te onttrekken aan de hulpen, zodra er wordt ingewerkt op het bit. Hoe kunt u hem voorzien van een prettiger bit om een betere vorm van communicatie te krijgen? Communicatie is de sleutel. Een bit richt een paard niet af, dat doet de ruiter. Die kan dat alleen maar doen met geduld en door middel van constant herhalen. Een paard een bit aanmeten is niet zo maar een stuk metaal in de mond stoppen, maar een speciaal gereedschap om als mens aan het paard aanwijzingen te geven en controle uit te oefenen over het paard, ten einde het steeds verder te helpen in zijn africhting.

Algemene Adviezen bij de overgang naar een Myler bit.

Tips voor de overgang naar een nieuw bit:

Neem de tijd. Weten of een bit werkt of niet kost tijd. Soms laat een paard binnen 20 minuten weten of dit het geschikte bit voor hem is, maar vaak moet er tussen de drie en de tien keer met het bit gereden worden om zeker te weten of het bit correct is.
Zorg voor de juiste introductie van het bit. Er moet een geleidelijke overgang zijn naar het nieuwe bit. Maak bij de introductie van het bit geen gebruik van een hoge neusriem waar de sper riem vast aangesnoerd zit, een mexicaanse neusriem, een martingaal, slofteugel of bijzetteugels. Als er toch met een neusriem gereden wordt moet deze los vastgemaakt worden zodat de kaak vrij is. (er moeten minstens twee vingers tussen kunnen)
Als een nieuw bit geprobeerd wordt zorg er dan voor dat het paard voldoende tijd heeft om aan het gevoel en de smaak van het nieuwe bit te wennen. Doe het hoofdstel met het nieuwe bit om en laat het paard zonder ruiter staan met het bit in de mond. Laat het paard het bit voelen met zijn tong. Het kan zijn dat het paard meer kauwt dan normaal terwijl hij het bit ontdekt. Na 10 tot 15 minuten zou het paard een ontspannen indruk moeten geven.

De volgende stap is de reactie welke het bit geeft aan druk, zonder op te stappen. Op deze manier weet het paard wat hij kan verwachten van het bit zonder zich te hoeven concentreren op een ruiter die op de rug aanwijzingen geeft. De ruiter kan nu zien hoe het paard zal reageren als het bit in actie komt. Dit bereikt men op de volgende wijze. Ga naast de linker schouder staan en houdt de teugels in een hand en zet met de andere hand een lichte druk op de teugels. Hiermee wordt het bit geactiveerd en vragen we het paard zich te ontspannen. Als het paard zijn hoofd laat zakken en zich ontspant ontspannen de handen ook. Het kan zijn dat het paard een paar passen naar voren of naar achteren gaat om zo te zien wat het effect van het bit is. In een ideale situatie zou het paard zich ontspannen en aan de loodlijn komen, waarbij hij op dat moment de druk vermindert en leert in zijn comfortabele zone te blijven. Als het paard zijn hoofd naar de loodlijn brengt, houdt hem dan even in deze positie. Vervolgens ontspannen de handen en belonen we het paard om aan te geven dat dit de plaats is waar we hem hebben willen. Naar een aantal keren herhalen van deze oefening zou het paard niet meer voorwaarts of achterwaarts moeten stappen.

Behalve dat deze oefening een goede manier is om een bit te introduceren maakt de oefening het paard los voor het werk. Myler raad het aan om te werken op de grond met een paard tijdens de overgang naar een nieuw bit.

Sleuven:

De sleuven zorgen voor een hefboom werking. Sleuven maken een bit met ringen veelzijdiger. Het bakstuk van het hoofdstel moet aan de buitenste kant van de bovenste sleuf van het bit worden bevestigd. (De bovenste sleuf is te herkennen aan het gaatje er vlak achter). Nu is er de keuze om de teugels op de conventionele manier vast te zetten of in de onderste sleuf. Bij de kneveltrens is er maar 1 sleuf. Deze is bedoeld voor de teugels. De bovenzijde van het bit wordt door middel van de scharen vastgezet aan het bit met een lederen riempje.

Western D ringen: de sleuven zijn flexibel en kunnen in zowel de bovenste als onderste positie worden gebruikt.

Het hoofdstel en de teugels moeten rond de buitenkant van de ring door de sleuf worden gehaald en daarna vastgezet. Het bit ziet eruit als een traditioneel bit als men het vanaf de zijkant bekijkt. Indien men geen hefboomwerking wil bij het bit dan kunnen de teugels aan de achterkant, buiten de sleuven, worden bevestigd.

Quicklinks:

Dit zijn handige haken die kunnen worden gebruikt om een kin-ketting aan vast maken. Doe de kin-ketting vast aan de quicklink en bevestig deze aan het bit door de kleine gaatjes net achter de bovenste sleuven te gebruiken.

Maten van de Mondstukken:

Myler bitten kunnen wat groter zijn dan traditionele bitten, vooral de gebroken bitten. Alle bitten worden gemeten van wang tot wang met een curve in het mondstuk precies zoals het ook in de mond van het paard zou liggen. Traditionele bitten worden plat gemeten, maar als het een gebroken mondstuk is liggen ze niet plat in de mond. Het is wenselijk een klein stukje bit aan iedere kant net buiten de lippen te hebben.

Om een paard te meten voor een Myler bit kan de breedte van de mond gemeten worden met een bit stok. Op deze manier meet men het paard van wang tot wang, precies zoals de Myler mondstukken zijn ontwikkeld. Als een paard bij het meten uitkomt op 12 cm dan zal dit paard een 5 inch Myler bit passen. Op deze manier heeft het iets extra ruimte net naast de lippen.

Metalen in de mondstukken:

Myler bitten worden vervaardigd van drie metalen: roestvrij staal, sweet iron en cyprium.

De engelse bitten zijn over het algemeen van roestvrij staal met een koperen inleg. Roestvrij staal roest niet en beschadigd moeilijker de koperen inleg bevorderd de speekselproductie van een paard.

De combinatie en western en bitten worden over het algemeen gemaakt van sweet iron met een koperen inleg. Sweet iron roest(oxideert). Dit is een langzaam proces en geheel onschadelijk voor paarden. Het roesten van het bit zorgt voor een zoete smaak waardoor de aanmaak van speeksel bevorderd wordt, de koperen inleg moedigt het paard aan een vochtige zachte mond te hebben.

In het western rijden wordt sweet iron al langer gebruikt in plaats van roestvrij staal omdat dit een bittere smaak heeft en de mond droog kan maken. Voor de beste resultaten droogt men een sweet iron bit af na het rijden. Dit houdt het bit schoon maar vertraagt het roestproces. Het mondstuk gaat jaren mee mits het niet op donkere, vochtige plaatsen wordt bewaard. De scharnierende delen zijn wel van roestvrij staal zodat deze soepel blijven en een lange levensduur garandeert.

over bit 4 was een heel stuk maar dat gaat wel over de hele colectie van de myler bitten.

gr.

Dennis12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 14:53

Het bit is zo hard als jij m zelf maakt...
Ik rij met een dubbelgebroken..
En niets met het tandvlees aan de hand hoor...

JamieShanin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-10 17:11

Dennis12 schreef:
Het bit is zo hard als jij m zelf maakt...
Ik rij met een dubbelgebroken..
En niets met het tandvlees aan de hand hoor...

oke dankt u wel!

zou u het misschien nog iets duidelijker kunnen uitleggen?