Moeilijke bouw welk merk dressuurzadel?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

NesyD

Moeilijke bouw welk merk dressuurzadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-10 19:37

Mijn merrie heeft ronde ribben, singelgroeve ver voorin, uitgesproken schouderblad, schoft redelijk ver achter de schouder geplaatst.

Nu ben ik benieuwd of er bokkers zijn met een paard met dezelfde bouw en met welk merk/type dressuurzadel jullie rijden?

Heb al diverse merken gehad (Euroriding Luxor, Prestige, Fryso, Bates, Rossner). Momenteel heeft mijn merrie een blessure en 4 maart wordt ze hiervoor behandeld. Het is de bedoeling als we groen licht hebben om het rijden weer op te pakken om een zadelpasser te laten komen om dan hopelijk een zadel te hebben wat wel goed past voor zowel mijzelf als mijn paard.

Dus ik zou zeggen brand los :D.

fjordnina

Re: Moeilijke bouw welk merk dressuurzadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 20:58

Je omschrijft de Massimo zadels. Ze zijn er in diverse varianten, is de moeite van het proberen waard. Zie bijv. www.greendistance.nl

NesyD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-10 00:09

fjordnina schreef:
Je omschrijft de Massimo zadels. Ze zijn er in diverse varianten, is de moeite van het proberen waard. Zie bijv. http://www.greendistance.nl

Rijdt jij zelf met een Massimo zadel? En zo ja hoe bevalt deze?

Maxielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 00:19

Wat betreft het merk zadel hangt het denk ik er vooral vanaf welke gewoon lekker ligt op jouw paard, dat is niet altijd merk afhankelijk. Maar waar ik wel direct aan dacht, is een banaansingel. Die singels zijn anatomisch gevormd met een boog naar voren toe, dus richting de borst zeg maar. Dat is om schuiven te voorkomen voor paarden met een bouw zoals bijv. jouw paard. Moet je maar eens banaansingel googelen of op de zoekfunctie op bokt intypen, dan zie je wat het is !

NesyD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-10 00:21

Maxielover schreef:
Wat betreft het merk zadel hangt het denk ik er vooral vanaf welke gewoon lekker ligt op jouw paard, dat is niet altijd merk afhankelijk. Maar waar ik wel direct aan dacht, is een banaansingel. Die singels zijn anatomisch gevormd met een boog naar voren toe, dus richting de borst zeg maar. Dat is om schuiven te voorkomen voor paarden met een bouw zoals bijv. jouw paard. Moet je maar eens banaansingel googelen of op de zoekfunctie op bokt intypen, dan zie je wat het is !

Heb inderdaad zo'n singel maar helpt niet afdoende helaas, zadel schuift toch nog naar voren. Als we straks weer groen licht krijgen (hopelijk) wil ik een zadel laten aanmeten o.i.d. ook dan zal het in combinatie met de banaansingel moeten vrees ik.

Maxielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 00:25

Oké lastig hoor... Maar mss dat het met een beter passend zadel ook beter werkt ! En bij sommige paarden kun je de hoop wel opgeven, daar schuift écht alles op. Ik heb zelf een lekkere bolle Haflinger van het zware type, hij heeft een hele ronde rug, veel schouderspier uitlopend naar zijn rug waardoor een zadel dus ook heel breed moet zijn, en als hij in de zomer een lekker grasbuikje heeft is het helemaal een ramp. Ik singel altijd al strak aan, ik heb een normale katoenen singel. Dan gaat het allemaal wel. Maar écht volledig stil liggen, dat zit er niet in. Maaarr.... Hij zit wél heeeeerlijk zonder zadel !

HorsewareJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 00:29

Bij Hulsebos maken ze het zadel volledig op maat voor jouw paard en jou. De zadels zitten goddelijk en zijn niet duurder dan die van een ander goed merk.

