Zadel schuift?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

AmberHeijman

Zadel schuift?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-10 13:02

Het zadel van mijn Arabiertje schuift best wel erg. Elke keer als ze een sprong opzij maakt (komt dagelijks voor), schuift het zadel mee. We hebben het zadel net, en aangezien het zadel aangepast is op haar rug en het verder wel past, willen mijn ouders (voorlopig) nog geen nieuw zadel kopen, daarom zit er nu een staartriem aan. Maar een staartriem vind ik eigenlijk super lelijk en erg onhandig. Wat helpt er (misschien) tegen een schuivend zadel? Is een bontje goed? En wat voor één?

Trouwens, mijn paardje heeft een tamelijk korte rug en ze is rondgeribt met helemaal géén schoft. Daarom waren we ook zo blij dat we een zadel hadden die binnen ons budget paste, en op haar verder ook goed lag.

Alvast bedankt. :)

Saartjuh_b

Re: Zadel schuift?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 13:14

Een zadel wat schuift ligt niet goed, ik zou er dus even een zadelmaker naar laten kijken.

An1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 13:18

Je zou ook een borsttuig kunnen gebruiken..

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 13:19

Tja de verkoper er weer bij halen. Een zadel wat steeds verschuift ligt dus niet goed. Tis wel herkenbaar mbt onze 1e pony. Bij hem bleef als één van de weinige zadels een Stübben en een Bates Caprillie goed liggen.
Staartriemen en borsttuigen helpen niet tegen verschuiven van links naar rechts.

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 13:21

Saartjuh_b schreef:
Een zadel wat schuift ligt niet goed, ik zou er dus even een zadelmaker naar laten kijken.

Dat dacht ik ook altijd, maar is niet waar. Ik had eerder ook een rondgeribd paard zonder schoft en het zadel schoof altijd naar voren. Het zadel was helemaal passend op haar, maar haar bouw deed het zadel naar voren duwen.
Schuift het zadel opzij dan kun je ook nog niet goed aangesingeld hebben ;) Zijn de kussens wel goed en ook recht? Allebei even dik?

ElsB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 13:25

Inderdaad: een schuivend zadel ligt niet goed en dat is heel slecht voor de rug van je pony! Met een bontje o.i.d. lijkt het probleem misschien opgelost, maar dat is niet zo en je paardje kan er later ernstige rugproblemen door krijgen. Als de verkoper blijft beweren dat het zadel wel goed ligt deugt hij niet voor zijn vak en kun je er beter een professionele zadelmaker bij halen!
@rowo: een goed passend zadel is afgestemd op de bouw van je paard.

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 13:29

ElsB schreef:
@rowo: een goed passend zadel is afgestemd op de bouw van je paard.

Dat weet ik ;) Maar toch pastte mijn zadel toen de tijd zeker goed op het paard, maar ze was zo neerwaarts gebouwd, geen schoft en rond dat het naar voren schoof. Mag je mij gaan vertellen hoe je je zadel daarop aan wilt passen?

Overigens is dat paard al 3 jaar weg hoor, dus doet er niet meer toe nu.

Emma

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 14:58

Ik zou er een zadelmaker naar laten kijken. als het een leer zadel is, kan hij eventueel ook worden aangepast aan jou paardje, dat is iig goedkoper dan een heel nieuw zadel aan schaffen.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 15:07

@rowo: Ik herken dit probleem. mijn paard heeft ook ronde ribben, weinig schoft en is heel compact. Ik heb een KN Largo zadel, waarbij de voorste singelstoot extra naar voren is geplaatst en een 2 punts singelstoot achter. Verder singel ik niet strak aan, om te voorkomen dat de singel het zadel naar 'voren' trekt. Ondanks dit, schuift het nog steeds een beetje naar voren. Hoe heb jij dit opgelost met jouw paard?

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 15:09

oji schreef:
@rowo: Ik herken dit probleem. mijn paard heeft ook ronde ribben, weinig schoft en is heel compact. Ik heb een KN Largo zadel, waarbij de voorste singelstoot extra naar voren is geplaatst en een 2 punts singelstoot achter. Verder singel ik niet strak aan, om te voorkomen dat de singel het zadel naar 'voren' trekt. Ondanks dit, schuift het nog steeds een beetje naar voren. Hoe heb jij dit opgelost met jouw paard?

Niet helaas. Heb hem wel 100x laten nakijken door de zadelmaker, maar hij pastte echt en lag mooi in evenwicht. Als je zadel voorover ligt is het logisch dat ie naar voren schuift.
Een voorsingel kon de oplossing zijn, maar dat vond ik niks. Plus dat het paard toch verkocht werd.

edit: overigens was het maar een klein stukje wat ie schoof. Maar ik vind het erg storend als het zadel op de schouder ligt en daarnaast het dekje er zo lelijk onder zat :+

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 15:13

Paard verkopen doe ik niet, op dit probleem na is ie verder top!
Mijn zadel is ook net nieuw en past verder prima, was het beste voor dit model paard, ligt ook stukken beter dan wat ik hiervoor had, maar toch vervelend. Als ik de singel redelijk los laat valt het schuiven mee, maar ja, ze wil wel eens wat vrolijk zijn met het koude weer, en dan zou het prettig zijn als het wat vaster aangesingeld is.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 15:14

dat dekjes probleem herken ik inderdaad ook. Het is bij mij met dit zadel ook maar een kwestie van 1 of 2 cm, maar wil de schouder toch wel helemaal vrij hebben.

vonnie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 15:19

Herkenbaar probleem, hier ook een rondgeribte half Arabier die licht overbouwd is.
Uiteindelijk ben ik van de traditionele Engelse zadels afgestapt en overgegaan naar een Continental Equiflex 193.
Schuift niet, knelt niet, ligt perfect en ik singel niet strak aan.

