Kieffer inzell goed?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

BYS

Kieffer inzell goed?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-10 11:43

Ik heb mijn merrie gisteren voor de eerste keer met een dressuurzadel gereden.
Normaal is ze wel aan het been, maar valt ze nel weer terug in het tragere tempo en moet ik vrij vaak been geven.
Ik draag ook altijd sporen bij dressuur om de hulpen te veruidelijken (dus niet om mijn paard vooruit te schoppen!).
En een dressuurzweepje komt er ook altijd bij voor als ze niet genoeg reageert op mijn been, maar vaak wordt die zweep bijna niet gebruikt.

Nu heb ik gisteren met een kieffer inzell van iemand anders gereden,
en mijn paardje ging zo ongelofelijk goed!
Ik heb mijn zweep weggelegd, en mijn sporen uitgedaan.
En ineens had ze veel meer drang naar voor!
En ook ik zat veel beter, stiller en rechter, en drukte ik mijn hielen ook noet meer omhoog.
Nu vond ik dressuur NOG leuker dan ervoor.
Want normaal moet ik nogal vaak been geven, en nu kon ik gewoon lekker genieten zonder zo vaak been te geven, en ik moest ze soms zelfs nog wat inhouden of ze ging zelfs TE vlot :D

Is dit nu bij alle dressuurzadels zo dat alles zo fel verbeterd, of alleen bij de duurdere (kieffer) zadels?

Sonja_vR

Re: Kieffer inzell goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 12:17

nee het is niet bij alle zadels zo , alleen bij zadels die echt goed passen op het paard en goed passen bij de ruiter

een zadel kan absoluut een heel groot verschil maken , maar als het verschil voor het paard zo groot is , kun je er wel vanuit gaan dat het eigen zadel niet goed past

en dat het ook voor jou niet het ideale zadel is kwa pasvorm

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 14:23

dat is zeker niet bij alle zadels zo,het moet voor beiden gewoon goed passen.

het is wel duidelijk dat je paard zich goed voelde onder de kieffer inzell(die heb ik zelf ook)

BYS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-10 19:21

De zadelmaker was langs geweest en zei dat mijn zadel wel kan, maar niet echt perfect paste (en ik hoef hier GEEN commentaar op), ik kon er gerust mee verder, omdat het echt maar een beetje te breed was en dat mijn paard wel nog wat zou uitzetten in de breedte omdat ze nog vrij jong en niet zo heel gespierd is.

Maar misschien dat ik mijn zadel dan toch ga verkopen en dan 1 springzadel en 1 dressuurzadel koop,
ik heb nu een veelzeidigheidszadel

Maar het ligt dus niet aan het merk ofzo van het zadel zelf maar eerder aan de pasvorm?

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 19:23

als je geen commentaar wil,waarom plaats je het dan?
ik zou me er niet lekker bij voelen om bewust met een niet goed passend zadel te rijden

en nee natuurlijk ligt het niet direct aan het merk. de pasvorm is het belangrijkst,en die verschilt ook weer per merk

BYS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-10 19:33

Snoevie schreef:
als je geen commentaar wil,waarom plaats je het dan?
ik zou me er niet lekker bij voelen om bewust met een niet goed passend zadel te rijden

en nee natuurlijk ligt het niet direct aan het merk. de pasvorm is het belangrijkst,en die verschilt ook weer per merk

Dat bedoel ik nou, als je op bokt zegt dat je zadel NET niet perfect past, denkt iedereen altijd dat het zadel echt rotslecht op je paard ligt en dat het paard er veel last van heeft. Dit is dus niet zo, de zadelmaker zal het wel weten denk ik hoor ;)
Niet alleen op jou bedoeld hoor