NesyD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-10 09:20

Horseware schreef:
Bij Hulsebos maken ze het zadel volledig op maat voor jouw paard en jou. De zadels zitten goddelijk en zijn niet duurder dan die van een ander goed merk.

Klopt maar ik vind ze zelf niet lekker zitten.

maaikeew1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 09:21

ik denk dat je voor een wintec moet gaan.
deze zijn in alle maten verstelbaar.
dus ook voor paarden met een moeilijke bouw.
ze zijn ook niet heel duur.
wel raad ik je aan om het altijd te passen van te voren.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 10:27

NesyD schreef:
fjordnina schreef:
Je omschrijft de Massimo zadels. Ze zijn er in diverse varianten, is de moeite van het proberen waard. Zie bijv. http://www.greendistance.nl

Rijdt jij zelf met een Massimo zadel? En zo ja hoe bevalt deze?

Voor mijn ene merrie (rondgeribt, korte rug, singelgroeve ver naar voren) heb ik inderdaad een Massimo. Ik heb zelf de Trailversie omdat ik zelf met de dressuurversies niet uit de voeten kon. Met de Trail kun je trouwens ook prima dressuren. Het verschil zit hem voornamelijk in de zit kreeg ik het idee.

Ik vind het een heerlijk zadel. Hij zit heerlijk zacht en wat ik nog veel belangrijker vindt, hij laat veel ruimte vrij voor de ruggegraat. Enig minpuntje vindt ik dat hij wel erg veel ruimte over heeft bij de schoft. Nu zal dat voor jou een pluspunt zijn aangezien mijn fjord vrijwel geen schoft heeft.

Kijk anders eens of je eens een ritje kunt maken op zo'n zadel. Zo weet je wat je kunt verwachten zonder dat je direct met een verkoper opgescheept zit.

TICKELS

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 10:30

Black country zadels, worden op maat gemaakt, zitten heerlijk en je kunt ze zelf in je eigen kleur, leersoort etc samenstellen.

Als je de zoekfunctie gebruikt van Bokt kun je heel veel info vinden.

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 15:37

Heb je er al een KN Symphony op gehad?
Die heb ik op mijn merrie, zij is ook niet heel makkelijk gebouwd. (rondgeribt, ietsje karperrug, singelplek pal achter de voorbenen) Heb er in de loop der tijd heel wat zadels op gehad, maar bijna alles schuift naar voren of begint te 'schommelen' omdat t niet over de gehele lengte van de kussens draagt. De KN heeft dat niet. Ik heb trouwens wel een vrij oud model (rode klipjes) zonder echte keilkussens.

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 15:43

Ik raad ook aan om een Massimo te proberen.
Zoals je beschrijft klinkt het ook als mijn paard. Rondgeribt, grote schouder etc.
Ik heb ook de trail versie (héérlijke zitting!) maar de dressuur zat ook lekker en was ook goed voor mijn eigen houding :).

Heb je al een zadelmaker laten komen?

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 15:46

Ik rij mijne sinds kort met een Wow, in combinatie met een curved singel. M'n anatomische werkte niet. De curved van Wow wel. Zag dat Ooteman een Passier en Kieffer verkoopt die net zo eruit zien als die ik nu heb.

NesyD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-10 18:46

Bedankt allemaal alvast voor de tips!
Ik wacht eerst 4 maart af als paardlief is behandeld, als we daarna weer groen licht krijgen om de training te hervatten dan komt er inderdaad eerst een zadelpasser.

Voor alsnog klinkt de Massimo toch wel heel goed eerlijk gezegd.

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 18:51

Als je geen duur op maat zadel kan betalen is een Massimo een goede confectie zadel. Door de hoeveelheid aan maten :).

NesyD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-10 18:53

@Succubi even totaal off-topic maar wat een lekkere beesten heb jij zeg, stelletje knapperds!

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 18:56

Haha dank je! :D (ben ook erg blij met mijn blondie's :D )