Engelse zadels met kussens liggen niet goed op mijn paardje.
Een zadel zonder kussens sluit dichter aan op het paard en blijft daardoor beter liggen.
Ik heb ook Engelse zadels met een extra naar voor geplaatste singelstoot geprobeerd maar dat werkte ook niet.

Wat voor zadel heb je?

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 15:36

Ik heb een KN Largo, dresuurzadel met ingbouwde voorsingel. Aangezien ik ook dressuurwedstrijden rijdt, zit is sowieso wel vast aan de engelse dressuurzadels. Probleem is al grotendeels opgelost met dit zadel, maar moet daarvoor dus wel de singel behoorlijk los laten. Dat betekent dus wel dat ik extra mijn best moet doen om recht boven mijn paard te blijven zitten ;-) Zeker als mevrouw het in haar bol krijgt om eens lekker te gaan lopen knetteren

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 15:37

Ik heb trouwens ook een Stuben springzadel. Hiermee heb ik het probleem minder omdat springzadels al meer naar voren liggen tov dressuurzadels

AmberHeijman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-10 20:54

Ze is door twee zadelmakers bekeken, twee goede zadelmakers. Net als Rowo, het zadel sluit verder perfect aan maar schuift gewoon naar voren. Niet naar opzij enz.

AmberHeijman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-10 21:50

Maar zou een bontje helpen? Ik mag van mijn ouders voorlopig dus nog geen ander zadel omdat deze verder wel past. Maar een staartriem vind ik echt heel lelijk.. :o

Dagmar_1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 21:52

Hier precies hetzelfde probleem. Zadel past perfect, alleen dat naar voren schuiven... Ik hou dit even in de gaten!

horse4fun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 22:39

Ambrasoft schreef:
Maar zou een bontje helpen? Ik mag van mijn ouders voorlopig dus nog geen ander zadel omdat deze verder wel past. Maar een staartriem vind ik echt heel lelijk.. :o

Niet zoals zovelen dit proberen op te lossen met een bontje. Een bontje kan bij verkeerd gebruik ook voor problemen zorgen. Haal er een goede zadelmaker bij! En kijk ook 's naar je singel.

S_zanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 22:46

Heb je misschien een foto van je zadel OP je paard. (voor en na het rijden)
Ik neem aan dat het voor het rijden er anders op ligt dan na?

AmberHeijman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-10 23:18

S_zanne schreef:
Heb je misschien een foto van je zadel OP je paard. (voor en na het rijden)
Ik neem aan dat het voor het rijden er anders op ligt dan na?

Nouja met een staartriem schuift het eigenlijk niet. Laatst zonder staartriem geprobeerd en dat was een ramp. In stap ging het wel goed maar toen ik eenmaal aandraafde merkte ik al dat ik naar voren schoof. En omdat Marene nog wel is weg springt, glijdt het nog sneller naar voren.. Heel erg irritant.

love_nadesh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 23:28

Is je paard niet gewoon veelste glad? :p

haha ik had het zelfde bij mijn paard

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 23:33

Lastig probleem! Een bontje helpt niet, want dat maakt het zadel smaller, en omdat het zadel aangepast is op jouw pony, wordt hij dus te smal.

Mijn zadel is ook nagekeken door een zadelmaker, en kan in draf dus soms naar de zijkant (rechts) schuiven. Maar bij mijn pony heeft dit met haar spieren te maken. Ene kant is bespierd, andere kant 0,0! Omdat ze zo scheef is als een hoepel! Dat is ze altijd al geweest, en nu proberen we dat er rijtechnisch uit te krijgen :) (iig, zolang dat ik haar rijd/heb)

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 23:38

Als hij naar voren schuift en het zeker weten niet aan het zadel ligt kan je ook kijken voor een banaansingel.
Zelfde geldt voor jou oji. Helemaal omdat je zegt dat het niet of minder gebeurt wanneer de singel losser is, waarschijnlijk wordt het zadel dan naar voren getrokken door de singel.

AmberHeijman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-10 00:01

x_Marr schreef:
Als hij naar voren schuift en het zeker weten niet aan het zadel ligt kan je ook kijken voor een banaansingel.
Zelfde geldt voor jou oji. Helemaal omdat je zegt dat het niet of minder gebeurt wanneer de singel losser is, waarschijnlijk wordt het zadel dan naar voren getrokken door de singel.

Banaansingel? Hmm nog niet aan gedacht eigenlijk. Hoe duur zijn die ongeveer? En helpt het echt tegen schuiven? Als er niet een te groot prijskaartje aan hangt wil ik het graag proberen. :j